Forum OSKKO - wątek

TEMAT: zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze z głęboko niepełnosprawnymi
strony: [ 1 ]
dorotami01-12-2008 20:06:41   [#01]
Mam problem. Nie potrafię nigdzie znaleźć, ile min. ma trwać godzina zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci głęboko upośledzonych. 45 czy 60 min. Kuratorium każe nam prowadzić 60 min., ale nie potrafi podać jednoznacznie podstawy prawnej. ja uważam że 45, ale moze sie mylę? Proszę o pomoc i podstawy prawne.
gagata01-12-2008 21:39:12   [#02]
Nikt tego nie wie :-)))
Wiadomo, że 60 min pracy z dzieckiem głebokim to fikcja.Doby, przygotowany oligofreno bedzie wiedział jak wyk czas 45/ 60 min.Powiem Ci szczerze, że nigdy nie patrzy sie na zegarek podczas tych zajęc, szczegolnie kiedy sa prowadzone w domu dziecka.Rozmowy z rodzicami, instruktaz, wspieranie ich , pomoc nawet przy podwozie na badania to normalnosć.
Jesli masz nauczyciela, który walczy o 45 min to...nie wiem co.Do pracy z głębokimi potrzeba wiedzy i czegos jeszcze a nie każdy to maaaaaaaaaaaaaaa.........
poziombka02-12-2008 09:02:16   [#03]
Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 stycznia 1997 r. w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim.(Dz. U. Nr 14, poz. 76),

"§ 9. 1. Wymiar zajęć, w zależności od możliwości psychofizycznych oraz specyficznych potrzeb rewalidacyjnych uczestników zajęć, wynosi:

1) 4 godziny dziennie na zajęciach zespołowych,

2) 2 godziny dziennie na zajęciach indywidualnych"

Ponieważ Rozporządzenie mówi wyraźnie, że zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze można organizować nie tylko w szkołach, ale np. w ZOZ-ach, DPS-ach, to nie bardzo rozumiem, dlaczego to miałyby być zajęcia 45 - minutowe?

W każdym razie nasza pani wizytator wieki temu, gdy startowały takie zajęcia, zwracała uwagę na to, że godzina zajęć to 60 minut.
dorotami02-12-2008 18:15:31   [#04]
U mnie te zajęcia są prowadzone na terenie DPS-u. Zawsze było to 45min. Doliczało się tez przerwy. Nagle KO stwierdziło, że ma to być 60 min. a ja nie mam ochoty tego zmieniać. Burzą się tez nauczyciele. Szukam podstawy, szukam i znaleźć nie mogę. Godzinę niestety można różnie interpretować. Usiłuję się bronić nogami , rekami przed zmianą i dlatego pytam, czy znacie na ten temat jakieś rozporządzenia, bo ja się nie dokopałam.
Aneta Garncarz02-12-2008 20:07:45   [#05]

Pytanie brzmi - czy jest to godzina lekcyjna czy nielekcyjna.

Jeśli lekcyjna - powinna trwać tyle ile ustalono w statucie szkoły (Z rozp. o ramowych statutach: § 6. 1. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut).

Jeśli nielekcyjna - wprawdzie godzina to jednostka spoza układu SI ale dopuszczona do stosowania. I trwa 3600s czyli 60 minut.

dorotami04-12-2008 19:09:17   [#06]
Jak już pisano wcześniej z rozp zacytowanym przez poziombka zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze trwają 2 lub 4 godziny i tyle na ten temat. Rozp. mówi jeszcze na wstępie że te zajęcia są zwane "zajęciami". Co dalej nie oznacza ile czasu trwające. Wiem, że w niektórych województwach KO uznaje, że 45 min. a u mnie moja wizytatorka każe nam prowadzić te zajęcia 60min., ale przepisami mnie nie przekonała i dlatego szukam odp. dalej. Proszę o pomoc.
beera04-12-2008 19:29:10   [#07]

godzina zajęć rewalidacyjno -wychowawczych trwa godzine, czyli 60 minut.

Jedyną przesłanką do ustalania godziny trwającej 45 minut jest uznanie jej za godziną lekcyjną, a zajęcia wychowawczo -rewalidacyjne nie odbywają się w godzinach lekcyjnych, więc nie ma sprawy:)

dorotami04-12-2008 19:34:34   [#08]
Logicznie myśląc masz rację, ale gdzie to stoi napisane? Moim nauczycielom raczej takie tłumaczenie nie wystarczy.
beera04-12-2008 19:41:35   [#09]

Dorota - godzina to 60 minut -to jest reguła ogólnie znana.

od tej reguły sa odstępstwa - takim odstepstwem jest "godzina lekcyjna", która trwa 45 minut - innych odstepstw w prawie opisanych nie ma...

Dodatkowo - popatrz na to tak:
n-l ma 18 godzin pensum i np. w poniedziałek ma 5 godzin.
5 godzin to praca od 8 do 13 i w takich godzinach n-l powinien byc w pracy.
W tym czasie - od 8 do 13 ma 5X45 minut lekcji, ale czas jego pracy to dalej 5X60 minut.

dorotami15-12-2008 19:54:03   [#10]
W zasadzie asia masz rację . Chyba mnie przekonałaś. Dzięki
inia15-12-2008 21:40:38   [#11]
zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze realizują pedagodzy, psychologowie, ich pensum to 20 godzin(zegarowych)
ixja501-05-2009 17:41:22   [#12]
na stronie KO Rzeszów przeczytałam, że pensum nauczyciela realizującego
zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze wynosi 18

tak zrobiłam w zdanym arkuszu (nauczyciel po oligo)

Ludzieeeeeeee, Wy mnie nie straszcie, że 20 !!!!!!
Gajka02-05-2009 10:06:11   [#13]
U mnie realizują zajęcia nauczyciele, ktorzy mają dodatkowo np. kwalifikacje fizjoterapeuty, masażysty i placę im z 18, czas zajęć: 1 godzina =60 min. A jak jest u Was z rewalidacyjnymi ? też 60 min?- rewalidacyjne godziny to nie dydaktyczne.
beera02-05-2009 10:22:30   [#14]

nie wiem, czemu nie przekonuje Cię to, co napisaliśmy wyżej - bo już na to pytania padła odpowiedź:)

można jeszcze poczytać tu:

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - z upoważnienia ministra -

na zapytanie nr 3141

w sprawie czasu trwania ˝godziny zajęć˝ rewalidacyjno-wychowawczych

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie pani poseł Ireny Tomaszak-Zesiuk (nr SPS-024-3141/09) dotyczące czasu trwania godziny zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, uprzejmie wyjaśniam.

   Ad 1. Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, zgodnie z art. 16 ust. 7 ustawy o systemie oświaty (ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty; Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) są formą spełniania rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przez dzieci i młodzież z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim. W związku z tym nie prowadzi się dla tej grupy dzieci obowiązkowych zajęć edukacyjnych o charakterze dydaktyczno-wychowawczym, w toku których odbywa się nauczanie przedmiotów. Oznacza to, że czas trwania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych nie jest podporządkowany przepisom dotyczącym czasu trwania jednostki lekcyjnej nawet wówczas, kiedy zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze realizowane są przez szkołę. W statystykach SIO udział dzieci i młodzieży w zajęciach wykazywany jest wyłącznie w ewidencji spełniania obowiązku szkolnego w formie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Nie wykazuje się ich w ewidencji uczniów.

   Zasady organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych reguluje rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 30 stycznia 1997 r. w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (rozporządzenie MEN z dnia 30 stycznia 1997 r. w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim; Dz. U. Nr 14, poz. 76). Zgodnie z ww. przepisami zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze są organizowane dla dzieci i młodzieży (od ukończenia 3. roku do ukończenia 25 lat życia) z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, jako odrębna ścieżka edukacyjna, przeznaczona wyłącznie dla tej grupy dzieci i młodzieży w wymiarze: 2 godziny dziennie - w przypadku zajęć indywidualnych i 4 godziny dziennie - w przypadku zajęć zespołowych.

   Gdyby prawodawca zamierzał ustalić inny czas realizacji zajęć, wówczas w ww. rozporządzeniu (w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych) zawarte byłoby to ustalenie na wzór np. ustalonego w statucie przedszkola (rozporządzenie MENiS z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół; Dz. U. Nr 61, poz. 624, ze zm.; przykładem szczególnym wskazanym enumeratywnie jest np. czas trwania poszczególnych zajęć specjalistycznych prowadzonych z dzieckiem; powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci przedszkolnych i uczniów) czasu trwania zajęć wychowawczych i dodatkowych. W ramowych statutach szkół publicznych, stanowiących załączniki do ww. rozporządzenia w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, określono czas trwania zajęć edukacyjnych prowadzonych z uczniami. Zajęcia te realizowane są w jednostkach lekcyjnych, zgodnie z tygodniowym rozkładem zajęć, a czas ich trwania determinuje przede wszystkim zdolność percepcyjna uczniów. Dlatego też czas trwania lekcji jest dostosowany do wieku i możliwości uczniów:

   - w klasach I-III szkoły podstawowej czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia (§ 6 ust. 2 ramowego statutu publicznej szkoły podstawowej);

   - w klasach IV-VI szkoły podstawowej oraz w gimnazjum godzina lekcyjna trwa 45 minut, z tym że w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut (§ 6 ust. 1 ramowego statutu publicznej szkoły podstawowej oraz § 6 ust. 1 ramowego statutu gimnazjum);

   - w szkołach ponadgimnazjalnych godzina lekcyjna trwa 45 minut, tylko w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym wymiarze, nie dłuższym jednak niż 60 minut (ramowe statuty szkół ponadgimnazjalnych stanowiące załączniki nr 4-5f do ww. rozporządzenia).

   Poza zajęciami edukacyjnymi, w przepisach prawa nie określono odrębnie czasu trwania innych zajęć prowadzonych w szkołach bezpośrednio z uczniami lub na ich rzecz, co oznacza, iż przez godzinę takich zajęć należy rozumieć godzinę zegarową.

   Ad 2. Uprzejmie dziękuję za wskazanie, iż na stronach internetowych kuratoriów oświaty zamieszczane są nieprawidłowe informacje dotyczące czasu trwania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. W związku z uzyskaną informacją Ministerstwo Edukacji Narodowej wystąpi na piśmie do kuratorów oświaty z prośbą o ich niezwłoczne skorygowanie.

   Ad 3. Zgodnie z art. 42 ust. 1 i 2 Karty Nauczyciela (ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela - Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.) czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień. W ramach tego czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:

   a) zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz (tzw. pensum), w wymiarze określonym w ust. 3 lub ustalonym na podstawie ust. 4a przez dyrektora szkoły, albo określonym na podstawie ust. 7 przez organ prowadzący szkołę;

   b) inne czynności i zajęcia wynikające z zadań statutowych szkoły, ze szczególnym uwzględnieniem zajęć opiekuńczych i wychowawczych wynikających z potrzeb i zainteresowań uczniów;

   c) zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.

   Jak wynika z powyższego, Karta Nauczyciela określa maksymalną tygodniową normę czasu pracy nauczycieli (40 godzin tygodniowo) oraz wyszczególnia rodzaje zajęć i czynności, które nauczyciel obowiązany jest w tym czasie zrealizować. Nie określa natomiast czasu trwania tych zajęć (czynności). Nauczyciele zatrudnieni w pełnym wymiarze zajęć pracują zatem tygodniowo do 40 godzin (zegarowych), przy czym w tym czasie obowiązani są zrealizować taką liczbę zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub na ich rzecz, jak wynika z określonego dla nich pensum.

   Jednocześnie uprzejmie informuję, że podczas konferencji organizowanych w latach: 2006, 2007 i 2008 dla wizytatorów prowadzących problematykę kształcenia specjalnego jednym z tematów spotkań było szkolenie dotyczące prawidłowej interpretacji przepisów oświatowych.

   Z poważaniem

   Sekretarz stanu

   Krystyna Szumilas

   Warszawa, dnia 22 stycznia 2009 r.


http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/0C246168

beera02-05-2009 10:41:20   [#15]

inia, ixja

§ 6. 1. Zajęcia prowadzi nauczyciel posiadający odpowiednie przygotowanie pedagogiczne, określone w odrębnych przepisach. Na stanowisku nauczyciela może być zatrudniony psycholog lub pedagog.

zajecia rew-wych ZAWSZE prowadzi nauczyciel. I ma on pensum 18 godzin.

ixja502-05-2009 17:15:07   [#16]
Dziękuję za jednoznaczne wyjaśnienie
:))
Natka10-05-2012 22:35:25   [#17]

chyba już nic nie rozumiem :(

"Przez godzinę zajęć rewalidacyjno-wychowawczych realizowanych w przedszkolu, szkole lub placówce należy rozumieć godzinę zegarową (60 min)" - pkt 5 arkusza kontroli KO zatwierdzony przez MEN

to ile te zajęcia z dzieckiem mają trwać? 

iw10-05-2012 23:01:59   [#18]

Natka czego nie rozumiesz?

Godzina zajęć rew-wych trwa tyle co zegarowa czyli 60 minut. To nie jest lekcja.

Natka10-05-2012 23:27:23   [#19]

GŁOS NAUCZYCIELSKI

Jestem nauczycielem specjalnej szkoły podstawowej. Prowadzę indywidualne zajęcia rewalidacyjnowychowawcze. Chciałabym się dowiedzieć, ile powinny trwać takie zajęcia: 45 czy 60 min.? (H. J. Kraków)

Zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć. Dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, w wieku od lat 3 do lat 25 organizuje się zespołowe zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, jak też wspólnie z rodzicami (prawnymi opiekunami) indywidualne zajęcia. Wymienione zajęcia organizuje się między innymi w:

- publicznych przedszkolach, w tym specjalnych,

- publicznych szkołach, w tym specjalnych,

- położonych najbliżej miejsca zamieszkania lub pobytu (w tym dziennego) osób zakwalifikowanych do udziału w zajęciach zespołowych,

- publicznych placówkach opiekuńczowychowawczych

- zakładach opieki zdrowotnej, domach pomocy społecznej,

- domach rodzinnych dla osób zakwalifikowanych do udziału w indywidualnych zajęciach.

Nr 43 / 28 pazdziernika 2009

Pytaj! Odpowiemy - Joanna Skrobisz


Natka10-05-2012 23:40:57   [#20]

//www.ko.rzeszow.pl/zalaczniki/dokumenty/0901201004.doc

Upośledzeni umysłowo w stopniu głębokim

Indywidualne zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania:

4. - Ile minut trwa „godzina zajęć” 60, czy 45?

- Brak w tym zakresie regulacji prawnych. Zasadne jest uregulowanie tej kwestii w prawie wewnątrzszkolnym (Statut). Za przyjęciem 45 minutowego wymiaru jednostki ww. zajęć (dla ucznia) przemawia to, iż nie są to zajęcia opiekuńczo-wychowawcze. Swoim charakterem są najbardziej zbliżone do zajęć edukacyjnych prowadzonych z uczniami upośledzonymi umysłowo w stopniu umiarkowanym lub znacznym (indywidualny program, metody pracy, potrzeby psychofizyczne uczestników zajęć). Zajęcia te są formą spełniania rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki.

5. Czy w ramach zajęć rewalidacyjno-wychowawczych można prowadzić rehabilitację?
- Rehabilitacja nie należy do zadań oświaty. Część rodziców oczekuje, że będzie ona prowadzona nauczycieli. W takich przypadkach należy wytłumaczyć czemu mają służyć zajęcia, jakie są ich cele i jakie są kompetencje prowadzącego je nauczyciela.

Jacek10-05-2012 23:46:17   [#21]

bełkot w tym GN

Wymiar indywidualnych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wynosi 2 godziny dziennie i nie ma w nich jednak mowy o określeniu w minutach godziny tego rodzaju zajęć, ani wyodrębnieniu wśród nich tzw. lekcji. W związku z tym "godzina zajęć" powinna trwać 60 minut i statut to określać powinien.

no i oczywiście zależy to od upośledzenie ucznia i czy da radę mieć 60 min zajęć ciurkiem


post został zmieniony: 10-05-2012 23:52:42
Kasia201228-01-2014 09:12:42   [#22]

Bardzo proszę o pomoc w interpretacji zaleceń PPP do zajęć rewalidacyjno-wychowawczych indywidualnych - dziecko oczywiście głęboko upośledzone z orzeczoną ślepotą. Nauczycielka, która prowadzi zajęcia ma ukończoną oligofrenopedagogikę i tyflopedagogikę - realizuje zajęcia w domu dziecka w wymiarze 10 godzin/tydzień. W ramach zaleceń wpisano jeszcze rehabilitację ruchową dziecka, usprawnianie mowy w formie terapii logopedycznej i na koniec dalsze leczenie wielospecjalistyczne i dalsza rehabilitacja ruchowa.

Przed paroma minutami miałam rozmowę na ten temat i przekonywano mnie, że powinnam do dziecka wysłać jeszcze logopedę i rehabilitanta - w ramach tych 10 godzin - czy ktoś z Państwa realizuje te zajęcia w podobny sposób - dzieląc te 10 godzin pomiędzy różnych specjalistów włącznie z rehabilitantem?

Będę bardzo wdzięczna za wszelkie informacje

 

Kasia201205-02-2014 08:33:17   [#23]

Czy nikt z Państwa nie miał takiej sytuacji?

 

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]