nie wiem, czemu nie przekonuje Cię to, co napisaliśmy wyżej - bo już na to pytania padła odpowiedź:)
można jeszcze poczytać tu:
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 3141
w sprawie czasu trwania ˝godziny zajęć˝ rewalidacyjno-wychowawczych
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie pani poseł Ireny Tomaszak-Zesiuk (nr SPS-024-3141/09) dotyczące czasu trwania godziny zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, uprzejmie wyjaśniam.
Ad 1. Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, zgodnie z art. 16 ust. 7 ustawy o systemie oświaty (ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty; Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) są formą spełniania rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przez dzieci i młodzież z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim. W związku z tym nie prowadzi się dla tej grupy dzieci obowiązkowych zajęć edukacyjnych o charakterze dydaktyczno-wychowawczym, w toku których odbywa się nauczanie przedmiotów. Oznacza to, że czas trwania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych nie jest podporządkowany przepisom dotyczącym czasu trwania jednostki lekcyjnej nawet wówczas, kiedy zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze realizowane są przez szkołę. W statystykach SIO udział dzieci i młodzieży w zajęciach wykazywany jest wyłącznie w ewidencji spełniania obowiązku szkolnego w formie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Nie wykazuje się ich w ewidencji uczniów.
Zasady organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych reguluje rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 30 stycznia 1997 r. w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (rozporządzenie MEN z dnia 30 stycznia 1997 r. w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim; Dz. U. Nr 14, poz. 76). Zgodnie z ww. przepisami zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze są organizowane dla dzieci i młodzieży (od ukończenia 3. roku do ukończenia 25 lat życia) z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, jako odrębna ścieżka edukacyjna, przeznaczona wyłącznie dla tej grupy dzieci i młodzieży w wymiarze: 2 godziny dziennie - w przypadku zajęć indywidualnych i 4 godziny dziennie - w przypadku zajęć zespołowych.
Gdyby prawodawca zamierzał ustalić inny czas realizacji zajęć, wówczas w ww. rozporządzeniu (w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych) zawarte byłoby to ustalenie na wzór np. ustalonego w statucie przedszkola (rozporządzenie MENiS z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół; Dz. U. Nr 61, poz. 624, ze zm.; przykładem szczególnym wskazanym enumeratywnie jest np. czas trwania poszczególnych zajęć specjalistycznych prowadzonych z dzieckiem; powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci przedszkolnych i uczniów) czasu trwania zajęć wychowawczych i dodatkowych. W ramowych statutach szkół publicznych, stanowiących załączniki do ww. rozporządzenia w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, określono czas trwania zajęć edukacyjnych prowadzonych z uczniami. Zajęcia te realizowane są w jednostkach lekcyjnych, zgodnie z tygodniowym rozkładem zajęć, a czas ich trwania determinuje przede wszystkim zdolność percepcyjna uczniów. Dlatego też czas trwania lekcji jest dostosowany do wieku i możliwości uczniów:
- w klasach I-III szkoły podstawowej czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia (§ 6 ust. 2 ramowego statutu publicznej szkoły podstawowej);
- w klasach IV-VI szkoły podstawowej oraz w gimnazjum godzina lekcyjna trwa 45 minut, z tym że w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut (§ 6 ust. 1 ramowego statutu publicznej szkoły podstawowej oraz § 6 ust. 1 ramowego statutu gimnazjum);
- w szkołach ponadgimnazjalnych godzina lekcyjna trwa 45 minut, tylko w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym wymiarze, nie dłuższym jednak niż 60 minut (ramowe statuty szkół ponadgimnazjalnych stanowiące załączniki nr 4-5f do ww. rozporządzenia).
Poza zajęciami edukacyjnymi, w przepisach prawa nie określono odrębnie czasu trwania innych zajęć prowadzonych w szkołach bezpośrednio z uczniami lub na ich rzecz, co oznacza, iż przez godzinę takich zajęć należy rozumieć godzinę zegarową.
Ad 2. Uprzejmie dziękuję za wskazanie, iż na stronach internetowych kuratoriów oświaty zamieszczane są nieprawidłowe informacje dotyczące czasu trwania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. W związku z uzyskaną informacją Ministerstwo Edukacji Narodowej wystąpi na piśmie do kuratorów oświaty z prośbą o ich niezwłoczne skorygowanie.
Ad 3. Zgodnie z art. 42 ust. 1 i 2 Karty Nauczyciela (ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela - Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.) czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień. W ramach tego czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:
a) zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz (tzw. pensum), w wymiarze określonym w ust. 3 lub ustalonym na podstawie ust. 4a przez dyrektora szkoły, albo określonym na podstawie ust. 7 przez organ prowadzący szkołę;
b) inne czynności i zajęcia wynikające z zadań statutowych szkoły, ze szczególnym uwzględnieniem zajęć opiekuńczych i wychowawczych wynikających z potrzeb i zainteresowań uczniów;
c) zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
Jak wynika z powyższego, Karta Nauczyciela określa maksymalną tygodniową normę czasu pracy nauczycieli (40 godzin tygodniowo) oraz wyszczególnia rodzaje zajęć i czynności, które nauczyciel obowiązany jest w tym czasie zrealizować. Nie określa natomiast czasu trwania tych zajęć (czynności). Nauczyciele zatrudnieni w pełnym wymiarze zajęć pracują zatem tygodniowo do 40 godzin (zegarowych), przy czym w tym czasie obowiązani są zrealizować taką liczbę zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub na ich rzecz, jak wynika z określonego dla nich pensum.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że podczas konferencji organizowanych w latach: 2006, 2007 i 2008 dla wizytatorów prowadzących problematykę kształcenia specjalnego jednym z tematów spotkań było szkolenie dotyczące prawidłowej interpretacji przepisów oświatowych.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Krystyna Szumilas
Warszawa, dnia 22 stycznia 2009 r.
http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/0C246168
|