Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Przepraszam, że otwieram na nowo stary wątek...
strony: [ 1 ]
beera19-03-2002 13:42:43   [#01]

tamten o ramowkach już nisko- a ja dalej w punkcie wyjścia- może cos więcej już wiecie?

Moja wizytatorka twierdzi, że nowe ramowki obowiązują wszystkich.

Jest tu prosta sprawa z plastyką i muzyką- ramowka pozwala na realizowanie ich jako sztuki- i tak pozostawię w V i VI- dopełnię tylko liczbę godzin. Czyli dam ich więcej.

Muszę- jak każdy zrobić coś z dwiema godzinami techniki- czyli trza je wcisnąć.

W Vtej klasie- spoko- jest jeszcze jeden rok na realizacje ramówki.

W VIstej- problemik maly- aby dopełnić godziny z nowej ramowki muszę doładować dzieciakom dodatkową godzinę sztuki i dwie techniki, co nieuchronnie wypiera inne przedmioty- jak sobie poradzic z nieprzekraczalną liczbą 28 godzin?

Zliczmy minimum- 5j.pol, 4 mat, 3 przyr, 3 w-f, 2 inf., 3 jezyk, 2 rel, 2 hist, 2 sztuka, 2 tech.

To minimum- ze wzglądu na konieczność dogonienia  ramówki.A gdzie reszta? Matematyka w takim wymiarze to dla mnie tragedia!!! A ścieżki? A inne przedmioty?

Wolna rączka, ale w trybach!

Poradźcie, bo może czegoś nie rozumiem?

Marek Pleśniar19-03-2002 14:01:03   [#02]

i ja

po nowemu wszystko czy nie?
Janusz Pawłowski19-03-2002 15:31:47   [#03]

Nie na temat - ale a propos...

... podnoszenia wątków.

Jest bowiem rzeczą względną, to, czy wątek spadł (jest daleko), czy nie.

Problem w tym - w jaki sposób przeglądamy listę wątków.
Ja zawsze mam ustawiony porządek według daty ostatniej odpowiedzi - zatem, nie jest istotne jak dawno wątek został utworzony - wyskakuje zawsze na górę, gdy tylko ktoś umieści w nim komentarz.

Dzięki takiemu ustawieniu nie zgubię dawno utworzonych wątków, które jeszcze żyją.

Tworzenie kolejnych wątków na ten sam temat, ma bez wątpienia właściwości "oczyszczające" i sprowadzające na właściwy tor (a id niego lubumy, oj lubymy odbiegać - i dobrze).
Ale z drugiej strony gubią się wszystkie głosy, które do tej pory zostały na ten temat padły.
Gubią się też pewne ustalenia, które poczyniliśmy.

Gdybym miał zatem gwarancje, że każdy zobaczy, że chcę ożywić "upadły" wątek, to wystarczyłoby zatem umieszczenie w nim kolejnego głosu.

Zastanawiam się więc, czy nie spowodować, aby zawsze, po wejściu na forum - porządkować według ostatniej odpowiedzi - to właśnie dałoby mi tę gwarancję. 
W tej chwili jest tak, że sortuje się według ostatnio wybranego porządku - a mogę sobie wyobrazić, że ktoś wybrał porządek według ... autora, daty utworzenia wątku, ...

Za kilkanaście dni zostanie stworzony mechanizm do śledzenia wypowiedzi według poruszanych tematów - więc nawet, gdy wiele wątków na dany temat utworzymy, to i tak, ten, kto będzie chciał znajdzie czego szuka.
Może więc nie ma to znaczenia.

Jacek19-03-2002 15:33:51   [#04]
Asi wizytatroka twrerdzi, że nowa ramówka obejmuje wszystkie roczniki ja natomiast pisałem w starym wątku, że mój kurator (lubelski) na spotkaniu w poniedziałek z OKE w Lublinie na gębę powiedział mi, że nowa ramówka obowiązuje tylko nowe roczniki, które od września rozpoczną naukę. Komu wierzyć cholera wie
Ewa S19-03-2002 16:15:36   [#05]

nie tylko wy, ja też

Koleżanka dyrektorka była w piątek w Szczecinie na spotkaniu z wiceministrem. On twierdził, że ramówka obejmuje wszystkich, a na pytania zawierające wątpliwości Asi nie potrafił odpowiedzieć.

Czasami się zastanawiam się w jaki sposób w menisie decydują o zmianach...., bo o skutkach tych zmian już chba nie :-(((((

Pozdrawiam wszystkich :-)))))

Ewa

bogna19-03-2002 16:42:37   [#06]

nowe ramówki

Logicznie podchodząc do sprawy nowe ramówki powinny dotyczyć tylko nowych roczników - i tak u nas do tej pory to wyglądało. Były takie lata, że ramówka w technikum zmieniała się jak dzieciaki były już w piątej klasie - w żaden sposób nie dało im się wtedy dołożyć nowych przedmiotów.
Marek Pleśniar19-03-2002 17:09:06   [#07]

w poszukiwaniu logiki

w takim razie w jej poszukiwaniu udam się do własnej głowy (co nie znaczy że rzweczywistość się do tego nagnie:-))) bo w menisie na razie jest jej deficyt

powinno być tak, że nowi po nowemu, a starsi kończą swój cykl edukacyjny zgodnie z poczatkowymi ustaleniami - ale kogo obchodzi co być powinno?

beera19-03-2002 17:29:40   [#08]

w kwestii formalnej- czyli do Janusza.

tamten watek dotyczył raczej odpowiedzi- stara, czy nowa...
Moj lekko "obok"- czyli jak wdrożyć nową w szóstej klasie..
Ale masz rację- generalnie- zrobię sobie jak radzisz.

A wracając do ramowki- zadzwoniłam do dolnośląskiego KO.
Mowią, że nowa obowiązuje i tyle! A jak mowią w innych KO- sprawa jasne- każdy sobie rzepkę?

Ta opowieść Ewy dotykająca wiceministra jest jakims sygnalem

Jak to zrobić, do cholery?
zdzisław19-03-2002 21:24:55   [#09]

nic nie szkodzi!

Nie wiem w zasadzie czemu taka dyskusja. Jest to bez znaczenia, czy ramówka nowa dla wszystkich czy nie. Na szkodzę uczniom i tak to nie wyjdzie. Mój organ prowadzący poinformował, że nowa ramówka obowiązuje wszystkie oddziały i tego będę się na razie trzymał. Swoją drogą to trochę zamieszania się porobiło u mnie wielkich zmian nie będzie. skorzysta tylko j.polski (ale dostanie - obowiązkowo - ścieżkę edukacyjną... i właśnie wpadł mi do głowy pomysł jak to zrobię by nie było zwolnień) reszta bez zmian.
beera19-03-2002 21:40:16   [#10]

hm..

Dyskusja- temu, że mam watpliwości.
Wybacz Zdzislaw- ale takie pytanie można zadać na każdym wątku- "czemu ta dyskusja".
W zasadzie- jesli ma się poblażliwy stosunek do dyskusji, mozna po prostu ją ominąć i już :-)

Ale nie jest tak prosto jak mówisz- przynajmniej nie w obecnej VI klasie.
Ponieważ musisz wypełnic nową ramowkę, a to oznacza dodatkowa godzinę sztuki- gdy zblokujesz, celem unikniecia kłopotów plastykę i muzykę, -oraz 2 godziny techniki nie masz już praktycznie żadnego ruchu, żeby nie przekroczyc zapisanych w zarządzeniu 28 godzin zajęć obowiązkowych.
W moim przypadku oznacza to, ze w klasie VI- tej sprawdzianowej, dzieciaki będa mialy tylko 4 godziny matematyki- w przypadku moich dzieci to zbyt malo.
I oznacza, ze mam możliwość dania tylko 3 godzin przyrody- a zakładalam realizacje ścieżek w ramach tego własnie przedmiotu.

tak więc bez problemu zlożę plan dla obecnej klasy IV- przy nowej ramówce, jakoś dopasuję klase V, przy VI natomiast mam pat.
Marek Pleśniar19-03-2002 22:01:03   [#11]

i ja mam trochę niewygodnie

nie lubię takich zmian zasad gry w trakcie gry
BożenaB20-03-2002 08:41:54   [#12]

A jak to będzie na świadectwach?

Ciekawi mnie jak za rok lub dwa napiszemy w gimnazjum oceny na świadectwie ukończenia szkoły. Jeżeli należy wpisać wszystkie przedmioty, które były w cyklu, to napiszemy: sztuka, plastyka, muzyka?
Programy nauczania sztuki to w istocie odrębne do muzyki i plastyki. W jednym roku plastyka, w drugim muzyka. Moze więc trzeba np wziąć ocenę ze sztuki (z roku muzyki) i wpisać jako ocenę z muzyki i anal. z plastyki?
BożenaB
zdzisław20-03-2002 11:29:07   [#13]

Do Asi

Do Asi

Z Twoich wyliczeń widzę, że preferowałaś informatykę skoro w VI klasach musisz dołożyć technikę. Moim zdaniem powinnaś w VI klasie zrezygnować z informatyki na rzecz techniki i masz wolne 2 godziny na inne przedmioty. Czy tak, czy dobrze to policzyłem?

pozdrowienia i dzięki za materiały

beera20-03-2002 12:08:40   [#14]

mam tu jeszcze jedno pytanie..

Bożena tu fajnie drąży :-)

Im dalej w las, tym wiecej drzew :-))

 

Powiedzcie mi jeszcze jedno- bo już glupia jestem...

2. 1. Ramowy plan nauczania określa tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych dla odpowiednich okresów kształcenia o wyróżnionych celach, stanowiących całość dydaktyczną, zwanych dalej "etapami edukacyjnymi", w szkole podstawowej, gimnazjum, trzyletnim liceum ogólnokształcącym, trzyletnim liceum profilowanym, czteroletnim technikum i zasadniczej szkole zawodowej oraz w szkołach ponadpodstawowych:

1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych o charakterze dydaktyczno - wychowawczym, w toku których odbywa się nauczanie przedmiotów lub bloków przedmiotowych, o których mowa w § 3 ust. 10, kształcenie zintegrowane lub realizacja ścieżek edukacyjnych, o których mowa w ust. 5 pkt 3, oraz zajęć fakultatywnych i zajęć w profilu,

2) zajęć z religii / etyki,

3) godzin do dyspozycji dyrektora szkoły,

4) zajęć o charakterze terapeutyczno - wychowawczym, z uwzględnieniem zajęć rozwijających, kompensacyjnych i usprawniających, zwanych dalej "zajęciami rewalidacyjnymi",

5)  zajęć socjoterapeutycznych organizowanych dla uczniów z dysfunkcjami i aburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne.

3. Organ prowadzący szkołę może zwiększyć liczbę godzin zajęć edukacyjnych nie więcej jednak niż o 3 godziny tygodniowo dla każdego oddziału w danym roku szkolnym, a w przypadku szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich o 6 do 10 godzin.

I dalej:

 Tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z religii / etyki nie może przekroczyć:

1)  klasach I - III szkoły podstawowej - 23 godziny łącznie,

2) w klasach IV - VI szkoły podstawowej - 28 godzin łącznie,

3) we wszystkich klasach gimnazjum - 31 godzin łącznie,

Czy to oznacza, że organ może zwiększyc o trzy zajęcia edukacyjne obowiązkowe?

czy tylko te fakultatywne?

Cholera- pewnie to oczywiste pytanie, ale już zglupialam :-(

To tak jak po sprawdzaniu miliardów klasówek, czlowiek nie wie jak sie pisze "który" :-)

beera20-03-2002 12:14:07   [#15]

Hm..

Zdzisław- tak, czy tak musze dwie godziny- czy na techniką, czy informatyke przeznaczyć.Bo zobacz- mialy do tej pory technika/informatyka- 2 godziny.

Wyrobiły je w klasie V i IV i nic więcej nie mialo być. A teraz muszę im dołozyć dwie godziny- bo informatyka+technika=4 .

Czyli muszę z tych obowiązujących 28 odjąc konieczne do wyrobienia nowej ramówki dwie na technikę, czy informatykę i jedną na tę sztuke- to mi daje 25 godzin. I tu mam pat- bo to za malo na moje potrzeby.

 

Cholera? A może coś nie qmam tu?

Bo mam poczucie lezienia w gestej mgle!

Błee

beera20-03-2002 19:07:01   [#16]

Jesteście okropni!!!!

No tak- lenie!!!

Nikt tu nie chce pomóc sierocie o małym rozumku!!!!

Chyba zabiorę zabawki
hm..chodź misiu!
;-)))
zdzisław20-03-2002 21:21:07   [#17]

odpowieź Asi

Joasiu!

Nie patrz na liczbę 28, tylko najpierw na bilans godzin na przedmioty.
Jeżeli twoje klasy VI nie miały do tej pory techniki a informatykę, to zgodnie ze stanowiskiem MENiS, powinnaś im zaplanować 2 godz. techniki.
Chodzi o to, aby w cyklu edukacyjnym każdy oddział miał nie mniej niż określoną w ramówce liczbę godzin na zajęcia edukacyjne i wszystkie zajęcia edukacyjne. Przede wszystkim technikę. Bo, jak było już wcześniej na forum Eduseeka, nie we wszystkich szkołach wprowadzono technikę, a wręcz ją wyprowadzono zastępując informatyką.

beera20-03-2002 21:38:40   [#18]

Zdzisław?

Uczepię się teraz Ciebie- dobrze?

No bo właśnie!
Jak piszesz- muszę te dwie godziny techniki dać.
Muszę tez dać jedną sztukę, bo ich w ramowce jest teraz- gdyby realizowac blokowo 4, a nie 3-.

I teraz mam tak- zabieram z tych cholernych 28 godzin- bo ich zgodnie z rozporzadzeniem przekroczyć nie mogę te 3 godziny na technikę i sztukę i zostaje mi nieprzekraczalna liczba 25 godzin. To za malo, zeby zrealizować treści z innych przedmoitow. Zazwyczaj dokladałam coś tam do matematyki i przyrody.

No i teraz- jakbys mogł powiedz mi, czy te 3 godziny, ktore może dołożyć samorząd pozwalają na zwiększenie do 31 godzin ilość zajęć obowiązkowych dla dzieciakow, czy nie- czy musi zostać na 28 godzinach zapisanych w ramowce?

Cholera- swoją droga wkurza mnie to ograniczenie. Nie rozumiem z jakich ono pobudek.
Mi to robi tak, ze niebardzo mogę w 23 godzinach w klasie np. III zmiescić zajęcia zintegrowne, religię, język i informatykę, kurka!

Jak nie odpowiesz- zrozumiem- chyba zbytnio tu drążę, czy jak?
zdzisław21-03-2002 08:17:00   [#19]

Asiu!

Jestem teraz w pracy. Prześlij mi swoją ramówkę w Excel'u (jak masz to starą i nową). Zobaczę to może coś podpowiem.

Bożena21-03-2002 12:10:41   [#20]
Też nie bardzo qmam tę ramówkę . Np.w  I-III sp przeznaczono na trzy lata 72 godz. , co daje 24 godz.tygodniowo w każdym roku. Jednak : "Tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z religii/etyki nie może przekroczyć: w klasach I-III szkoły podstawowej - 23 godzin łącznie,..". Czyżby należało prowadzić ewidencję liczby odbytych zajęć dla poszczególnych uczniów.Jeżeli przeznaczę godziny do dyspozycji dyr.  np. na zajęcia gimnastyki korek., wyrównawcze i dysleksję, to może się tak zdarzyć,  że uczeń potrzebuje korzystać ze  wszystkich. Mam mu zabronić, bo przekroczy 23 godz. tygodniowo ?
Marek Pleśniar21-03-2002 14:39:34   [#21]

na to wygląda Bozena

międlimy to już jakąs chwilę i tak wychodzi

a poszczególnym uczniom nic nie będę sumował - o guzik!

krystyna21-03-2002 20:11:49   [#22]

"Ramowy plan nauczania określa tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych dla odpowiednich okresów kształcenia o wyróżnionych celach, stanowiących całość dydaktyczną, zwanych dalej "etapami edukacyjnymi"

Ten niewinny wstęp zawiera wg mnie, a dzisiaj upewniałam się u dwóch wizytatorów KO i wg nich TEŻ -  kluczowe sformułowania tj. okres kształcenia i etap edukacyjny.

Dlatego nowa ramówka (ale oni też czekają na wykładnię prawną...) dotyczyć niewątpliwie powinna nowego etapu edkacyjnego.

stan21-03-2002 21:02:19   [#23]

?!

Jeśli od nowego roku szkolnego wszystko ma być wg nowych ramowych programów nauczania to co z dotychczasowymi 5-letnimi technikami ?
Wrzucam to pytanie jako "adwokatus diaboli" bo może sprowadzi to dyskusję do logiki a nie tylko do "litery prawa"?
Pozdrawiam
stan
:-(
bogna22-03-2002 11:23:57   [#24]

ramowe w 5-letnim technikum

Stan - w nowym rozporzadzeniu o ramowych planach nauczania są też ramowe dla technikum 5-letniego na podbudowie 8-klasowej szkoły podstawowej.
I na szczęście wyglądają one jak stare ramowe ewentualnie tylko nazewnictwo inne: zamiast fizyki - fizyka z astronomią, zamiast godz. do dyspozycji wychowawcy - godziny z wychowawcą.
Pozdrawiam - B.
beera22-03-2002 12:45:16   [#25]

Ramówka- niech to licho !

Strasznie dużo jest argumentów przemawiających za utrzymaniem starej ramowki dla klas , ktore ją rozpoczęły.

Przecież ustalając szkolny plan nauczania ustaliłam dla obecnej klasy V i VI jakąś ilość godzin z określonych przedmiotow. nauczyciele rozłożyli treści, poustalali realizację ścieżek- teraz wszystko ma wziąć w łeb.

 

Co do Watpliwości Bożeny i ograniczenia godzin dla klas- ja tu widzę jeszcze jeden problem- a jesli zechcę jeszcze wprowadzić język i informatykę?

Na wsi gdzie pracuję- szkoła jest jedynym ośrodkiem umożliwiającym dzieciakom  różnorodność zajęć. Do miasta nikt nie pojedzie- koszty zajęć+bilet   unimożliwiają wielu sięganie poza nią.

 

Stan... logika???

Optymista :-)))

Wiecie co jeszcze mi się tu rysuje?

Gdy OKE dolnoślaska rozpoczynała jakis czas temu szkolenia dyrków dotyczące zewnętrznego badania, zbierala grupę dyrków- byłam w niej- i prowadziła takie spotkania "próbne". Obecni na sopotkaniach mieli za zadanie byc dociekliwymi do granic absurdu. Umożliwilo to OKE modyfikację pewnych swoich pomysłów.

Czy nie uważacie, że gdyby "MENiS" wrzucał od czasu do czasu swoje projekty do dyskusji- nawet tu na nasze forum i potem poczytał wątek- a to niedużo pracy jest, wielu z korzystających z przepisów prawa nie nabywałoby w kontakcie z nim choroby umyslowej.

zdzisław26-03-2002 13:06:53   [#26]

udało mi się Asiu!

Ułożyłem ramówkę dla swojej szkoły. Wszystko się zgadza. Nie ma żadnych błędów w rozporządzeniu MENiS. Mam tylko jedną wątpliwość (jeszcze nie sprawdzałem) co z 4 godziną wf w klasach I-III, czy ma być czy nie. Ale to ne wadi?
beera26-03-2002 15:18:32   [#27]

hej?

A ja siedzę- bo wiesz, co mi nie gra?

Opowiem Ci :-)

(chcesz, czy nie ;-)

Moja trzecia klasa gdy zaczynała miała 15 godzin na trzy lata z dyspozycji dyrka- wykorzystała ich w kazdym roku po 5 , czyli ma ich wykorzystanych 10.

teraz więc zostało 2 godziny- to za malo na moje cele :-)

tak jest w wielu miejscach :-)

Ale ja wiem, że to przyczepianie się :-)

też ją już zrobiłam- przymykam oczy na nieścislości i tyle :-)

Nie ma żadnych błędów w rozporządzeniu MENiS.

Ej!!! - błędów może nie, ale niejasności- przyznaj, no prosze- trochę jest :-)

Asia

Dzisiaj pojadę szlakiem tego Kutuzowa- bo telefonicznie nic sie nie dowiedziałam :-)

Ewa z Szydłowca26-03-2002 20:34:53   [#28]

popieram Asię !!!

Ja jeszcze nie zrobiłam ramówki dla klasy V i VI ( to wszystko się kupy nie trzyma - nie mogę się pogodzić, że na koszt plastyki, muzyki, techniki w nowej ramówce, muszę zrezygnować z godzin j. polskiego, matematyki,przyrody) - czekam,  że może coś się bliżej wyjaśni.

Pozdrawiam -  Ewa.

beera26-03-2002 21:15:12   [#29]

Ufff :-)

Moje Ty słonko :-))

No wlaśnie- o to mi chodzi cały czas!!!

I jeszcze- bo tu problem...jesli dwa lata temu ustaliłam liczbę przyrody na trzy lata- to jak teraz, w ostatnim roku mogę ją zmniejszać- z powodów nowej ramówki?
To samo jest z matematyką...
Dodawałam godziny z dyspozycji, ustaliłam szkolny plan, a tu- guzio!
Musze dać technike, plastyke i muzykę- w moim przypadku to dodatkowe trzy godziny...
i jeszcze to ograniczenie do 28 godzin-

moim zdaniem kupy to to się nie trzyma...
Marek Pleśniar26-03-2002 21:26:52   [#30]

kupy:-)

ani niczego - zmieniać reguły gry w trakcie gry
zdzisław27-03-2002 08:52:46   [#31]

ramówka po nowemu

Wyglada na to, że wasze plany znacznie różniły się od od obecnej ramówki i maci z tym teraz kłopot. W moim starym planie nie przekroczyłem limitów godzin jakie zakłada obecna ramówka. Zwiększone zostały tylko godziny j. polskiego. Asiu niejasności też nie ma. Mamy tylko więcej pracy no i pewne kłopoty. Z twoich wypowiedzi wynika, że sporoswoich godzin dałaś na przedmioty i teraz masz kłopot (ale to Twój kłopot, bo nie chcesz tych godzin zabrać by dostosować sie do ramówki).  Spróbuj tak: zrób nową ramówkę dla całych cykli I-III i IV-VI od nowa i nie patrz na to co było.
Daj znać co wyszło!

HenrykB27-03-2002 20:29:10   [#32]

A wyjdzie,

oj..., wyjdzie!

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]