Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Dyskusja kongresowa Problemów Edukacji Przedszkolnej
strony: [ 1 ][ 2 ][ 3 ]
some27-09-2007 19:55:20   [#101]
NIE WOLNO WĄTPIĆ, MUSIMY WIERZYĆ !
Alias27-09-2007 20:22:14   [#102]

 

zapewniam, że przeczytały

:-))))))))))))))))))))))))))))))))))))

Dzięki za wsparcie

Przepraszam że tak wolno piszę - gipsu się pozbyłam ale pisać nie umiem

:(((

Alias27-09-2007 21:27:11   [#103]

Witaj agniśka

 

u mnie też grupy liczą do 25, czasem przekraczamy w 6-l.wyjatkowo, gdy ktoś się przyprowadzi w rejon naszego przedszkola- ale nie ulegam naciskom OP i mam poparcie KO

wyobraź sobie, że nawet radni czasem zabiegają o mniej liczne grupy, zwłaszcza gdy trafiają do przedszkola ich własne dzieci

ale już w sąsiednich p-lach powyżej 30,więc sama rozumiesz- tym bardziej że moje dziewczyny mają znacznie wyższe dodatki motywacyjne

zauważ, ze wcześniej pisałam o tym co nadesłały dziewczyny z zaprzyjaźnionych  przedszkoli i nie są to pojedyncze głosy

prestiż nie ma dla mnie znaczenia a na autorytet, uznanie trzeba sobie zapracować, to nie przychodzi tak sobie znikąd ;-)

 

lubię przydomek „przedszkolanka”, bo znam swoją wartość więc w żaden sposób określenie  to nie uwłacza mej godności- traktuję je tak samo jak np. świetliczanka, fizyczka, Prezeska i takie tam...   ;-)

 

myślę, że Ty patrzysz podobnie

bardzo cenię sobie Twój głos i zgadzam się " w kwesii uświadamiania" a ten wątek jest niezłą okazją ku temu  zaś jeszcze lepszą niewątpliwie będzie Kongres

Ank28-09-2007 14:18:38   [#104]

wisiak

piszesz : jak na zachodzie-materiały piśmiennicze, bezpośredni dostęp do komputera, książki, pomoce etc u mnie tak jest : komputer z dostępem do internetu, mailowy kontakt z rodzicami, służbowe pamięci przenośne dla każdego nauczyciela, artykuły papiernicze, czasopisma, wydawnictwa pedagogiczne, szkolenia, ksero ogólnodostępne i inne bajery ale tu ukłon w stronę mojego OP i moje lata uświadamiania innym naszych potrzeb, mówienia o tym jak pracujemy i co robimy, pokazywania, że nie utknęłyśmy w minionym stuleciu, własnoręcznego szkolenia informatycznego nauczycielek i budzenia w nich świadomości takich potrzeb i możliwości działania aby to wszystko wykorzystać bo jeśli ktoś pracuje w zawodzie 20 lat to wiedza na temat wykorzystania prezentacji w PowerPoincie sama mu się nie urodzi

i tu też nasza rola jako dyrektorów ale i trochę naszej winy, bo długopis czy zeszyt to nie laptop i nikt mi nie powie, że tak z ręką na sercu nie można takiego wydatku ponieść

przepraszam za takie podejście do sprawy, wiem, że możliwości finansowe są różne ale wierzcie - gdybym tak nie myślała i przez 9 lat nie robiła tego co robię nie miałabym dzisiaj nic bo i takie przedszkola w naszej przychylnej gminie są co potwierdza moją teorię

wisiak28-09-2007 18:42:29   [#105]

Aniu, nie o to chodzi

ze nie mają na długopis czy kartkę tylko o to, żeby bylo jak w cywilizowanym swiecie - siedzi tyle godzin ile musi i solidnie przygotowuje się do pracy w swoim zakładzie a potem np o 15 idzie do domu i wypoczywa zostawiając edukacje do dnia jutrzejszego...to taki duzy skrot myślowy , ale wierzę, ze wiadomo o czym pisze.Ja tez mam komputer ( ale 1 na 10 a tam kazdy ma swój i nikt mu nie przeszkadza), wszelkie pomoce elektroniczne, bo...znalazłam sponsorow, zdobyłam a to nie tak powinno być. I zeby bylo jasne - nie chodzi mi tylko o nas n- przedszkolanki.Wiem, ze daleko nam w wyposazeniu stanowiska pracy do np Finlandii, ale jakies podstawy chociaż byc powinny.

A teraz moja konkluzja odnośnie liczby dzieci: wiadomo, ze liczba 25 nie pozwala na indywidualizacje poczynań , ale gdyby "wróciły" pomoce do dzieci byłoby juz znacznie lepiej;-)) Z jednej strony chcialoby się mało, z drugiej strony często mówię: modlmy się aby były. U nas ogromne rzesze ludzi wyjechały( i proceder trwa) na zachód i liczba dzieci spada drastycznie, więc modły na miejscu.

A teraz już moze nie w temacie , ale przed chwilóciłam ze szkolenia o zdobywaniu środków z Unii: dziewczyny jeden z działów jest ewidentnie dla przedszkoli więc może wreszcie!!!!!!!! Pozdrawiam

wisiak28-09-2007 18:46:52   [#106]

oczywiście w slowie "pomoce do dzieci" mialo być woźne

Tak się skupiłam na pomocach ;-)))) Zresztą nie miałabym nic przeciwko pomocy w sensie osoby.... Tutaj tez nam daleko do zachodu, ale ....gońmy
some28-09-2007 21:34:58   [#107]

Można odesłać Wisiaka do wątku o  środkach z Unii? Bardzo proszę !!! :-)

ewa29-09-2007 08:59:24   [#108]
troszkę dogoniłam czas, wieczorkiem postaram się podsumowanie tu, bardzo proszę piszczie co jeszcze...
Alias29-09-2007 13:23:26   [#109]

standardy wyposażania przedszkoli

 

Podzielam zdanie wisiak  ( pozdrawiam ) w tej kwestii

jeśli MEN takowe opracował, ale nie ujrzały one światła dziennego, to należy o tym głośno i otwarcie mówić

samorządy będą wiedziały do czego dążyć a i operatywnym i "uświadomionym" ( lub uświadamiającym sobie inne możliwości ) dyrektorom przedszkoli łatwiej będzie zabiegać o nowocześniejszy sprzęt, pomoce i " inne bajery " , o których pisała Ank ( pozdrawiam) mamy również inne bajery ale w większości zdobywałyśmy to tak jak wisiak( sponsoring i ciężka praca: festyny, zabawy itd.itp                         Ciekawe jak te standardy MEN mają się np. do pytań dotyczących bazy w przedszkolach, które uczestniczyły w jakichkolwiek badaniach współfinansowanych z EFS ?

ewa30-09-2007 14:48:59   [#110]

znowu mi czas uciekł, ale...

Panel I -  Problemy edukacji przedszkolnej

 

Dyskusja na forum internetowy OSKKO poprzedzająca II Kongres Zarządzania Oświatą pozwoliła wyłonić najważniejsze problemy dotyczące funkcjonowania edukacji przedszkolnej.

Analizując wypowiedzi biorących udział w forumowej dyskusji uczestników, można stwierdzić, że wśród przyczyn wymienionych niżej problemów, są niskie nakłady finansowe przeznaczane na edukację przedszkolną w gminach, które powodują określone konsekwencje. Dyskutanci zwrócili także uwagę na fakt, że przedszkola działające jako zakłady budżetowe są bardziej autonomiczne, szybciej się rozwijają, dyrektor przedszkola działającego w tej formie ma większy wpływ na jego rozwój.

Niewątpliwie biorąc pod uwagę fakt, że kompetencja w zakresie zapewnienia organizacji przedszkoli należy do zadań gminy, występowanie problemów związanych z ich funkcjonowaniem jest zróżnicowane. Nie mniej jednak, biorąc pod uwagę wypowiedzi na forum można zwrócić uwagę na niektóre z nich, które wydają się być powszechne, niezależnie od lokalizacji przedszkola. Należą do nich min.:

 

  1. uregulowanie prawne dotyczące odbioru dziecka z przedszkola

Problem ten rozpatrywany był w dwóch aspektach. Pierwszy dotyczył braku odbioru dziecka po zamknięciu przedszkola i pojawiło się w tej kwestii pytanie; „co zgodnie z prawem robić w takich przypadkach?”, drugi z kolei, dotyczył odpowiedzialności za dziecko odebrane z przedszkola przez niepełnoletnie rodzeństwo.

 

  1. organizacyjne standardy funkcjonowania przedszkoli

Brak dookreślenia norm w zakresie: zatrudnienia pracowników administracji i obsługi, powierzchni sal, wyposażenia w pomoce naukowe dydaktyczne, wyposażenia warsztatu pracy nauczyciela powoduje w konsekwencji bardzo duże zróżnicowanie w ramach obowiązkowej oferty edukacyjnej w przedszkolach publicznych. Brak jednolitych uregulowań w tym zakresie umożliwia duże, usankcjonowane prawnie, dysproporcje pomiędzy jst.

 

  1. rekrutacja i dostępność do przedszkoli

Wątpliwości w tym zakresie dotyczą głównie interpretacji art. 14 ustawy o systemie oświaty. Nieprecyzyjne zapisy; brak dookreślenia czy dziecko może być przyjęte do przedszkola dopiero jak ukończy 3 lata oraz „szczególnie uzasadnionego przypadku wcześniejszego przyjęcia dziecka” jest powodem tworzenia różnorodnych zasad rekrutacji.

Zwrócono również uwagę na problemy związane z realizacją obowiązku bezpłatnego transportu dzieci, zgodnie z art.14a ust.3 ustawy.

 

  1. dzieci niepełnosprawne

Obowiązek przyjęcia dzieci do przedszkoli publicznych w przypadku wyrażenia takiej woli przez rodziców stanowi poważny problem organizacyjny i funkcjonalny dla przedszkola. Szczególnie w kontekście; braku kadry posiadającej specjalistyczne przygotowanie do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, braku dostatecznej wiedzy nauczycieli, braku sprzętu, i pomieszczeń do zapewnienia optymalnych warunków pracy przedszkola. Zauważalna jest tu konieczność wsparcia nauczycieli przedszkoli poprzez przyjęcie systemowych rozwiązań dających wsparcie do realizacji tego zadania.

 

  1. zatrudnianie specjalistów i opieka medyczna

W związku, ze zwiększającą się liczbą dzieci wymagających zajęć specjalistycznych zwrócono uwagę na fakt braku (lub też znaczne ograniczenia) w przedszkolach możliwości zatrudniania specjalistów: logopedów, psychologów itp. Pojawił się też problem zapewnienia opieki medycznej w przedszkolach, która wobec zatrudnienia pielęgniarki na kilka godzin w tygodniu jest fikcją.

 

  1. pozyskanie nauczycieli o pełnych kwalifikacjach

Dyrektorzy sygnalizują problem z zatrudnieniem nauczycieli o pełnych kwalifikacjach do pracy w przedszkolach. Zwracają uwagę na konieczność podjęcia rozwiązań zachęcających do pracy młodych nauczycieli oraz ewentualnie „złagodzenie” przepisów
o kwalifikacjach nauczycieli w szczególności takich kierunków jak edukacja elementarna, czy też nauczanie zintegrowane, które mogłyby być automatycznie uznawane jako zbliżone i nie powodowałyby konieczności zmniejszania niewielkiego wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

 

  1. doskonalenie  nauczycieli

Zauważalny, zdaniem dyskutantów, jest utrudniony dostęp do szkoleń organizowanych w ramach grantów edukacyjnych, a także studiów podyplomowych dla nauczycieli przedszkoli. Dyrektorzy z małych miejscowości zwracają także uwagę na fakt braku wsparcia nauczycieli doradców metodycznych i konsultantów.

 

  1. zajęcia dodatkowe

Kwestia organizacji zajęć dodatkowych budzi wiele wątpliwości. Pojawiają się min. pytania; kiedy je organizować, kto ma za nie płacić, kto ma w nich uczestniczyć, kto ponosi odpowiedzialność za ich jakość oraz bezpieczeństwo dzieci w czasie ich trwania? A przede wszystkim, jaki rodzaj zajęć należy uznać za zajęcia dodatkowe realizowane ponad podstawę programową? Czy np. rytmika powinna być zajęciem dodatkowym, na które uczęszczają tylko dzieci, których rodziców stać na opłacenie tych zajęć, czy też mieści się ona w podstawie programowej?
Wskazane byłoby dookreślenie, jaki rodzaj zajęć należy do obowiązkowych zajęć edukacyjnych, zapewniających realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

 

  1. rada rodziców

Bardzo trudne w realizacji, a właściwie praktycznie niemożliwe jest respektowanie zapisów prawnych w zakresie wyboru i organizacji rady rodziców. Rodzice w przedszkolach działają chętnie, nie widzą natomiast sensu w wybieraniu corocznym przedstawicieli do rady. Również w przypadku, szczególnie małych przedszkoli, bardzo trudno jest stworzyć wszystkich organów rady. Należy jasno określić w ustawie jak postępować w przypadku, a nie opierać się na interpretacjach, że można by traktować małe przedszkola jak placówki ( 7 reprezentantów).

 

 

  1. status zawodowy nauczyciela przedszkola

Temat ten poruszany był na konferencjach dyrektorów przedszkoli. Jednak brak reakcji ze strony decydentów powoduje, że po raz kolejny należy zwrócić uwagę na problemy dotyczące w szczególności:

-         nieuwzględnienia nauczycieli przedszkoli w grupie uprawnionych do korzystania z ulgowych przejazdów środkami transportu zbiorowego,

-         przyznawania dodatku za wychowawstwo.

Dyskutanci zwrócili uwagę na fakt, że pojawiające się, co jakiś czas „nowości”
w propozycjach zmian przepisów dotyczących organizacji przedszkoli oraz zmiany statusu nauczyciela przedszkola na np. „opiekunkę”, nie tworzą dobrej atmosfery do spokojnej, kreatywnej i twórczej pracy nauczycieli przedszkoli.

 

Zwrócono także uwagę na brak alternatywnych form wychowania przedszkolnego.

 

Poza problemami dotyczącymi stricte przedszkoli zwrócono uwagę na nadmierne obciążenie dyrektorów przedszkoli sprawami administracyjno-organizacyjnymi, szczególnie w związku z realizacją dosyć wysokiego pensum dydaktycznego, przy jednoczesnym braku kadry administracyjnej. Jest to poważny problem dyrektorów małych przedszkoli, ale także małych szkół.

Kolejny, sygnalizowany problem, to zatrudnienie pomocy nauczyciela szczególnie
w oddziałach, w których są dzieci (i uczniowie) o specyficznych potrzebach edukacyjnych, a także wymagające zwiększonej opieki.

 

 

Dziękuję uczestnikom dyskusji, lista problemów nie jest listą zamkniętą, ale stanowi istotny przyczółek podjęcia szerszej dyskusji w czasie Kongresu podczas realizacji panelu Problemy edukacji przedszkolnej.

 

zebrała:

Ewa Halska

 

 

Marek Pleśniar30-09-2007 15:02:24   [#111]

no to mamy chyba komplet materiałó na panele:-)

dziękujemy Ewa :-)

Alias30-09-2007 15:09:35   [#112]

 

Bardzo dziękujemy,

zastanawiałam się jak tego dokonałaś Ewo

kawał dobrej roboty :-)))

Powodzenia na Kongresie

grażka30-09-2007 16:24:46   [#113]
ewa! Przepięknie! Gratulacje i dzięki :)
wisiak30-09-2007 17:19:30   [#114]

Ewuniu

cudownie to zebrałas - gratulację!!! Do zobaczenia!!
ewa30-09-2007 17:38:31   [#115]
dzięki za miłe słowa i do zobaczenia w Poznaniu :-)
some30-09-2007 22:42:07   [#116]

ale super !  Ewo, jesteś wielka!

W Poznaniu nie będę , ale mogę spać spokojnie skoro będą tam Tacy Wspaniali Ludzie !

POWODZENIA !!!!!!!!

bogna07-01-2008 11:54:33   [#117]
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania

projekt_rozporzadzenia_20080104.pdf - 58 KB

 

Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży

projekt_rozporzadzenia_20071207.pdf - 67 KB

beera07-01-2008 11:57:48   [#118]

tak:)

zaraz będzie w konsultacji, bo przyszedł do OSKKO

Marek Pleśniar07-01-2008 13:43:06   [#119]
już jest w oskkowskiej wersji Word. Dziś dajemy do konsultacji
Leszek07-01-2008 13:58:29   [#120]
czas najwyższy na to aby MEN się tymi sprawami zajął - co do innych form przedszkolnych to obecna druga wersja projektu jest lepsza, bardziej dopracowana...
pozdrawiam

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ][ 2 ][ 3 ]