Forum OSKKO - wątek

TEMAT: rewalidacja dla nauczanego indywiualnie
strony: [ 1 ]
wiechna07-10-2008 13:15:24   [#01]
Czy dziecko z orzeczeniem o kształceniu specjalnym(upośledz. w stopniu umiarkow.) i nauczaniu indywidualnym- (klasa IV), które ma przyznane przez OP, na wniosek dyrektora, 8 godzin zajęć powinno mieć dodatkowe godziny rewalidacji?. Organ nadzorujący twierdzi, że tak. Ja sądzę odwrotnie. Moim zdaniem w każdej godzinie spotkania nauczyciela z tym uczniem powinny wystąpić elementy rewalidacji. Jak być powinno kochani forumowicze???
Jersz07-10-2008 13:44:22   [#02]

W KO mają rację. Godziny przyznane w ramach nauczania indywidualnego przeznaczone są na realizację zajęć edukacyjnych. Zajęcia rewalidacyjne są elementem pomocy psychologiczno-pedagogicznej, którą dyrektor musi obowiązkowo zrealizować dla ucznia z orzeczeniem o niepełnosprawności. Przekładając to na praktykę. Liczba godzin przeznaczonych na realizację zajęć edukacyjnych w formie IN nie może być niższa niż minimalny tygodniowy wymiar zajęć określony w rozp. w sprawie IN. Do tego należy dodać co najmniej jedną godzinę (lub więcej – zależy od wskazań PPP) indywidualnych zajęć rewalidacyjnych.  Poniżej podstawa prawna. Moim zdaniem daj się przekonać albo sprawdź wiedzę wizytatora i poproś o podstawę prawną. Nie czekaj na zalecenie. Jeśli się będziesz upierał o Twoim błędzie wizytator może powiadomić OP.

Jeszcze obowiązuje 9 po 15 października nowe ale te zapisy są takie same)

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

z dnia 29 stycznia 2003 r.

w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży

(Dz. U. Nr 23, poz. 193)

§ 3. 1. W indywidualnym nauczaniu realizuje się treści nauczania, wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego, oraz obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania dla danego typu szkoły, dostosowane do możliwości psychofizycznych ucznia.

2. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych bezpośrednio z uczniem wynosi:

1) dla uczniów zerowego etapu edukacyjnego (klasy wstępnej) - od 4 do 6 godzin;

2) dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej - od 6 do 8 godzin;

3) dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej - od 8 do 10 godzin;

4) dla uczniów gimnazjum - od 10 do 12 godzin;

5) dla uczniów szkół ponadpodstawowych lub ponadgimnazjalnych - od 12 do 16 godzin.

 

 

ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

z dnia 12 lutego 2002 r.

w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.

 

(Dz. U. Nr 15, poz. 142 ze zmianami w: 2002 r. nr 137, poz. 1155; 2003 r. nr 39, poz. 337 i nr 116, poz. 1093; 2004 r. nr 43, poz. 393; 2005 r. nr 30, poz. 252; 2008, nr 72, poz. 420)

 

 

§ 2. 10. Dyrektor szkoły, z wyjątkiem szkoły specjalnej, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, przydziela dodatkowe godziny na prowadzenie indywidualnych zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi.

 

§ 3. 2. W szkolnym planie nauczania należy dodatkowo uwzględnić dla uczniów niepełnosprawnych, w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności uczniów, z zastrzeżeniem ust. 3, następujące zajęcia rewalidacyjne:

  1)  korekcyjne wad postawy,

  2)  korygujące wady mowy,

  3)  orientacji przestrzennej i poruszania się,

  4)  nauki języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji,

  5)  inne, wynikające z programów rewalidacji.

 

Jersz07-10-2008 16:41:30   [#03]
podniesienie
Boga07-10-2008 17:15:42   [#04]
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)

z dnia 18 września 2008 r.

w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży

(Dz. U. z dnia 1 października 2008 r.)


Na podstawie art. 71b ust. 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:


§ 1. Indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, zwane dalej "indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym", oraz indywidualne nauczanie organizuje się na czas określony w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania, wydanym przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwanym dalej "orzeczeniem".

§ 2. Dyrektor przedszkola lub szkoły, zwany dalej "dyrektorem", organizuje indywidualne przygotowanie przedszkolne lub indywidualne nauczanie w sposób zapewniający wykonanie określonych w orzeczeniu zaleceń dotyczących warunków realizacji potrzeb edukacyjnych dziecka oraz form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

§ 3. 1. Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego są prowadzone z dzieckiem przez jednego nauczyciela przedszkola lub szkoły podstawowej, w której są zorganizowane oddziały przedszkolne, któremu dyrektor powierzy prowadzenie tych zajęć.
2. Zajęcia indywidualnego nauczania są prowadzone z uczniem przez jednego lub kilku nauczycieli szkoły, którym dyrektor powierzy prowadzenie tych zajęć, z tym że prowadzenie zajęć indywidualnego nauczania z uczniami klas I-III szkoły podstawowej powierza się jednemu nauczycielowi.
3. W uzasadnionych przypadkach dyrektor może powierzyć prowadzenie zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub zajęć indywidualnego nauczania nauczycielowi zatrudnionemu w innym przedszkolu lub szkole.
4. Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub zajęcia indywidualnego nauczania prowadzi się w miejscu pobytu ucznia, w domu rodzinnym, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym lub placówce opiekuńczo-wychowawczej.
5. Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub zajęcia indywidualnego nauczania mogą być organizowane odpowiednio:
1) z grupą wychowawczą w przedszkolu lub w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej, lub z oddziałem w szkole albo
2) indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w przedszkolu lub w szkole, w zakresie określonym w orzeczeniu w odniesieniu do dziecka, którego stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły.

§ 4. 1. W indywidualnym przygotowaniu przedszkolnym realizuje się treści wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka.
2. Dyrektor, na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego, może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego, stosownie do możliwości psychofizycznych dziecka oraz warunków miejsca, o którym mowa w § 3 ust. 4 i 5, w którym organizowane są zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego.

§ 5. 1. W indywidualnym nauczaniu realizuje się treści wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania danego typu i rodzaju szkoły, dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia.
2. Dyrektor, na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego nauczania, może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi, stosownie do możliwości psychofizycznych ucznia i warunków miejsca, o którym mowa w § 3 ust. 4 i 5, w którym organizowane są zajęcia indywidualnego nauczania.

§ 6. Na podstawie orzeczenia dyrektor ustala zakres, miejsce i czas prowadzenia zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub zajęć indywidualnego nauczania oraz formy i zakres pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

§ 7. 1. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego realizowanych bezpośrednio z dzieckiem wynosi od 4 do 6 godzin.
2. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego realizuje się w ciągu co najmniej 2 dni.

§ 8. 1. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych bezpośrednio z uczniem wynosi:
1) dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej - od 6 do 8 godzin;
2) dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej - od 8 do 10 godzin;
3) dla uczniów gimnazjum - od 10 do 12 godzin;
4) dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych - od 12 do 16 godzin.
2. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania dla uczniów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, realizuje się w ciągu co najmniej 2 dni, a dla uczniów, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4 - w ciągu co najmniej 3 dni.

§ 9. Dzieciom i młodzieży objętym indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym lub indywidualnym nauczaniem, których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły, w celu ich integracji ze środowiskiem i zapewnienia im pełnego osobowego rozwoju, dyrektor, w miarę posiadanych możliwości, uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu oraz aktualny stan zdrowia, organizuje różne formy uczestniczenia w życiu przedszkola lub szkoły, w szczególności umożliwia udział w zajęciach pozalekcyjnych, uroczystościach i imprezach szkolnych.

§ 10. Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2003 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. Nr 23, poz. 193).

§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

______
1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 216, poz. 1591).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292 oraz z 2008 r. Nr 70, poz. 416 i Nr 145, poz. 917.
Donda07-10-2008 18:56:17   [#05]

Kto może prowadzić zajęcia rewlidacyjne? Z jakimi uprawnieniami?

Dla ucznia z upośl. w stopniu lekkim nauczyciel z oligofren. - czy tak?

A jeśli jest to uczeń niedosłyszący lub niedowidzący? Surdoped.i tyfloped.? Czy może takie zajęcia prowadzić n-l obojętnie jakiego przedmiotu bez dod. uprawnień?

Czy jakieś rozporządzenie to określa dokładnie? Proszę o pomoc.

Jersz07-10-2008 19:03:10   [#06]

To zależy jakie zajęcia rewalidacyjne i z kim (jaka to niepełnosprawność)

§ 3. 2. W szkolnym planie nauczania należy dodatkowo uwzględnić dla uczniów niepełnosprawnych, w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności uczniów, z zastrzeżeniem ust. 3, następujące zajęcia rewalidacyjne:

  1)  korekcyjne wad postawy,

  2)  korygujące wady mowy,

  3)  orientacji przestrzennej i poruszania się,

  4)  nauki języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji,

  5)  inne, wynikające z programów rewalidacji.

 

(w dużym uproszczeniu)

z 1) rehabilitant

z 2) logopeda

z 3) ologofrnopedagog dla upośledzonego umysłowo

z 4) po studiach podyplomowych z jezyka migowego/ surdopedagog

z 5) w zależności od niepełnosprawności - oligo-, surdo- lub tyflo- pedagog

Jersz07-10-2008 19:07:36   [#07]
nie ma znaczenia, z punktu widzenia zgodności kwalifikacji z prowadzonymi zajęciami rewalidacyjnymi, czy n-l jest polonistą, matematykiem, czy nauczycielm w-fu.
Donda07-10-2008 19:10:53   [#08]

Dziękuję za szybką odpowiedź. Tak myślałam, ale wolałam się upewnić.

 

 

wiechna07-10-2008 21:09:01   [#09]
 Dzięki Jersz za podpowiedż, ale mam jeszcze jedno ,,ale" W zaleceniach PPP nie ma ani słowa o rewalidacji. Zarówno w orzeczeniu NI jak i w kształceniu spec., a przecież Na podstawie orzeczenia dyrektor ustala zakres, miejsce i czas prowadzenia zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub zajęć indywidualnego nauczania oraz formy i zakres pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Przyznane NI- 8 godzin ma  na celu umozliwienie dziecku adaptację w srodowisku, a skoro tak to sa to przede wszystkim działania poprzez rewalidację.
Jersz08-10-2008 08:31:12   [#10]

Nie ma znaczenia czy poradnia "uzyła" w orzeczeniu do kształcenia specjalnego słowa rewalidacja. wyżej podałem pp do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych. PPP dała wskazania do pracy z uczniem, zalecenia, jego prblemy. To podstawa do opracowania programu rewalidacji dla tego ucznia

Przyznane NI- 8 godzin ma  na celu umozliwienie dziecku adaptację w srodowisku, a skoro tak to sa to przede wszystkim działania poprzez rewalidację. -

IN to forma wypełniania obowiązku szkolnego dla dziecka , które nie może dotrzeć do szkoły lub nie może w niej przebywać ze względu na stan zdrowia. Nauczyciele mają odpowiednią podstawę programową kształcenia ogólnego dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym. Ty do tego masz odpowiedni ramowy plan nauczania ze wskazanymi zajeciami edukacyjnymi, które musisz zaplanować proporcjonalnie w IN. Rewalidacja indywidualna to ekstra pomoc należna wszytskim niepełnosprawnym wobec których PPP wydało orzeczenie do ksztrałcenia specjalnego. Broń prawa tego człowieka. OP nie dostaje zwiększenia subwencji z powiodu realizacji nauczania w formie IN, ale dostaje zwiększenie na każde dziecko niepełnosprawne, bez wzgledu na to czy jest w klasie czy uczone jest w przez nauczycieli w domu. często rodzice takich dzieci są sami nieszczęśliwi, zagubieni i nie potrafią upomnieć się o dziecko. Wierzę, że przewalczysz z OP tą przynajmiej jedną godzinę rewalidacji indywidualnej dla dzieciaka. jak ci się nieuda, zawsze może Ci wspomóc ON (chćby opiniując zmianę w arkuszu (bez tej godziny) jako niezgodną z oprawem.

wiechna08-10-2008 09:09:38   [#11]

 

Jasne jak słońce. Dzięki Jersz za argumenty, bo w rozmowie z OP nie bedzie łatwo.

Pozdrawiam

kasia1319-11-2009 17:39:05   [#12]

Czy zajęcia rewalidacyjne ( dydaktyczno-wyrównawcze, gimnastyka korekcyjna, korekcyjno--kompensacyjne, logopedyczne) prowadzone w publicznych szkołach podstawowych i gimnazjach  są zajęciami edukacyjnymi ?

Proszę podać czas trwania w minutach,  jednej  godziny zajęć rewalidacyjnych prowadzonych w wyżej wymienionych jednostkach oświatowych.

wega24-04-2014 12:41:13   [#13]

Czy z dzieckiem posiadającym  z orzeczenie o kształceniu specjalnym (upośledzenie w stopniu lekkim) uczącym się w klasie ogólnodostępnej, zajęcia rewalidacyjne  może prowadzić nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej (bez specjalności oliogofreno)? Chodzi tu o wychowawcę.

rzewa24-04-2014 13:53:16   [#14]

moim zdaniem ten n-l nie ma kwalifikacji do tych zajęć

wega24-04-2014 15:07:21   [#15]

Dziękuję, tak myślałam.

Mentorek26-04-2014 06:35:07   [#16]

Jeżeli mowa o uczniu nauczanym indywidualnie, mam pytanie: kto powinien prowadzić nauczanie indywidualne ucznia z niepełnosprawnością umysłową (znaczne) w klasach 4-6?

Czy może być to ciągle nauczyciel oligo który pracował z uczniem w klasach 1-3 ?

rzewa26-04-2014 07:59:44   [#17]

tak, jak najbardziej

Mentorek26-04-2014 08:34:48   [#18]

Dziękuję, :)

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]