Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Księgowanie wydatków w przedszkolach
strony: [ 1 ]
Bodzio1308-01-2009 13:21:31   [#01]
Bardzo proszę o pomoc a szczególnie zależy mi na podstawie prawnej w sprawie, którą opisuję poniżej. nadmieniam, że w tej sprawie dwukrotnie zwracałem się do Men jednak nie otrzymałem ŻADNEJ odpowiedzi.

Na terenie naszej gminy prowadzimy pięć publicznych przedszkoli. Ustalając
w budżecie gminy wydatki bieżące ponoszone w przedszkolach publicznych bierzemy pod uwagę faktyczne koszty utrzymania przedszkoli, w skład których nie wchodzą: opłaty związane z zużyciem wody, ogrzewaniem, energią elektryczną, wynagrodzenia dyrektora, wicedyrektora, sekretariatu, kosztów utrzymania kuchni. Koszty w/w nie są wliczone do wydatków bieżących z uwagi na fakt, że przedszkola wchodzą w skład poszczególnych Zespołów Kształcenia i Wychowania i trudno jest wydzielić koszty odnoszące się tylko do samego przedszkola. W ramach zespołu funkcjonują trzy placówki: przedszkole, szkoła podstawowa i gimnazjum, które mieszczą się w jednym budynku.
W obiekcie tym nie ma podliczników dla w/w mediów poszczególnych placówek.
Nie jest także możliwe ustalenie kosztów zatrudnienia dyrektora, administracji
i obsługi oraz wydatków związanych z rachunkami telefonicznymi w rozbiciu na poszczególne placówki. Dyrektor zespołu jest bowiem dyrektorem wszystkich trzech placówek, w tym także przedszkola. Ponadto w zespole istnieje jeden sekretariat i jedna linia telefoniczna. Jedna kuchnia przygotowuje posiłki zarówno dla przedszkola jak i pozostałych placówek wchodzących w skład zespołu.
Prawidłowe obliczenie kosztów jest niezbędne w celu obliczenia należnej kwoty dotacji dla niepublicznego przedszkola, które domaga się proporcjonalnego rozbicia kosztów na przedszkole wchodzące w skład zespołu szkół /tego rozbicia nie wymaga RIO/.
Kilkakrotnie w roku z niepublicznego przedszkola działającego na terenie naszej gminy, wpływają do nas wnioski o udzielenie informacji publicznej dotyczące kosztów: energii, wywozu śmieci, wynagrodzenia kucharek, sprzątaczek, dyrektora i wicedyrektora zespołu, pedagoga, bibliotekarza, konserwatora, woźnej, ogrzewania, remontów, gazu, zakupu wyposażenia do kuchni, zakupu środków papierniczych itp. Nadmieniam, że osoby zatrudnione w zespole szkół mają powierzone obowiązki również na terenie przedszkola. Kompletnym absurdem jest procentowe rozbijanie powyższych kosztów, tylko dlatego aby z dokładnością do złotówki wyliczyć koszty utrzymania przedszkola. Kolejnym problemem jest właściwe księgowanie tych kosztów.
Jak obliczyć i jak księgować wydatki bieżące gminy ponoszone na przedszkole publiczne, które wchodzi w skład Zespołu Kształcenia i Wychowania aby prawidłowo naliczyć dotację dla niepublicznego przedszkola.

Jednocześnie zwracam uwagę na bardzo nieprecyzyjny zapis art.90 ustawy o systemie oświaty, dotyczący przekazywania dotacji dla niepublicznych przedszkoli.
mariwu08-01-2009 18:58:53   [#02]

Mam nadzieję, że nikt tego nie przeczyta, bo po tym, co napiszę pewnie powinnam schować głowę w piasek albo spalić się ze wstydu :-) Od razu powiem, że nic a nic się na tym nie znam, więc czuję się w pełni upoważniona do "laickiej" :-) wypowiedzi.

Bodziu. Napisałeś:

Ustalając w budżecie gminy wydatki bieżące ponoszone w przedszkolach publicznych bierzemy pod uwagę faktyczne koszty utrzymania przedszkoli, w skład których nie wchodzą: opłaty związane z zużyciem wody, ogrzewaniem, energią elektryczną, wynagrodzenia dyrektora, wicedyrektora, sekretariatu, kosztów utrzymania kuchni. Koszty w/w nie są wliczone do wydatków bieżących z uwagi na fakt, że przedszkola wchodzą w skład poszczególnych Zespołów Kształcenia i Wychowania i trudno jest wydzielić koszty odnoszące się tylko do samego przedszkola.

To, z przeproszeniem, jakie to są FAKTYCZNE koszty utrzymania przedszkoli, skoro nie wliczacie do nich całkiem zasadniczej części tych kosztów?

Jak obliczyć i jak księgować wydatki bieżące gminy ponoszone na przedszkole publiczne, które wchodzi w skład Zespołu Kształcenia i Wychowania aby prawidłowo naliczyć dotację dla niepublicznego przedszkola.

Skoro się nie da wydzielić, to pewnie w jakieś zgrabnej kupie ;-)

Ale tak sobie myślę, że, na zdrowy rozum, gdybym musiała jakoś te koszty (na potrzeby dotacji dla przedszkola niepublicznego) wyliczyć, to zrobiłabym to tak:

- wyliczyłabym/podsumowała FAKTYCZNIE faktyczne :-) koszty ponoszone przez gminę na rzecz Zespołu. Podzieliłabym te koszty przez liczbę dzieci uczęszczających do Zespołu (czyli przedszkolaki + uczniowie podstawówki + uczniowie gimnazjum). Na moje, humanistyczne, oko wydaje mi się, że uzyskałabym w ten sposób uśrednione koszty, jakie ponoszę na jedno dziecko uczęszczające do Zespołu. A więc i na przedszkolaka...

Żeby się jakoś podeprzeć, to może uchwaliłabym Radą Gminy (albo innym właściwym organem), że właśnie dla potrzeb ustalenia wysokości dotacji dla przedszkola niepublicznego taki sposób określania kosztów ponoszonych na przedszkole publiczne ustalam. Bo inaczej nie mogę (z przyczyn, które podałeś). I już. A księgowałabym po staremu.

Tak... Świat byłby piękny, gdyby można było patrzeć na niego okiem humanisty :-)

 


 

 


post został zmieniony: 08-01-2009 19:08:53
Bodzio1309-01-2009 08:48:48   [#03]
Dzięki za radę, ale właśnie w ten sposób liczymy koszty. Tylko po co? Skoro dotację dla niepublicznego przedszkola wylicza się na podstawie PLANOWANYCH W BUDŻECIE GMINY WYDATKÓW NA PRZEDSZKOLA PUBLICZNE. Nasza księgowość nic innego nie robi tylko kilka razy w roku rozbija je tylko po to aby odpowiedzieć na zapytanie o informację publiczną.
mariwu09-01-2009 10:28:56   [#04]

>Dzięki za radę, ale właśnie w ten sposób liczymy koszty. Tylko po co?

Bo macie obowiązek jakoś te koszty wyliczyć, żeby móc wyliczyć wysokość dotacji dla przedszkola niepublicznego.

>Nasza księgowość nic innego nie robi tylko kilka razy w roku rozbija je tylko po to aby >odpowiedzieć na zapytanie o informację publiczną.

To ja Ci powiem dlaczego, prawdopodobnie, to przedszkole niepubliczne tak Was nęka zapytaniami. Widocznie przedszkole wie, że (jak sam napisałeś) Ustalając w budżecie gminy wydatki bieżące ponoszone w przedszkolach publicznych bierzemy pod uwagę faktyczne koszty utrzymania przedszkoli, w skład których nie wchodzą: opłaty związane z zużyciem wody, ogrzewaniem, energią elektryczną, wynagrodzenia dyrektora, wicedyrektora, sekretariatu, kosztów utrzymania kuchni. Przedszkole wie także, prawdopodobnie, że inne gminy WLICZAJĄ te koszty w bieżące wydatki przedszkoli, bo przecież przedszkola, żeby funkcjomować, muszą te koszty ponosić.

A ponieważ Wy ich NIE wliczacie, przedszkole niepubliczne działające na terenie Waszej gminy otrzymuje od Was niższą dotację niż by otrzymywało, gdybyście prowadzili samodzielne przedszkole publiczne i mielibyście wyliczone WSZYSTKIE, faktyczne, koszty ponoszone przez gminę na jego rzecz.

Niewątpliwie koszt prowadzenia przedszkola publicznego na terenie Waszej gminy może być niższy niż byłby, gdyby przedszkole działało samodzienie (bo częścią kosztów dzieli się z pozostałymi jednostkami Zespołu). Ale całkowite pominięcie części faktycznie ponoszonych kosztów na jego utrzymanie, przekłamuje jednak wysokość dotacji, którą (jak rozumiem) wypłacacie dzieciom chodzącym do przedszkola niepublicznego działającego na terenie Waszej gminy.

 

 

Bodzio1312-01-2009 14:27:32   [#05]
Wszystko się zgadza! Tylko nasze RIO dziwi się takiemu księgowaniu kosztów /w rozbiciu/ ale nie chce podać podstawy prawnej.Prawdopodobnie jej nie ma.W udostępnieniu informacji publicznej zwracają się m.in o podanie kosztów wywozu śmieci, pensji kucharek/pracownice zespołu/, kosztów prądu związanych z przygotowaniem posiłków,idt i itp w rozbiciu na przedszkole.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]