Jersz - dostaniemy w odpowiedzi, to, co już wklejałam wyżej. Takie jest stanowisko MEN:
W związku z publikacją Gazety Prawnej z 17 marca 2008 r. „Wychowawcy klas I-III mają uczyć języka obcego” wyjaśniamy:
Kwalifikacje wymagane od nauczycieli języków obcych określa § 11 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. Nr 155, poz. 1288). Zgodnie z wymogami tego rozporządzenia kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej posiada osoba, która legitymuje się:
1) dyplomem ukończenia studiów magisterskich na kierunku filologia w specjalności danego języka obcego lub lingwistyki stosowanej w zakresie danego języka obcego i posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) dyplomem ukończenia studiów magisterskich lub wyższych zawodowych ukończonych w kraju, w którym językiem urzędowym jest dany język obcy i posiada przygotowanie pedagogiczne,
3) dyplomem ukończenia studiów wyższych zawodowych:
a) na kierunku filologia w zakresie danego języka obcego lub
b) w specjalności danego języka obcego lub lingwistyki stosowanej w zakresie danego języka obcego,
a ponadto posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
4) dyplomem ukończenia nauczycielskiego kolegium języków obcych w specjalności odpowiadającej danemu językowi obcemu albo
5) dyplomem ukończenia studiów magisterskich lub wyższych zawodowych na dowolnym kierunku (specjalności) i świadectwem państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego języka obcego stopnia II lub świadectwem znajomości danego języka obcego w zakresie zaawansowanym lub biegłym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, a ponadto posiada przygotowanie pedagogiczne lub
6) dyplomem ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli w dowolnej specjalności oraz:
a) świadectwem państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego języka obcego stopnia I lub II lub
b) świadectwem znajomości danego języka obcego w zakresie co najmniej zaawansowanym – wymienionym w załączniku do rozporządzenia i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
7) świadectwem dojrzałości i świadectwem państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego języka obcego stopnia I lub II albo
8)dyplomem ukończenia:
a) studiów magisterskich na kierunku pedagogika w zakresie nadającym kwalifikacje do pracy w przedszkolach lub klasach I-III szkół podstawowych lub
b) studiów wyższych zawodowych:
- na kierunku pedagogika w zakresie nadającym kwalifikacje do pracy w przedszkolach lub klasach I-III szkół podstawowych lub
- w specjalności nadającej kwalifikacje do pracy w przedszkolach lub klasach I-III szkół podstawowych albo
c) zakładu kształcenia nauczycieli w specjalności nadającej kwalifikacje do pracy w przedszkolach lub klasach I-III szkół podstawowych,
a ponadto świadectwem znajomości danego języka obcego w zakresie co najmniej podstawowym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, i która ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie wczesnego nauczania danego języka obcego.
Możliwość, o której mowa w pkt 8 została wprowadzona w przepisach kwalifikacyjnych w 2002 r. Stanowi ona dodatkową ścieżkę uzyskiwania kwalifikacji do nauczania języka obcego w przedszkolach i klasach I-III szkół podstawowych. Możliwość ta dotyczy wyłącznie nauczycieli posiadających przygotowanie do pracy w przedszkolu i klasach I-III. Tym samym oprócz filologów i absolwentów kolegiów uprawnione do nauczania języka obcego w przedszkolu i klasach I-III są również osoby mające kwalifikacje w zakresie nauczania początkowego lub wychowania przedszkolnego, pod warunkiem, że posiadają wymagane świadectwo znajomości języka obcego i ukończyły studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie wczesnego nauczania języka obcego,
Kwalifikacje do nauczania jezyka obcego w klasach I-III maja zarówno filolodzy, absolwenci nauczycielskich kolegiów języków obcych jak i nauczyciele nauczania początkowego posiadający wymagane certyfikaty znajomości języka obcego i przygotowanie metodyczne do nauczania języka obcego. Przesunięcie w ramowych planach nauczania godzin z – pozostających do dyspozycji dyrektora szkoły - do godzin przeznaczonych na nauczanie zintegrowane w celu realizacji obowiązkowej nauki języka obcego w żadnym stopniu nie stanowi o ograniczeniu możliwości prowadzenia tych zajęć przez filologów i absolwentów NKJO. Podstawa programowa dopuszcza w kształceniu zintegrowanym prowadzenie zajęć zarówno przez nauczyciela jak i nauczycieli. Już obecnie część zajęć w kształceniu zintegrowanym np. z muzyki, wychowania fizycznego jest prowadzona przez nauczycieli muzyki i wf. Podobnie może być realizowane nauczanie języka obcego. W żadnym przypadku nie można stwierdzić, że ograniczy to możliwości nauczania języka obcego tylko do nauczycieli edukacji zintegrowanej.
|