kiedyś sobie skopiowałam (i nie wiem skąd, dlatego bez linka, ale ważne...):
-------------
Odwołanie ze stanowiska wicedyrektora należy do kompetencji dyrektora
szkoły. Jest to możliwe tylko w przypadkach określonych w ustawie o systemie
oświaty. Zawsze musi być poprzedzone zasięgnięciem opinii 3 organów: organu
prowadzącego, rady szkoły (placówki) oraz rady pedagogicznej, a w szczególnych
sytuacjach (gdy odwołanie następuje w ciągu roku szkolnego) konieczna jest
również opinia kuratora oświaty (art. 37 ust. 1 ustawy o systemie oświaty).
Wicedyrektora odwołuje się wyłącznie w sytuacjach wskazanych w art. 38 ustawy o
systemie oświaty, czyli:
1) obligatoryjnie z
powodu:
a) złożenia przez niego rezygnacji (za
3-miesięcznym wypowiedzeniem),
b) ustalenia negatywnej oceny pracy lub
negatywnej oceny wykonywania zadań wymienionych w art. 34a ust. 2 ustawy o
systemie oświaty w trybie określonym przepisami w sprawie oceny pracy
nauczycieli (bez wypowiedzenia),
c) złożenia przez organ sprawujący nadzór
pedagogiczny wniosku, o którym mowa w art. 34 ust. 2a ustawy o systemie
oświaty.
2) w przypadkach
szczególnie uzasadnionych, po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty
(także w czasie roku szkolnego i bez wypowiedzenia) - to jest fakultatywna
możliwość odwołania (art. 38 ust.1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty).
Odwołanie z funkcji może
zostać dokonane nawet w czasie przebywania wicedyrektora na zwolnieniu
lekarskim, bowiem nie jest ono objęte ochroną z Kodeksu pracy, czyli - ochroną
objęty jest stosunek pracy, funkcja nie. W przypadku odwołania nauczyciela z
funkcji kierowniczej nie mamy do czynienia ani z rozwiązaniem stosunku pracy,
ani z wypowiedzeniem warunków pracy i płacy. Postępowanie dyrektora w kwestii
odwołania wicedyrektora powinno zależeć od podstawy prawnej (przyczyny)
odwołania wicedyrektora.
Musi istnieć powód odwołania, który dałoby się zakwalifikować jako "przypadek szczególnie uzasadniony"
- w praktyce jest to trudne rozwiązanie (art. 38 ust.1 pkt 2 ustawy o systemie
oświaty), lub muszą zaistnieć przesłanki obligatoryjnego odwołania ze
stanowiska (art. 38 ust.1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty) (tu nie ma problemu
z zastosowaniem tego trybu, o ile zaistnieją ustawowe przesłanki pozwalające
odwołać wicedyrektora).
Jeżeli dyrektor zdecyduje odwołać wicedyrektora w tym trybie, to musi
pamiętać że:
1. powinien zasięgnąć
opinii: organu prowadzącego, rady szkoły (jeżeli jest powołana) oraz rady
pedagogicznej (wymóg formalny) - analogicznie jak przy powoływaniu
wicedyrektora (art. 37 ust. 1 ustawy o systemie oświaty),
2. odwołanie musi poprzedzać zasięgnięcie opinii kuratora
oświaty (w szkole artystycznej -
ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego) (art. 37
ust. 1 ustawy o systemie oświaty),
(Opinia kuratora
(ministra) powinna być wydana w terminie 5 dni roboczych od dnia otrzymania
prośby dyrektora o opinię. Niewydanie opinii w tym terminie jest równoznaczne z
wydaniem opinii pozytywnej (art. 38 ust. 2 ustawy o systemie oświaty).
Odwołanie wicedyrektora w "przypadku
szczególnie uzasadnionym" jest kłopotliwe ponieważ wymaga dokładnego i szczegółowego
uzasadnienia. Nie może mieć charakteru dowolnego lub arbitralnego.
Przepisy nie rozstrzygają jakie sytuacje należy uznać jako "przypadki
szczególnie uzasadnione", dlatego trudno jednoznacznie wskazać powody,
które uzasadniałyby takie działanie.
Orzecznictwo sądowe
wskazuje na to, że wątpliwe jest, czy można uznać za "przypadek
szczególnie uzasadniony" np.:
1. ukaranie dyrektora karą
nagany za zachowanie o charakterze incydentalnym - wyrok SN z 9 grudnia 2003
r.,
2. utratę zaufania (o ile
nie wynika z rażącego niedbalstwa wicedyrektora lub oczywistych błędów
popełnianych przez niego) - ww. wyrok SN z 9 grudnia 2003 r.,
3. złą współpracę.
Konsekwencje odwołania wicedyrektora z
naruszeniem przepisów
Jeżeli dyrektor zdecyduje się odwołanie wicedyrektora z podaniem podstawy:
"przypadek szczególnie
uzasadniony" art. 38 ust.1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty) i
zostanie ono uznane za niezgodne z przepisami, to musi się liczyć z tym, że:
1. sąd może uznać odwołanie
wicedyrektora za wadliwe, ale będzie ono skuteczne. Oznacza to, że wicedyrektor
zostanie usunięty ze stanowiska ale nadal pozostanie w nauczycielskim stosunku
pracy ze szkołą. Sąd może w takiej sytuacji przyznać odwołanemu wicedyrektorowi
odszkodowanie za niezgodne z prawem odwołanie ze stanowiska w wysokości
obejmującej dodatek funkcyjny za okres trzech miesięcy (art. 45 § 2 i art. 47?
Kodeksu pracy, Uchwała SN z 5 maja 1993 r.);
2. organ prowadzący może
wobec dyrektora wyciągnąć konsekwencje służbowe - w szczególności, jeśli okaże
się, że odwołany wicedyrektor zgłosi roszczenie o odszkodowanie (np. za
naruszenie prawa może domagać się od Ciebie naprawienia szkody, czyli zapłaty
odszkodowania na zasadach określonych w przepisach dotyczących
odpowiedzialności materialnej).
|