Forum OSKKO - wątek

TEMAT: nauczanie indywidulane
strony: [ 1 ][ 2 ]
zuas2327-08-2007 21:41:28   [#01]
Witam serdecznie, czy dyrektor wydaje rodzicowi decyzje o przyznaniu nauczania indywidulanego dla jego dziecka? Czy wystarczy zgoda ze strony OP?
rzewa27-08-2007 21:53:07   [#02]
wydaje decyzję - w 3 egz, dla rodzica, dla OP i do akt
zuas2327-08-2007 22:24:57   [#03]
jejku, byłabym bardzo, bardzo wdzięczna o przesłanie takiego wzoru
zuas2327-08-2007 23:12:02   [#04]
j/w
zuas2328-08-2007 19:42:31   [#05]
proszę o wzór decyzji
Czesia28-08-2007 20:04:21   [#06]

np tak

.........., dn. ..................

 

 

 

 

                                                                                  .Państwo..............

..........................

...........................

 

 

 

 

 

            Na podstawie orzeczenia ......................z dnia ......................o potrzebie indywidualnego nauczania wydanego przez  ......................, w porozumieniu z ..........................., przyznaję nauczanie indywidualne dla ............................w okresie od ...................do ......................, w wymiarze ......................godzin tygodniowo. Szczegółowy plan nauczania indywidualnego ......................zostanie podany po uzgodnieniach z nauczycielami uczącymi.

 

 

 

 

 

 

grazabo28-08-2007 20:15:57   [#07]

Mam pytaniw w związku z nauczaniem indywidualnym.

Czy uczeń, który posiada nauczanie indywidualne, majacy orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ma mieć także przyznane godziny zajęć rewalidacyjnych.

Nie wiem co odpowiedzieć.

wg mnie już nie, ale nie jestem pewna.

Pomóżcie.

sonata4328-08-2007 20:17:12   [#08]
A w orzeczeniu jest napisane o zajęciach rewalidacyjnych?
beera28-08-2007 20:17:40   [#09]

czemu nie?

jesli mu sa potrzebne, powinien je dostać

zuas2328-08-2007 20:33:20   [#10]
bardzo, bardzo dziekuję!
grazabo28-08-2007 21:09:53   [#11]

czyli jesli ma np.10 godzin NI , to  należałoby mu jeszcze dołożyć godziny na rewalidację .

ewitex30-08-2007 16:03:22   [#12]

1. Czy uczeń mający nauczanie indywidualne ze względu na stan zdrowia może uczęszczać wtedy, gdy czuje się dobrze do szkoły i uczestniczyć w zajęciach razem z innymi dziećmi?

2. Jeżeli może to co wobec tego z wynagrodzeniem nauczyciela, który prowadzi NI.

beera30-08-2007 16:19:27   [#13]

nauczanie indywidualne odbywa się w domu

uczeń może uczestniczyc w imprezach, uroczystościach, wydarzeniach w szkole, nawet moze- moim zdaniem- uczestniczyc czasem w lekcjach, ale nie jest to "nauka w szkole"

gabi195930-08-2007 22:14:11   [#14]
Kiedy dyrektor powinien poinformować rodziców o nauczaniu indywidualnym?  np. 3 września.  czy taki uczeń (z orzeczeniem o potrzebie nauczania specjalnego, oraz nauczaniu indywidualnym- chodzi o adhd) może mieć NI w szkole? w klasie integracyjnej nie ma dla niego miejsca.  Jak to jest z NI?
sonata4330-08-2007 23:17:27   [#15]
W orzeczeniu musi być napisane czy in w szkole czy w domu.
jolakam30-08-2007 23:49:13   [#16]
Nauczanie indywidualne przyznawane jest dziecku, które ze względu na stan zdrowia uniemożliwiający lub znacznie utrudniający mu uczęszczanie do szkoły nie może brać udziału w zajęciach lekcyjnych ze swoją klasą. W orzeczeniu nie może być napisane gdzie ma się odbywać nauczanie indywidualne. Jeśli znalazłby się taki zapis byłby to błąd. Ze względu na integrację z grupą rówieśniczą, dyrektor szkoły, na wniosek rodziców i po zapoznaniu się z orzeczeniem, może wyrazić zgodę na udział dziecka w wybranych zajęciach szkolnych np. uroczystościach. Absolutnie nie można łączyć uczęszczania na lekcje z godzinami nauczania indywidualnego. To nie są zajęcia dodatkowe. Uczeń ma tyle godzin, ile przydzieli mu organ prowadzący (na podstawie rozporządzenia o nauczaniu indywidualnym) i nie może mieć więcej. Każdy nauczyciel pracujący z dzieckiem pisze dla niego program i realizuje go w okresie na który wydano orzeczenie.
jolakam30-08-2007 23:57:24   [#17]
Innym zagadnieniem jest przypadek kiedy dziecko ma wydane orzeczenie do kształcenia specjalnego i do nauczania indywidualnego. Nie są to rzadkie przypadki. Uczeń ma np. orzeczenie do kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność umysłową, ruchową, zaburzenia zachowania, itd. Wśród zaleceń jest wskazanie do zajęć rewalidacyjnych, na które organ prowadzący przydziela godziny. Jeśli stan zdrowia uniemożliwi mu lub utrudni uczęszczanie do szkoły wtedy rodzice mogą sie ubiegać o wydanie orzeczenia do nauczania indywidualnego. To, ile godzin dziecko będzie realizowało zależy od tego, na jakim jest etapie kształcenia. Reguluje to odpowiednie rozporządzenie. Od organu prowadzącego zależy czy będą kontynuowane lub przydzielone godziny także na rewalidację. Ma prawo cofnąć decyzję o zajęciach rewalidacyjnych skoro dziecko ma inną organizację kształcenia, ale może też te godziny zostawić.
agata38131-08-2007 00:07:33   [#18]

Znalazłam to w internecie. Taki niezbędnik o NI.Pozdrówka.:-))

 

Co każdy dyrektor szkoły powinien wiedzieć

o indywidualnym nauczaniu oraz indywidualnych zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych?

 

Dyrektorzy szkół oraz nauczyciele bardzo często zwracają się do Kuratorium Oświaty z pytaniami dotyczącymi organizacji nauczania indywidualnego. Wy­chodząc im naprzeciw postanowiliśmy odpowiedzieć na te zadawane najczęściej.

 

Jakie przepisy prawne regulują kwestie związane z nauczaniem indywidualnym?

Art. 71b ust. 1a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U.      z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami) oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2003 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. Nr 23, poz. 193).

 

Dla jakich uczniów organizuje się nauczanie indywidualne?

Zgodnie z art. 71b ust. 1a ustawy o systemie oświaty „indywidualnym na­uczaniem obejmuje się dzieci i młodzież, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły".

Ta forma nauczania przeznaczona jest dla uczniów poważnie chorych, z cięż­kimi urazami, po wypadkach, operacjach itp.

Upośledzenie umysłowe, wady wzroku, słuchu - nawet poważne, nie kwali­fikują dziecka do nauczania indywidualnego. Uczeń dotknięty niepełnosprawno­ścią może być nauczany indywidualnie tylko ze względu na chorobę.

 

Kto wydaje decyzję w sprawie nauczania indywidualnego?

Dyrektor szkoły, do której uczęszcza uczeń. Podstawą wydania decyzji jest „orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania" wydane przez zespól orze­kający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej publicznej poradni specjalistycznej oraz wniosek rodziców. Decyzja jest wyda­wana w porozumieniu z organem prowadzącym szkolę.

 

Czy organ prowadzący ma prawo nie zgodzić się na prowadzenie nauczania indywidualnego, na przykład ze względu na brak środków finansowych?

Nie. Każde dziecko w wieku do lat 18 musi być objęte jakąś formą realizacji obo­wiązku szkolnego. Dla dziecka, któremu stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, taką formą jest właśnie naucza­nie indywidualne. Natomiast uczeń pełnoletni ma zagwarantowane prawo do nauki.

 

W jakim tygodniowym wymiarze godzin powinno być prowadzone nauczanie indywidualne. Czy regulują to jakieś przepisy?

§3 ww. rozporządzenia stanowi, że tygodniowy wymiar godzin indywidualnego nauczania wynosi:

1.     Dla uczniów zerowego etapu edukacyjnego (klasy wstępnej) – od 4 do 6 godzin;

2.     Dla uczniów klas I – III szkoły podstawowej – od 6 do 8 godzin;

3.     Dla uczniów klas IV – VI szkoły podstawowej – od 8 do 10 godzin;

4.     Dla uczniów gimnazjum – od 10 do 12 godzin;

5.     Dla uczniów szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych – od 12 do 16 godzin.

Religia/etyka oraz indywidualne zajęcia rewalidacyjne (realizowane obowiązkowo z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego) nie mogą być prowadzone w ramach minimalnej (dolnej „widełkowej”) liczby godzin przewidzianej dla danego etapu edukacyjnego. 

 

Czy uczeń nauczany indywidualnie może być zwolniony z części przedmiotów, np. plastyki, religii, języka obcego, informatyki (technologii informacyjnej) ?

Uczeń może być zwolniony z wychowania fizycznego i informatyki (technologii informacyjnej)  - na ogólnych zasadach oraz z nauki drugiego obowiązkowego języka obcego (dotyczy ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją – §9 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.. Pozostałe przedmioty ujęte w szkolnym planie nauczania dla danej klasy muszą być reali­zowane, oczywiście proporcjonalnie do ogólnej liczby godzin nauczania indywi­dualnego. Uczeń musi być z tych przedmiotów oceniony. Jest to podstawa do klasyfikacji i uzyskania promocji.

Nie należy lekceważyć takich przedmiotów jak plastyka i muzyka. Dla dziecka chorego mają one szczególne walory terapeutyczne.

§3 ust. 5 rozporządzenia w sprawie sposobu i trybu organizacji indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży stanowi, że „Dyrektor szkoły, na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego nauczania może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi, stosownie do możliwości psychofizycznych ucznia i warunków organizacyjnych nauczania”.

 

Jakie kwalifikacje powinni posiadać nauczyciele uczący dziecko zakwalifiko­wane do indywidualnego nauczania?

Właściwe dla danego typu szkoły i realizowanych zajęć edukacyjnych.

 

Jak postąpić w sytuacji, gdy w szkole brak odpowiednio przygotowanego na­uczyciela z zakresu pedagogiki specjalnej, który poprowadziłby nauczanie indywidualne dziecka zakwalifikowanego jednocześnie do kształcenia specjalnego?

Należy wyczerpać wszystkie możliwości pozyskania takiego nauczyciela. Dobrym sposobem jest zwrócenie się do najbliższej szkoły specjalnej, która ma wiedzę na temat pedagogów specjalnych, poszukujących pracy. Wyjściem jest także zawarcie umowy z nauczycielem ze szkoły specjalnej.

Zatrudnienie nauczyciela specjalisty jest bezwzględnie konieczne w przy­padku organizowania nauczania indywidualnego dla ucznia upośledzonego w stopniu umiarkowanym lub znacznym albo indywidualnych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dziecka upośledzonego w stopniu głębokim.

Nawiasem mówiąc byłoby wskazane, aby w każdej szkole był co najmniej jeden nauczyciel z przygotowaniem z zakresu pedagogiki specjalnej.

 

Jaki program należy realizować z dzieckiem nauczanym indywidualnie?

W nauczaniu indywidualnym nauczyciel ma swoisty komfort. Może bowiem realizować program w pełni dostosowany do indywidualnych możliwości

ucznia. Musi uwzględnić poziom rozwoju intelektualnego oraz właściwą podsta­wę programową. Uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oraz dzieci z normą intelektualną obowiązuje ta sama podstawa („Podstawa progra­mowa kształcenia ogólnego dla szkól podstawowych i gimnazjów"), natomiast dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym „Podstawa programowa kształce­nia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowa­nym lub  znacznym w szkołach podstawowych i gimnazjach” (Dz.U. z 2002 r. Nr 51. poz. 458, ze zmianami). Nauczyciel uczący dziecko chore musi także uwzględnić wpływ choroby na funkcjonowanie w sterze społecznej i emocjonalnej oraz warunki organizacyjne.

 

Gdzie powinno się odbywać nauczanie indywidualne, w domu czy             w szkole?

Zgodnie z §2 ust.4 ww. rozporządzenia „Zajęcia w ramach indywidualnego nauczania prowadzi się w miejscu pobytu ucznia, w szczególności w domu rodzinnym, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym lub w placówce opiekuńczo-wychowawczej”. Jednakże „W celu pełnego osobowego rozwoju uczniów objętych indywidualnym nauczaniem oraz ich integracji ze środowiskiem rówieśników, dyrektor szkoły w miarę posiadanych możliwości, uwzględniając stan zdrowia dzieci, organizuje im uczestniczenie w życiu szkoły, np. w uroczystościach okolicznościowych”.

Niedopuszczalna jest natomiast sytuacja, gdy dziecko regularnie uczęszcza na lekcje oraz jest „douczane indywidualnie" w ramach przyznanego mu nauczania indywidualnego.

 

 

Co robić, gdy rodzice dziecka nie życzą sobie wizyt nauczycieli                    w domu?

Nauczanie indywidualne odbywa się na życzenie rodziców. To oni występują z wnioskiem do poradni psychologiczno-pedagogicznej o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, przedkładają zaświadczenie lekarza – specjalisty o chorobie dziecka. Na ich wniosek dyrektor szkoły organizuje indywidualne nauczanie w oparciu o obowiązujące przepisy. Jeżeli rodzice nie życzą sobie by nauczyciele przychodzili do domu aby uczyć chore dziecko, to należy domniemywać, że nie zdają sobie sprawy z tego czym jest indywidualne nauczanie. Rodzice powinni być informowani o sposobie organizacji indywidualnego nauczania – przez poradnię psychologiczno-pedagogiczna i przez szkołę, wówczas ich decyzje będą w pełni świadome.

 

 

W jaki sposób należy dokumentować zajęcia z dzieckiem nauczanym indywidualnie?

Zgodnie z §11 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu         z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji        (Dz. U. Nr 23 poz. 225 oraz z 2003 r. Nr 107, poz. 1003) w przypadku ucznia nauczanego indywidualnie szkoła/przedszkole prowadzą odrębny dla każdego ucznia/wychowanka dziennik indywidualnego nauczania”.

Dziecko nauczane indywidualnie pozostaje uczniem konkretnej klasy – powinno więc być wpisane do dziennika lekcyjnego (z odpowiednią adnotacją). Do tego dziennika należy wpisać ustalone dla ucznia oceny końcoworoczne (semestralne) oraz ocenę z zachowania.

Pozostała dokumentacja prowadzona jest analogicznie jak w stosunku do innych uczniów. Dotyczy to również wydawania świadectw.

 

Co to są indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze?                  Czy organizuje się je na tych samych zasadach jak indywidualne nauczanie?

Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze są formą realizacji obowiązku szkolnego przez dzieci i młodzież z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim.

Mogą one być prowadzone w formie indywidualnej lub zespołowej.

Organizację tych zajęć regulują odrębne przepisy: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 1997 r. w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (Dz. U. Nr 14, poz. 76).

Określony w §9 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia wymiar godzin (2 godzin dziennie na zajęciach indywidualnych) jest obligatoryjny.

Zajęcia te może prowadzić wyłącznie nauczyciel posiadający kwalifikacje               z zakresu oligofrenopedagogiki.

Sposób organizowania tych zajęć jest analogiczny jak w przypadku nauczania indywidualnego.

 

Jaka jest przyczyna wzrostu przypadków indywidualnego nauczania            w szkołach?

Trudno odpowiedzieć na to pytanie bez przeprowadzenia odpowiednich ba­dań. Niemniej można zauważyć wzrost liczby dzieci niepełnosprawnych (w tym szczególnie z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym lub znacznym) realizu­jących w tej formie obowiązek szkolny. Uczniowie ci najczęściej przez cały okres nauki pozostają w domu. Powodem tego stanu rzeczy jest brak, ze strony rodziców, chęci umieszczenia dziecka w szkole specjalnej. Jest to zjawisko bar­dzo niepokojące. Dziecko jest bowiem skazane na izolację społeczną, ograniczo­ny zakres oddziaływań rewalidacyjnych (które gwarantuje szkoła specjalna).

 

 

Opracowanie Maria Rusin – st. wizytator Kuratorium Oświaty w Rzeszowie, zgodnie ze stanem prawym na dzień 20 stycznia 2006 r.

 

jolakam31-08-2007 09:25:19   [#19]
Pamiętajcie, że USO nie przewiduje nauczania indywidualnego dla dzieci 6-letnich, dlatego poradnie nie mogą wydawac dla nich  orzeczeń. Rozwiązaniem jest opinia o wczesnym wspomaganiu rozwoju, ale wtedy dziecko ma mniej godzin. Nowelizacja uso miała wprowadzic tu zmiany, ale póki co nic się nie zmieniło.
marizz31-08-2007 20:57:19   [#20]
A co zrobić z uczennicą , która w listopadzie kończy 18 lat, będzie od września w III klasie gimnazjum, jest w ciąży i ma urodzić w listopadzie?
Myślałam, aby rodzice wystąpili o nauczanie indywidualne, ale czy to będzie zgodne z prawem?
Wiem, że można ją skreślić z listy uczniów, ale lepiej byłoby dać jej szansę ukończyć szkołę. Jak to zrobić?
zgredek31-08-2007 21:00:23   [#21]

zaraz, zaraz - można skreślić z listy, bo jest wciąży?

czy można skreslić, bo pełnoletnia?

niczego takiego nie można - statut określa sytuacje, w których można skreslić ucznia z listy - i na pewno nie może się tam znależć skreślanie z powyższych powodów

dziewczynie zostaje udzielony urlop, a szkoła powinna pomóc w uzupełnieniu zaległości

zgredek31-08-2007 21:00:55   [#22]
popiół - w ciąży
sonata4331-08-2007 21:07:09   [#23]
Ciąża to nie choroba więc IN z powodu ciąży nie wchodzi w grę. Chyba, że lekarz znajdzie jakieś problemy zdrowotne.
marizz31-08-2007 21:18:01   [#24]
Oczywiście, że skreślić, nie z powodu ciąży, tylko ukończenia 18 lat. Jest to uczennica, której nigdy nie zależało na nauce, zawsze lekceważyła obowiązki szkolne, ale chcąc wywiązać się z powinności szkoły w umozliwieniu skończenia szkoły, pomyślałam o nauczaniu indywidualnym, ale jak pisze sonata - ciąża to nie choroba więc IN z powodu ciąży nie wchodzi w grę.

zgredek, na jakiej podstawie mogę jej udzielić, tego urlopu i jak pomóc w uzupełnieniu zaległości - podpowiedz proszę.
rzewa31-08-2007 21:20:02   [#25]
na podstawie UoSO

a z powodu osiągnęcia pełnoletności nie można skreślić
zgredek31-08-2007 21:20:36   [#26]

USTAWA z dnia 7 stycznia 1993 r.

o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży

(Dz. U. Nr 17, poz. 78, z 1995 r. Nr 66, poz. 334, z 1996 r. Nr 139, poz. 646, z 1997 r. Nr 141, poz. 943 i Nr 157, poz. 1040, z 1999 r. Nr 5, poz. 32 oraz z 2001 r. Nr 154, poz. 1792)

Art. 2

3. Szkoła ma obowiązek udzielić uczennicy w ciąży urlopu oraz innej pomocy niezbędnej do ukończenia przez nią edukacji, w miarę możliwości nie powodując opóźnień w zaliczaniu przedmiotów. Jeżeli ciąża, poród lub połóg powoduje niemożliwość zaliczenia w terminie egzaminów ważnych dla ciągłości nauki, szkoła zobowiązana jest do wyznaczenia dodatkowego terminu egzaminu dogodnego dla kobiety, w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy.

rzewa31-08-2007 21:21:53   [#27]
dzięki zgredek, pokićkało mi się...

:-)
marizz31-08-2007 21:23:01   [#28]
Ok, wielkie dzięki :))))
Dan6731-08-2007 21:51:39   [#29]

nauczanie indywidulane

jesteśmy placówka specjalną, uczeń szkoły zawodowej dostał w poradni orzeczenie do nauczania indywidualnego w szkole ogólnodostępnej, czy NI ma przydzielić dyr. placówki?
sonata4331-08-2007 21:56:35   [#30]
a gdzie uczen jest zapisany?
Dan6731-08-2007 21:58:17   [#31]

nauczanie indywidulane

do nas
sonata4331-08-2007 22:02:11   [#32]
moim zdaniem IN organizuje ta szkoła/placówka do której jest zapisany
Dan6731-08-2007 22:04:52   [#33]

nauczanie indywidulane

Dzięki sonata43
kinomysz31-08-2007 22:31:09   [#34]
Przez 2 lata nauki w liceum mój syn miał przyznaną dolną granicę NI czyli 12h. Przypuszczam, że i w tym roku będzie podobnie. Czy ja jako rodzic mogę wnioskować do OP aby chociaż w ostatniej klasie przed maturą mógł mieć 16 godzin? Tym bardziej, że NI będzie tylko do 25 kwietnia więc OP i tak zyska.
sonata4331-08-2007 22:45:38   [#35]
Jeżeli już wnioskować to pewnie do dyrektora.
kinomysz31-08-2007 22:54:25   [#36]
W zeszłym roku w rozmowie na ten temat  z dyrekcją dowiedziałam się, że OP przyznaje połowę liczby godzin jakie ma klasa i to wychodziło właśnie 12h. Ma taką zasadę i ciężko dyrektorom z nią polemizować. Myślę, że może za pośrednictwem dyrekcji wystosować oficjalną prośbę do OP i złożyć ją osobiście.
sonata4331-08-2007 22:59:10   [#37]
Mysle że napisać zawsze mozna, motywując to tym, że w tym roku matura. Tyle, że te 12 godzin to zgodnie z pp więc jak się nie zgodzą nic nie da się więcej zrobić.
dyrlo01-09-2007 11:00:42   [#38]
Te 12 godzin to standard u nas też. Mam ucznia w klasie maturalnej na nauczniu indywidualnym i postanowiłam tak poprzedzielać godziny aby przedmiotów maturalnych było więcej (przydzieliłam 2 j.polskiego, 3 j.niemieckiego bo rozszerzony, 2 geografie bo rozszerzone, 2 matematyki bo chce zdawać, wos i historia 1h, i chyba podst. przed. bo nie miał w II klasie i cos tam jeszcze teraz nie pamiętam). Uczeń będzie sam na sam z nauczycielem więc mimo mniejszej liczby godzin i tak "ma lepiej " - wzięłam w cudzysłów bo mi głupio zabrzmiało.
norbert01-09-2007 11:44:58   [#39]

W tym roku mam ucznia kl.I z orzeczeniem z poradnii o potrzebie nauczania indywidualnego z uwagi na stan zdrowia.Przyznano mi w tym roku 10 godz. Chcę je rozpisać tak:

j.pol.-3, mat.-2, historia+ wos- 1, fiz.-1,biol.+chem.-1, geog.-1, j.ang.-1, czyli w sumie 10 godz. Uczeń dostał nauczanie na trzy lata nauki w gimnazjum.Kiedy będzie w drugiej klasie dodatkowo włączę muzykę i plastykę( otrzymam z OP więcej godz.)Utworzyłem dla ucznia ramowy plan nauczania już na trzy lata.W pierwszym roku nie uwzględniłem plastyki i muzyki ,ale jest ona w II i III kl.( liczba godz.jest proporcjonalna do wszystkich godz.).Pytam doświadczonych dyrektorów- czy taka opcja jest dobra?

beera01-09-2007 11:51:36   [#40]

na goraco:

biol.+chem.-1,

rozpisz- biol 0,5
chemia 0,5

i to samo z historią i wosem ( bo to chyba tez odrębne przedmioty)

nie masz inf i w-fu- zwolniłeś na podstawie opinii lekarza?

nie wiem, co z techniką- nie ma w gimnazjum?

norbert01-09-2007 11:54:23   [#41]
Dzięki.Tak inf i w-f zw. na podstawie opinii lekarza. A tech . jest dopiero w kl.III.
beera01-09-2007 11:56:20   [#42]

no to Ok- jak dla mnie

( zawsze zostaje kwestia religii- ale to pewnie tez masz opanowane:)

dyrlo01-09-2007 12:07:52   [#43]

Norbert

Dokładnie tak samo robię, uczennica, która ma nauczanie indywidualne przez 3 lata (teraz jest w II klasie) ma na całe trzy lata opracowany ramowy plan tak aby miała wszystkie przedmioty z planu ramowego LO, natomiast ten z klasy maturalnej ma od stycznia 2007 czyli od połowy II klasy, postapiłam dokładnie tak samo tyle, ze rozpisałam na te 1 1/2 roku.

Ja mam zawsze 12 godzin na rok szkolny.

Dziewczyna ma religię ma 0,5 tygodniowo - rodzice chcieli, a chłopak nie ma bo nie chce.

kinomysz01-09-2007 23:11:11   [#44]

Dzięki dyrlo

Ad #38   Teraz mam dodatkową propozycję dla dyrekcji co do przydziału godzin. Jeżeli nic nie wskóram prosząc o dodatkowe godziny to chociaż ich rozdział niech będzie pod kątem zdawanych przedmiotów.
Gratka02-09-2007 17:46:32   [#45]
Nauczanie indywidualne w liceum- uczeń zwolniony z w-f oraz technologii inf, a co z przysposobieniem obronnym ? Czy też powinny odbywać się zajęcia z tego przedmiotu ?
AnJa02-09-2007 17:51:49   [#46]
tak
kinomysz02-09-2007 18:22:13   [#47]
Mój syn miał 0,5h w tygodniu (1 h co drugi tydzień)
annah15-05-2008 00:01:56   [#48]
czy w nauczaniu indywidualnym, w minimalnej liczbie godzin można umieścić przedmioty dodatkowe, jakie ma klasa, czyli np w gimnazjum 2 język obcy (niemiecki) a w liceum trzeci (łacina)?

spotkałam się dziś z taką interpretacją: w minimum mają być tylko przedmioty obowiązkowe, religia ma być ponad jako 0,5 (uważam, że może być 0,25 i też będzie)

nie było słowa o dodatkowych przedmiotach, ale wynika z tej interpretacji, że albo ich nie powinno być w nauczaniu indywidualnym, albo powinny być, ale nie w minimalnej liczbie godzin czyli w liceum będzie 12 przedmioty obowiązkowe + 0,5 religia i np 0,5 łacina - suma 13 godzin?

czy OP może nie dać zgody na realizację przedmiotów dodatkowych? uważam, że tak, ale może się mylę

a jeśli nie da zgody to co zrobić w takiej sytuacji: w klasie 1 LO uczeń miał j. łaciński (chodził z klasą), w 2 ma NI czyli nie ma kontaktu z łacina, a co w klasie 3, w której miałby chodzić z klasa?
emeryt15-05-2008 08:31:00   [#49]

A co ma OP do ustalania, jakie przedmioty mają być realizowane w nauczaniu indywidualnym?????

Od tego jest dyrektor szkoły, program szkolny, zalecenia wskazane w orzeczeniu PPP.

Nie rozumiem takiego podejścia OP. Może jeszcze wyśle urzędnika do kontroli i wspólnej realizacji nauczania (nauczyciel wspomagający?????).

Dziwny OP.

U nas jest tak:

1. Dyrektor występuje z wnioskiem o zmianę w arkuszu organizacyjnym - zwiększenie ilości godzin z przeznaczeniem na realizację nauczania indywidualnego dla konkretnego ucznia posiadającego orzeczenie PPP nr....z dnia.....na czas określony. We wniosku jest zawarta ogólna ilość proponowanych godzin nauczania tygodniowo ( zależna od klasy, zaleceń). My nie wnikamy w te szczegóły.

2. Sprawdzamy tylko, czy ilość godzin jest zgodna z parametrami określonymi w przepisach oświatowych i burmistrz wydaje zarządzenie zmieniające zatwierdzony arkusz organizacji szkoły (aneks) zwiększając liczbę godzin ogółem tygodniowo w szkole - w tym płatne z organu prowadzącego - nauczanie indywidualne.(np 10 godzin).

3. Na podstawie zarządzenia dyrektor szkoły w ramach tych zatwierdzonych 10 godzin opracowuje plan, przyznaje godziny nauczycielom (lub zatrudnia z zewnątrz. np. specjalistę z oligo), wylicza skutki finansowe i składa wniosek do skarbnika o zwiększenie budżetu szkoły o koszty wynikające z postanowień zarządzenia.

4. Skarbnik uruchamia machinę finansową ( zarządzenie lub uchwała rady) i idą środki do szkoły na zwiększone wynagrodzenia.

5. No i tyle.

Ale żeby w przedmiotach brechtać?????

annah15-05-2008 09:26:54   [#50]
no ładnie mnie podsumowałeś ;)

nasze KO twierdzi, że ten język niemiecki w gimnazjum jest przedmiotem dodatkowym i nie może być w godzinach minimalnych

a ja jestem OP ;), które zostało postawione pod murem: daję 10 godzin, ale wtedy nie dam godzin na niemiecki i religię

albo daję więcej niż minimum, żeby dać uczniowi i niemiecki i religię

prawdę mówiąc podzielam zdanie KO, że w NI powinny wchodzić TYLKO przedmioty obowiązkowe, ale co dalej z przedmiotami dodatkowymi?

i na marginesie - mam szkoły, w których jest ponad 20 NI, gdybym każdemu dała po godzinie na dodatkowe to tworzę nowy etat nauczyciela
strony: [ 1 ][ 2 ]