Forum OSKKO - wątek

TEMAT: odpłatność za obiady
strony: [ 1 ]
komeniusz02-02-2008 21:23:36   [#01]
W gminie wprowadzono nowe stawki za wyżywienie (obiady). Dzieciaki płacą tzw. wsad do kotła, natomiast wszystkie "inne osoby" dopłacają kwotę tzw. koszty przygotowania posiłku, no i słusznie.. I wszystko byłoby świetnie, gdyby nie to, ze cena dla "innych osób" jest ponad 100% wyższa niż "wsad do kotła".. w efekcie - cena obiadu 7 zł...
Ok, wszyscy dorośli zrezygnowali z obiadów za taką kwotę.. ale pojawił sie inny problem
Te 7 zł mają zapłacić również osoby przygotowujące posiłki (kucharki) co osobiście mi się nie podoba.. ponoć pojawiła się gdzieś kiedyś jakaś interpretacja, że osoby pracujące z dziećmi i spożywające w tym samym czasie co one posiłek(np.nauczyciele w przedszkolu) i osoby przygotowujące ten posiłek płacą tylko "wsad".. Czy ktoś wie coś na ten temat? Pomocy!
jolkao202-02-2008 22:35:07   [#02]

u nas prezydent zarządził w 2003r.:

Na podstawie art. 30 ust. 1 i 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591ze zm.), art. 67, ust. 1 pkt 3 oraz art.91 ust.1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 ze zm.), § 1 ust. 1 pkt 7 i § 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 1993 r. w sprawie warunków, form, trybu przyznawania i wypłacania oraz wysokości pomocy materialnej dla uczniów ( Dz. U. Nr 74, poz. 350 ze zm.) zarządzam, co następuje:

§ 1

Do korzystania ze stołówki szkolnej upoważnieni są;

1)    uczniowie szkół,

2)    wychowawcy świetlic,

3)    nauczyciele i pracownicy szkoły,

4)    dzieci i współmałżonek nauczyciela i pracownika szkoły

5)    inni (nie będący pracownikami szkoły i nie spokrewnieni z nimi).

§ 2

 

1.    Opłaty wnoszone za posiłki w stołówce szkolnej winny być równe wysokości kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie oraz kosztom przyrządzania posiłków z zastrzeżeniem ust. 2. Wysokość kosztów ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Szkoły.

2.    Wprowadza się następujące zasady odpłatności za korzystanie z posiłków w stołówkach szkolnych:

1)    uczniowie szkoły oraz pracownicy danej szkoły zatrudnieni na stanowisku kucharza i pomocy kuchennych - 100% zakupu surowca zużytego do przyrządzania posiłków,

2)    pozostałe osoby wymienione w § 1 pkt 2, 3 i 4 - 100% kosztów zakupu surowca plus 100% narzutu na koszty administracyjno-rzeczowe, skalkulowane w wysokości uwzględniającej wynagrodzenie personelu stołówki ( łącznie z pochodnymi) oraz wydatki rzeczowe związane z funkcjonowaniem stołówki ( energia, gaz, woda),

3)    osoby inne, o których mowa w § 1 pkt 5: - 100%. kosztów zakupu surowca plus nie mniej niż 120% narzutu na koszty administracyjno-rzeczowe, skalkulowane w wysokości uwzględniającej wynagrodzenie personelu stołówki ( łącznie z pochodnymi) oraz wydatki rzeczowe związane z funkcjonowaniem stołówki ( energia, gaz, woda).

3.    Uczniowie korzystający ze stołówki szkolnej w innej szkole niż macierzysta (brak stołówki w szkole macierzystej) korzystają ze stołówki szkolnej w innej szkole na tych samych zasadach, co uczniowie danej szkoły.

4.    Uczeń wymagający szczególnej troski w zakresie żywienia, może być częściowo lub całkowicie zwolniony z opłaty ustalonej w ust. 2 pkt 1. Uczniowi takiemu może być częściowo lub całkowicie refundowana opłata ponoszona przez niego w stołówce prowadzonej przez inny podmiot na podstawie umowy zawartej z dyrektorem szkoły. Częściowa opłata i częściowa refundacja opłat stanowi od 30 do 80% opłaty ustalonej
w ust 2 pkt 1 lub określonej w umowie.

§ 3

Wprowadza się zakaz wykupu obiadów na wynos na nazwisko pracownika szkoły dla osób trzecich.

§ 4

1.    W stołówkach szkolnych porcje mięsa, ryb, jaj, serów, wędlin, mleka, owoców itp. produktów powinny być równe dla wszystkich osób korzystających ze stołówki.

2.    Zaspokojenie zmniejszonego lub zwiększonego zapotrzebowania indywidualnego regulować można przez podawanie mniejszej lub większej porcji zupy, ziemniaków, makaronów czy kasz. W przypadku grup dzieci i młodzieży o różnym zapotrzebowaniu fizjologicznym należy obliczyć średnią normę zapotrzebowania i średnią rację pokarmową, do której należy przeprowadzić kalkulację kosztów jej realizacji.

§ 5

1.    Jadłospis pod względem ilościowym winien być zgodny z normami żywieniowymi na posiłki szkolne typu obiadowego.

2.    Jadłospis winien być zatwierdzony przez kierownictwo szkoły i wywieszony do wiadomości rodziców, dzieci i młodzieży na okres dekady. W przypadku zmian potraw w trakcie dekady poprawki winny być wprowadzane na bieżąco.

3.    W układaniu jadłospisów winna uczestniczyć; kucharka, intendentka i kierownik świetlicy ewentualnie pielęgniarka szkolna.

4.    Szkoła /placówka/ winny prowadzić raport żywieniowy obejmujący wszystkie wydane produkty spożywcze do przygotowania posiłków ( także bezpłatne) w jednostkach wagowych kilogramach, gramach, litrach w ilościach zgodnych z ilością korzystających. Przekazywanie produktów do kuchni powinno odbywać się z zachowaniem zasad kontroli wewnętrznej.

§ 6

W przypadku nie wykorzystania obiadów przez osoby uprawnione należy wprowadzić wykaz uczniów dodatkowo korzystających z posiłków oraz kwotę odpłatności.

§ 7

Wprowadza się obowiązek określenia osób pobierających „resztki obiadowe” (zlewki) oraz ustalenia odpłatności za pobierane resztki do wysokości - 0,50 zł za kilogram z jednoczesnym ustaleniem, iż osoba ta nie może być pracownikiem placówki. Z osobą pobierającą „resztki obiadowe” (zlewki) należy zawrzeć umowę.

§ 8

1.    Zobowiązuje się dyrektora szkoły do wprowadzenia książki uwag dotyczących gramatury i jakości wydawanych posiłków, dostępnej dla korzystających ze stołówki.

2.    Zaleca się wprowadzenie kontroli nad wydawanymi obiadami przez rodziców i osoby korzystające ze stołówek szkolnych.

3.    Zobowiązuje się dyrektora szkoły do założenia zeszytu dla pracowników stołówki, w którym prowadzony będzie dokładny rejestr ilościowy i wagowy zakupów prywatnych dokonywanych przez zatrudnionych w stołówce pracowników.

 

zgredek02-02-2008 22:38:17   [#03]

Do korzystania ze stołówki szkolnej upoważnieni są;

1)    uczniowie szkół,

2)    wychowawcy świetlic,

3)    nauczyciele i pracownicy szkoły,

4)    dzieci i współmałżonek nauczyciela i pracownika szkoły

5)    inni (nie będący pracownikami szkoły i nie spokrewnieni z nimi).

 

 

to po co te wcześniejsze cztery punkty?

DYREK02-02-2008 23:16:37   [#04]
Stołówki szkolne – jako składnik systemu oświatowego

Stołówki szkolne, jak dowodzą przykłady z praktyki funkcjonowania systemu oświatowego w Polsce, były niejako „oczywistością” i prawo w niewielkim zakresie wkraczało w ich funkcjonowanie. Do 2.12.2004 r. jedynym wyrazem regulacji traktującej  o stołówkach szkolnych były przepisy nieobowiązującego już rozporządzenia Rady Ministrów odnośnie pomocy materialnej dla uczniów. Na skutek wyroku Trybunału Konstytucyjnego przyczynkowe rozporządzenie Rady Ministrów i zapis delegacji do jego wydania zawarty w art. 91 ustawy z 7.9.1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; z późn. zm. – dalej: „SysOśwU”) – utraciły moc obowiązującą. Równocześnie w nowych przepisach art. 90a.\ - 90u.\ SysOśwU nie zamieszczono żadnych unormowań dotyczących stołówek szkolnych. Brak regulacji prawnej stał się podstawą do nie zawsze słusznych twierdzeń, iżby: (1) stołówek szkolnych bez „wyraźnego” zapisu ustawowego w ogóle nie wolno było samorządom prowadzić; albo, że (2) stołówki mogą funkcjonować wyłącznie na podstawie przepisów prawa miejscowego przewidujących dofinansowania do obiadów, jako świadczenia pomocy materialnej dla uczniów.

Na skutek ustawy z 7.9.2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz.U. Nr 181, poz. 1292) z dniem 1.1.2008 r. zacznie działać nowy zapis art. 67a.\ SysOśwU. Nowa regulacja prawna rodzi potrzebę jej uwzględnienia w budżetach tych samorządów, które w roku 2008 zamierzają nadal prowadzić lub rozpocząć działalność w postaci stołówek szkolnych.

Znaczenie przepisu art. 67a.\

W „ust. 1” art. 67a.\ SysOśwU dopuszczono możliwość zorganizowania w szkole stołówki uzasadniając to potrzebą wspierania prawidłowego rozwoju uczniów szkoły. Powyższe założenie potwierdza dotychczasowe status quo stołówek, a zarazem wyklucza identyfikowanie tej instytucji prawnej z instrumentami „pomocy materialnej dla uczniów”. Przepis art. 67a.\ SysOśwU dotyczy zarówno szkół prowadzonych przez samorządy, jak i szkół dotowanych z budżetów samorządów, a prowadzonych przez osoby prawne i osoby fizyczne z art. 80 i art. 90 SysOśwU. Co do zasady, o prowadzeniu przez szkołę stołówki decyduje dyrektor szkoły, nie mniej jego decyzja uzależniona jest w znacznym stopniu od „organu prowadzącego szkołę”. W przypadku samorządów organem prowadzącym szkołę jest odpowiednio: rada gminy, rada powiatu lub sejmik województwa. Do wyłącznej właściwości organu prowadzącego szkołę należy określenie zasad korzystania ze stołówki szkolnej oraz określanie wysokości opłat za posiłek.

Zasady korzystania ze stołówki

Zasady korzystania ze stołówki prowadzonej przez szkołę mogą przyjąć formę „regulaminu ogólnego” stosowanego w odniesieniu do ogółu stołówek prowadzonych w szkołach samorządowych, jak i regulaminu uchwalonego z myślą o stołówce w konkretnej szkole samorządowej. Zasadniczą materią regulaminu są treści ogólnoorganizacyjne oraz ustalenie kategorii osób, jako konsumentów, którzy mogą korzystać ze stołówki. Do kręgu osób mogących odpłatnie korzystać z posiłków w stołówce należą przede wszystkim „uczniowie szkoły”, nie mniej treść przepisu ust. 3 art. 67a.\ SysOśwU nie wyklucza, aby poza uczniami z posiłków (na zasadach określonych w ww. regulaminie) mogły również korzystać „inne osoby”. Dajmy na to mogą nimi być pracownicy stołówki, pracownicy szkoły (w tym nauczyciele) oraz osoby nie będące uczniami lub pracownikami danej szkoły. W ostatnim przypadku nie należy również wykluczać rozwiązań odpuszczających uczniów i pracowników tych szkół samorządowych, w których nie utworzono stołówek.

Dopuszczalność prowadzenia działalności komercyjnej, bądź wykonywania funkcji usługowych wobec innych jednostek samorządu

Dopuszczenie innych jeszcze użytkowników stołówki oznaczałoby prowadzenie przez szkołę działalności „pozastatutowej”, jaka wychodziłaby znacznie poza zadania publiczne określane we wzorcowym statucie szkoły publicznej regulowanym przepisami wykonawczymi do ustawy o systemie oświaty. Powyższe uwarunkowania prawne wykluczają możliwość prowadzenia przez stołówkę szkolną komercyjnej działalności gospodarczej, jak również dopuszczalność funkcjonowania stołówek szkolnych w charakterze „instytucji mieszanej” – dajmy na instytucji systemu oświatowego i systemu pomocy społecznej. Prowadzona przez szkołę stołówka nie może więc gotować i wydawać posiłków „po kosztach własnych” na rzecz podopiecznych gminnego ośrodka pomocy społecznej, czy prowadzonych przez gminę lub powiat domów pomocy społecznej. Z dopuszczaniem w regulaminie do korzystania ze stołówki przez inne osoby, niż uczniowie, wiąże się również problem ustalenia zasad odpłatności za posiłek – o czym dalej.

Forma prowadzenia stołówki w szkole samorządowej

W przypadku samorządów o uruchomieniu stołówki szkolnej decyduje dyrektor szkoły. Skoro szkoła, zgodnie z art. 79 SysOśwU, może działać w formie jednostki budżetowej lub zakładu budżetowego, zatem stołówka szkoły będącej jednostką lub zakładem budżetowym funkcjonować będzie jako „działalność szkoły”. Dodatkowo w przypadków szkół-jednostek budżetowych stołówki mogą działać w formie wyodrębnionego ze szkoły „gospodarstwa pomocniczego” (z art. 26 – 27 FinansePublU). Do utworzenia gospodarstwa pomocniczego dyrektor szkoły musi uzyskać „zgodę” ze strony organu wykonawczego samorządu (tj. wójta gminy, zarządu powiatu lub zarządu województwa). Szkolne gospodarstwo pomocnicze, poza prowadzeniem stołówki szkolnej, może również zajmować się inną działalnością odpłatną szkoły (np. działalnością poligraficzną, odpłatnymi usługami oświatowymi, a także udostępnianiem pomieszczeń i sprzętu szkoły na rzecz innych podmiotów).

Stołówki międzyszkolne

Co wymaga podkreślenia, przepis art. 67a.\ ust. 1 SysOśwU wiążę „stołówkę” z konkretną szkołą, co wyklucza możliwość dalszego funkcjonowania znanych w dotychczasowej praktyce stołówek międzyszkolnych” w postaci odrębnych od szkół jednostek, bądź zakładów budżetowych. Z dniem 1 stycznia 2008 r. odpadnie również możliwość funkcjonowania „wspólnych stołówek” dla kilku szkół, jako stołówki działającej w strukturach „jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół” (z art. 5 ust. 9 SysOśwU). W polu rozważań organu stanowiącego samorządu ustalającego regulamin korzystania ze stołówki mieści się natomiast dopuszczanie do funkcjonowania sui generis „stołówki międzyszkolnej”, tyle że w strukturach jednostkowej szkoły samorządowej, z jakiej to stołówki, zgodnie z „regulaminem”, mogliby za ponoszoną opłatą korzystać uczniowie tych szkół samorządowych, w których nie funkcjonują stołówki. W zasadzie przepis art. 67a.\ SysOśwU nie spowoduje problemów dla istniejących i nowotworzonych stołówek szkolnych w „zespołach szkół” (z art. 62 SysOśwU) – czyli w strukturach zespalających w jeden organizm np. szkołę podstawową i gimnazjum. (Dochody z opłat i koszty stołówki będą tutaj odpowiednio „rozdzielane” między plan finansowy szkoły i plan finansowy gimnazjum, przez co „rozdział 80148” wystąpi w obydwu tych planach – o czym dalej).

Dochody i koszty funkcjonowania stołówki

W szkołach samorządowych, będących jednostkami budżetowymi, wpływy z opłat za korzystanie z posiłków stołówki szkolnej będą, co do zasady, dochodami budżetu odprowadzanymi (w ustalonych terminach) na rachunek dochodów budżetu samorządu. W konsekwencji w wydatkach budżetu planowane będzie ogół kosztów funkcjonowania stołówek szkolnych, które to koszty (jako limity wydatków) poprzez układ wykonawczy budżetu (z art. 186 FinansePubUst) „rozdzielone” zostaną na poszczególne szkoły (i stołówki), w wyniku czego powstaną „plany finansowe szkół (jednostek budżetowych)” uwzględniające wydatki na prowadzone przez nie stołówki.

Klasyfikacja budżetowa dochodów i wydatków

Do planowania i ewidencjonowania dochodów z opłat i wydatków szkoły na prowadzenie stołówki posłuży (funkcjonujący od 1.1.2008 r.) rozdział 80148 – stołówki szkolne, jaki występuje w dziale 801 p/n Oświata i wychowanie. Układ podziałek klasyfikacyjnych w całym dziale 801 skłaniać powinien do wniosku, że w rozdziale 80148 należy wyszczególniać całość kosztów działalności stołówki szkolnej. Obejmą one: (1) koszty tzw. „wsadu (produktów) do kotła”, (2) wydatki na płace wraz z pochodnymi osób zatrudnionych przy przygotowaniu i wydawaniu posiłków, a także (3) koszty mediów – tj. wody, ścieków, prądu, gazu, odpadów oraz (4) inne wydatki, w tym koszty sfinansowania zakupu składników majątkowych (w więc także środków trwałych) i wydatki na sfinansowanie zamawianych na rzecz stołówki usług (np. usług remontowych i innych). Zestawienie ww. wydatków budżetu z wpływami budżetu z tytułu opłat będzie obrazowało wysokość ewentualnych „dopłat” do kosztów funkcjonowania stołówek szkolnych ponoszonych z budżetu samorządu.

Dopłaty do gospodarstwa pomocniczego

W przypadku stołówki funkcjonującej w ramach gospodarstwa pomocniczego przy szkole samorządowej (jednostce budżetowej) opłaty za posiłki będą przychodem gospodarstwa pomocniczego, z jakim bezpośrednio wiązany będzie ogół kosztów działania stołówki. Na potrzeby dopłat z budżetu do gospodarstwa pomocniczego koniecznym będzie uprzednie podjęcie uchwały określające przedmiot (rodzaj kosztu) i stawkę jednostkową tej dopłaty – jako parametru dotacji przedmiotowej z budżetu – w formie uchwały organu stanowiącego samorządu z art. 174 ust. 4 FinansePublU. Dopiero w oparciu o „uchwałę o stawkach jednostkowych”, w uchwale budżetowej organ stanowiący samorządu ustala i zarazem udziela dotację dla konkretnego gospodarstwa pomocniczego (z art. 174 ust. 3 i art. 184 ust. 1 pkt 11 FinansePublU). Wówczas wydatki budżetu na ww. dotacje przedmiotowe planowane są pod rozdziałem 80148.

Stołówka w zakładzie budżetowym

Należy jednocześnie zaznaczyć, że treść zapisu art. 67a.\ ust. 1 SysOśwU wyklucza funkcjonowanie stołówki w formie odrębnego od szkoły zakładu budżetowego (w rozumieniu art. 24-25 FinansePublU). Jeśli szkoła (co jest w praktyce niezwykle rzadkie) funkcjonowałaby w formie zakładu budżetowego to wówczas, w odróżnieniu od ogólnych przepisów o zakładach budżetowych, szkoła (zakład budżetowy) otrzymywałaby z budżetu dotację podmiotową (na zadania oświatowe) z art. 79 ust. 1a\ w zw. z art. 5a.\ ust. 2 SysOśwU. O wykorzystaniu dotacji podmiotowej, w tym na dofinansowanie działalności stołówki szkolnej, decyduje dyrektor szkoły samorządowej będącej zakładem budżetowym.

Prowadzenie przez osoby trzecie usług gastronomicznych na terenie szkoły

Należy w tym miejscu podkreślić, że kompetencje organu prowadzącego szkołę z art. 67a.\ SysOśwU nie dotyczą możliwości ingerowania metodami administracyjnymi w prowadzoną przez „osoby trzecie” na terenie szkoły działalność gospodarczą z zakresu sprzedaży gotowych środków żywności lub świadczenie usług gastronomicznych. Chodzi tutaj o działalność komercyjną podmiotów, które na podstawie umowy z dyrektorem szkoły (w granicach jego kompetencji) uzyskały prawo do świadczenia usług gastronomicznych w pomieszczeniach szkoły. W przypadku samorządów oddanie tym podmiotom pomieszczeń szkoły dokonuje się na zasadach z ustawy z 21.8.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603; z póżn. zm.). Fakt świadczenia przez nie tego rodzaju usług na rzecz osób przebywających na terenie szkoły nie upoważnia organu stanowiącego samorządu do ich reglamentowania, zarówno odnośnie zasad ich świadczenia, jak i ustalania wysokości ceny za nie – w uchwałach z art. 67a.\ SysOśwU. Powołany przepis dotyczy zatem wyłącznie stołówek prowadzonych przez szkołę, nie zaś działalności gastronomicznej prowadzonej na terenie szkoły przez podmioty trzecie. Tym bardziej przeciw próbom rozciągania przepisu art. 67a.\ SysOśwU na działalność gastronomiczną prowadzoną w szkole przez osoby trzecie przemawia brak jakiegokolwiek instrumentu kompensującego takim podmiotom całość kosztów przygotowania posiłku wydawanego uczniowi, który zgodnie z ustawą, za posiłek w stołówce szkolnej ponosi jedynie koszty „wsadu do kotła”.

Zakup przez szkołę usługi cateringowej

Od tego rodzaju sytuacji należy odróżniać rozwiązanie organizacyjne w zakresie prowadzenia stołówki szkolnej w formie zakupywania bezpośrednio przez szkołę usługi gastronomicznej (cateringu) od podmiotu prywatnego, a następnie dalszego odsprzedawania posiłku przez szkołę uczniom na zasadach i za odpłatnością ustaloną w trybie art. 67a.\ SysOśwU. Podmiot komercyjny w cenie usługi sprzedawanej szkole ujmowałby całość swoich kosztów (w tym koszty mediów i koszty korzystania z pomieszczeń szkoły), natomiast szkoła ze środków budżetu pokrywałaby cenę usługi. Przy tym założeniu opłaty od uczniów wpływałyby na rachunek szkoły, nie zaś do podmiotu wydającego posiłki.

Opłaty za posiłek

Zgodnie z art. 67a.\ ust. 2 (zdanie 2) SysOśwU, o wysokości opłaty za posiłek w stołówce szkolnej, czyli stołówce działającej w strukturze szkoły, decyduje organ prowadzący szkołę. W przypadku samorządów ustalenia tego rodzaju winny przyjąć formę uchwały rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa. Co wymaga podkreślenia, organ prowadzący szkołę przy ustalaniu opłaty za posiłek pobieranej od określonej grupy konsumentów nie może ograniczać się do sformułowania „zasad” (aby dajmy na to cedować kompetencje do ustalania właściwych opłat na dyrektorów szkół), ale musi w sposób bezpośredni określić kwotę opłaty.

Kiedy wolno dopłacać do ceny posiłku

Nazwanie w ustawie należności za posiłek „opłatą” świadczyć powinno o możliwości pokrywania z budżetu organu prowadzącego szkołę takich kosztów posiłku, których nie kompensuje uiszczana opłata. Według ust. 3 art. 67a.\ SysOśwU opłata ponoszona przez ucznia nie obejmuje całości kosztów przygotowania posiłku, gdyż nie wlicza się do niej wynagrodzeń pracowniczych (wraz z pochodnymi), ani kosztów utrzymania stołówki. Stąd ustalona opłata pobierana od ucznia nie może przekroczyć kosztów tzw. „wsadu (produktów) do kotła” – czyli może być „równa”, albo „niższa”. O ile nie należy wykluczać możliwości, żeby organ prowadzący szkołę, w regulaminie (zasadach) korzystania ze stołówki dopuścił również do spożywania posiłków przez inne osoby niż uczniowie (tj. przez nauczycieli i innych pracowników szkoły), o tyle problemowym stanie się rozstrzygniecie kwestii prawnej:

Czy należność za posiłek ponoszona przez osobę nie będącą uczniem jest „ceną”, czy „opłatą”?

Przyjęcie, że pojęcie „opłata” zastosowane w przepisie art. 67a.\ ust. 2 SysOśwU  dotyczy wyłącznie należności pobieranej od uczniów, wykluczałoby możliwość decydowania przez organ prowadzący szkołę o „cenie” za posiłki sprzedawane nauczycielom i innym pracownikom. Zastosowanie z kolei interpretacji odmiennej oznaczałoby, że organ prowadzący szkołę decydowałby również o należności, w postaci „opłaty” ponoszonej za posiłek spożywany w stołówce przez nauczyciela i innego pracownika szkoły. Konsekwencją takiego poglądu byłoby dopuszczanie na to żeby opłata nie odpowiadała „cenie”, a co za tym idzie, dopuszczanie „dopłaty” z budżetu na rzecz stołówki ponoszonej niejako „w zastępstwie” osoby nie będącej uczniem. Wydaje się, że rozwiązanie powyższych kwestii interpretacyjnych przyniesie przyszłe orzecznictwo organów nadzoru nad samorządem i ewentualne orzecznictwo organów podatkowych, które z „dopłatą” do posiłku wydawanego nauczycielom i pracownikom może wiązać opodatkowanie pozyskanej w ten sposób korzyści majątkowej. Problem  powyższy nie wystąpi wówczas, gdy w regulaminie korzystania ze stołówki założy się, że uczeń płaci „opłatę”, zaś nauczyciel (i inny pracownik) ponosi pełne koszty posiłku, a zatem płaci „cenę” ustaloną przez stołówkę.

Zwolnienie z opłaty za posiłek

Do wyłącznej właściwości organu prowadzącego szkołę należy rozstrzyganie o zwolnieniu ucznia (lub rodzica) z obowiązku uiszczenia opłaty za posiłek lub o częściowym zwolnieniu z tej opłaty - na podstawie art. 67a.\ ust. 4 SysOśwU. Przesłankami uzasadniającymi zwolnienie z opłaty lub z części opłaty jest „szczególnie trudna sytuacja materialna rodziny”, albo „szczególnie uzasadniona sytuacja losowa”.

O ile ustalenia dotyczące zasad (regulaminu) korzystania ze stołówki szkolnej i podejmowane przez organ prowadzący szkołę ustalenia o wysokości opłat za korzystanie z posiłków - mają charakter regulacji ogólnych, o tyle uznaniowe decyzje z art. 67a.\ ust. 4 SysOśwU dotyczą już spraw indywidualnych i konkretnych. Z praktycznego punktu widzenia zasadnym wydaje się twierdzenie, że ilość tego rodzaju spraw indywidualnych, jakie mogą trafiać do organu prowadzącego szkołę będzie go skłaniać do poszukiwania rozwiązań prawnych umożliwiających scedowanie decyzji na dyrektorów szkół. W przypadku szkół prowadzonych przez podmioty prywatne możliwym wydaje się tutaj zastosowanie cywilnoprawnej konstrukcji „pełnomocnictwa” (z art. 96 i art. 98-109 Kodeksu cywilnego).

Konstrukcją „pełnomocnictwa” nie można jednak posłużyć się w przypadku szkół samorządowych, gdzie tego rodzaju decyzje indywidualne zastrzeżone są do wyłącznej właściwości rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa. Tak rozumianych kompetencji uchwałodawczych z art. 67a.\ ust. 4 SysOśwU  nie da się scedować na organ wykonawczy samorządu, ani na dyrektorów poszczególnych szkół. (Pojawią się być może próby obejścia problemu  drogą zapisania „zwolnień” w uchwałach regulujących „zasad korzystania z posiłków w stołówce” z art. 67a.\ ust. 2 SysOśwU, aby tą drogą przyjmować „opłatę zerową”). Dlatego do czasu ewentualnej nowelizacji ww. przepisu, o całkowitym lub częściowym zwolnieniu ucznia (rodzica) z opłaty za posiłek będzie musiał każdorazowo decydować w odrębnej uchwale organ stanowiący samorządu, jako organ prowadzący szkołę. Należy w zakończeniu zaznaczyć, że podobny problem z rozstrzyganiem ww. spraw indywidualnych będzie miał również minister właściwy do spraw kultury ze względu na sprawowanie funkcji organu prowadzącego podległe mu państwowe szkoły artystyczne. Być może zalew ministerstwa tego rodzaju sprawami indywidualnymi, w podobnym stopniu jak sytuacja w samorządach, przyczyni się do rychłej nowelizacji przepisu art. 67a.\ ust. 4 SysOśwU.

WNIOSEK:
Na potrzeby uruchomienia stołówek szkolnych lub kontynuacji takiej działalności w szkołach samorządowych w roku 2008 – należy jednocześnie:
1) Dokonać analizę potrzeb i kosztów z uwzględnieniem możliwych form organizacyjnych dla wykonywania zadań szkół z art. 67a.\ ust. 1 SysOśwU;
2) Podjąć uchwałę (uchwały) w sprawie zasad korzystania ze stołówki szkolnej i ustalenia wysokości opłat za wydawane posiłki;
3) Uwzględnić funkcjonowanie stołówek szkolnych w uchwale budżetowej na rok 2008 drogą:
- zaplanowania w rozdziale 80148 dochodów budżetu z opłat i wydatków na pokrycie całości kosztów stołówek w szkołach będących jednostkami budżetowymi, albo
- ustalenia w uchwale budżetowej kwoty dotacji przedmiotowej udzielanej stołówce prowadzonej w ramach gospodarstwa pomocniczego przy szkole (jednostce budżetowej) i zaplanowania na nią środków w wydatkach budżetu w rozdziale 80148; albo
- uwzględnienia kosztów funkcjonowania stołówki szkolnej przy planowaniu kwoty dotacji podmiotowej dla szkoły prowadzonej w formie zakładu budżetowego (w tym „rozdziale” działu 801, który jest właściwy dla rodzaju i typu szkoły);
4) Uwzględnić „wydatki szkół samorządowych z tytułu prowadzenia stołówek” przy szacowaniu w budżecie na rok 2008 kwoty dotacji podmiotowych należnych od samorządu na rzecz szkół publicznych prowadzonych przez osoby prywatne z art. 80 ust. 3 SysOśwU i szkół niepublicznych z art. 90 ust. 3 SysOśwU.


Wojciech Lachiewicz
Członek Kolegium RIO w Krakowie

 

z: http://www.portalrb.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=993&Itemid=189

DYREK02-02-2008 23:19:59   [#05]

od 1.01.2008r. obowiązuje to:

Art. 67a. 1.  

W celu wspierania prawidłowego rozwoju uczniów szkoła może zorganizować stołówkę.

2.   Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne. Zasady korzystania ze stołówki, w tym wysokość opłat, ustala organ prowadzący szkołę.
3.   Do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 2, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.
4.   Organ prowadzący szkołę może zwolnić rodziców albo ucznia z całości lub części opłat, o których mowa w ust. 2:
1)   w przypadku szczególnie trudnej sytuacji materialnej rodziny;
2)   w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych
 
 

post został zmieniony: 02-02-2008 23:24:07
Pa Sta08-02-2008 11:10:40   [#06]
Właśnie jestem w trakcie przenoszenia stołówki z przedszkola do siebie do szkoły i zdziwiła mnie jedna rzecz. Kucharki musiały wykupować obiady w stołówce. Jest może jakaś podstawa prawna narzucająca taki obowiązek na pracowników stołówki. Szukałem ale na razie nic nie znalazłem na ten temat, a biorąc pod uwagę ich zarobki i nowe ceny obiadów nie mam sumienia ich do tego "przymuszać".
AnJa08-02-2008 11:12:10   [#07]
a jak zamierzasz im to sfinansować?
Pa Sta08-02-2008 11:23:51   [#08]
Nie chcę nikomu nic finansować.
Rozumiem, że kucharka próbuje potrawy które sama przygotowuje, ale dlaczego musi zjadać cały obiad i za niego płacić? Może była by to forma mobilizacji jeśli chodzi o jakość posiłków ;-) , ale czy moje dziecko musi uczyć się w mojej szkole?
A gdyby była na diecie i nie mogła jadać np wieprzowiny ;-), albo zakazywały by jej zasady wiary, to mam podpaść pod jakieś molestowanie, czy inną nietolerancję.
Nie rozumiem po prostu skąd był nakaz wykupywania obiadów i czy nadal musi być.
aza08-02-2008 11:36:33   [#09]

ale chyba nikogo nie musisz zmuszać.

Je obiad - płaci.

Nie je - nie płaci.

 

Pa Sta08-02-2008 11:51:09   [#10]
No i dla mnie też tak jest :-)
aza08-02-2008 11:56:09   [#11]

i tak trzymaj.

Nie ma z pewnością PP zmuszającej do zjedzenia - nawet w przypadku anorektyków.

;-)))

AnJa08-02-2008 13:32:39   [#12]
ups

nie dotarło do mnie, ze musiały wykupować te obiady

i wciąz nie dociera- zrozumiałem, że one chciały jeść a bezduszny dyrektor przedzkola kazał om wykupić , zamiast dac za friko (jak drzewiej bywało przecież, zgodnie z przepisami zresztą)
Pa Sta08-02-2008 13:55:43   [#13]
No i spokojnie mogę im powiedzieć, że jak nie ma obowiązku wykupowania obiadów :-)
Dzięki
DYREK08-02-2008 16:28:51   [#14]

05.03.2004

Gdzie kucharek sześć, tam degustacja

W niektórych białostockich szkołach kucharki degustują obiady, w innych - po prostu je jedzą, w jeszcze innych są tego przywileju (przynajmniej oficjalnie) pozbawione. A wszystko dzięki jednemu przepisowi podatkowemu

Fakt, że szkolne czy przedszkolne kucharki jedzą przygotowywane przez siebie posiłki, niemal wszyscy przyjmują bez zdziwienia. W końcu jak ugotować zupę bez próbowania? Znalazł się jednak ktoś, komu to przeszkadza: fiskus.

- Jeszcze w ubiegłym roku wartość wszelkich świadczeń niepieniężnych do kwoty 193 zł miesięcznie była zwolniona od podatku - tłumaczy Małgorzata Sokół-Kreczko, p.o. naczelnika białostockiego I Urzędu Skarbowego. - Od 1 stycznia już tak nie jest. Pracodawca kucharek, czyli dyrektor szkoły, ma więc obowiązek doliczyć wartość zjedzonych posiłków (czyli - przyznanych świadczeń niepieniężnych) do przychodów wynikających z umowy o pracę i uiścić od ich wartości podatek dochodowy od osób fizycznych.

Od kilku lat o tym, czy kucharki i pomoce kuchenne (fachowo zwane pracownikami pionu żywieniowego) mają prawo do jedzenia obiadów, decyduje dyrektor każdej placówki oświatowej. Do końca grudnia zeszłego roku sytuacja była jasna: każda z kucharek, która miała na to ochotę, jadła obiady. Nikomu nie przyszło do głowy im tego zabraniać. Teraz, kiedy fakt jedzenia został opodatkowany, okazuje się, że spora część przestała jeść. Przynajmniej w ścisłym tego słowa znaczeniu.

- o ne nie jedzą, o ne degustują - oświadczyła nam z lekkim oburzeniem księgowa z białostockiej SP nr 4.

- Rozumiem, że podatku od obiadów się nie płaci?

- Za co? Za to, że spróbowały zupy?! - irytuje się księgowa. - Lepiej, żeby jadły, niż żeby kotlety były za słone.

Nie płaci też dyrekcja SP 32, choć tam - dla odmiany - obiady się jada.

- Powiedziałem swojej kucharce i czterem pomocom kuchennym, że mają prawo do darmowych obiadów - oświadczył nam Lech Szargiej, szef placówki. - I o ne jedzą. Ale ja nie płacę. Dlaczego? Przecież kucharki mają prawo degustować. Jak każą mi płacić podatek, to zrobię wszystko, żeby go nie płacić. Oświadczę, że te panie nie jedzą, tylko próbują, czy dobre.

Natomiast SP 45 nie płaci podatku dlatego, że nic o nim nie wie.

- Kucharek mamy sześć. Wszystkie jedzą obiady - mówi dyrektor Piotr Górski. - Nie płacę podatku, bo ani mnie nikt o nim oficjalnie nie poinformował, ani nie znalazłem tego na stronie internetowej ministerstwa edukacji. Na razie więc nic nie robiliśmy. Jestem pewny, że nadal będziemy unikać płacenia. Jeśli będzie trzeba, nasze kucharki też zaczną degustować.

źródło:gazeta.pl


http://www.wirtualny.bialystok.pl/_archiwum/index.php?popen=news&&id_art=692

AnJa08-02-2008 16:33:22   [#15]
i na tym własnie polega specyfika wschodnich kresów III (albo kolejnej- pogubiłem się) RP

chciałbym dodatkowo zaznaczyć, że wymienieni w tekście dyrektorzy to osoby znane i rozpozbawalne w naszym województwie
DYREK08-02-2008 16:36:47   [#16]

"one nie jedzą, one degustują"  i to jest prawidłowe podejście, kupuje pomysł:-)))

 

Macia14-01-2009 11:17:00   [#17]
nie wiem czy nie przgapiłam. kto ustala wysokość opłat za posiłki w przedszkolu bo zgodnie z ramowywm statutem OP ale chyba cos sie zmienilo od wrzesnia?
ReniaB14-01-2009 17:47:35   [#18]
Dyrektor po uzgodnieniu z OP
DYREK14-01-2009 18:01:29   [#19]

posiłki w szkole

Obiady w szkolnych stołówkach z 7-proc. VAT

zasady wydawania posiłków w stołówkach szkolnych

regulamin korzystania ze stołówki szkolnej

Stołówki szkolne

itd.

 


post został zmieniony: 14-01-2009 18:02:45
Macia14-01-2009 22:08:11   [#20]
jak rozumiem tak samo w p-lach. Czyli teraz musze zmieniac statut wpisując funkcjonowanie stołówki tylko to dla mnie dziwne bo ona miesci sie we wszystkich salach. Może odezwą sie kolezanki z p-li kjak to u nich wyglada 
Macia15-01-2009 13:54:24   [#21]
Moze ktos z p-la ma przykład zarządzenia dotyczacego zasad korzystania z wyzywienia i wysokośc opłat
alice0430-09-2009 21:25:26   [#22]
A jak jest u Was z mozliwością wykupienia pojedynczego obiadu przez nauczyciela? Do niedawna u nas wystarczyło zgłosić rano, zapłacić i można było się pożywić. Teraz, dyrekcja zarządziła opłatę za min. 5 obiadów z góry. Bardzo to niewygodne, dla tych którzy korzystają z posiłków sporadycznie np. raz w miesiącu. Ciekawi mnie jak inne szkoły rozwiązują taki problem.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]