podsumuję... Przypominam nam wszystkim, że rozmowa na temat tego punktu rozporządzenia odbyła się na forum jakis czas temu. Dokladnie zaraz po wejsciu w zycie :-) Wówczas podnosilismy niedogodności związane z nowym zapisem. Nie wiem na ile zrobię to własciwie i dobrze, ale pozwolę sobie na zrekapitulowanie pojawiajacych się na watku głosów. Zacznę od początku: Prośba MENISA ona jest jasna i jednoznaczna- wyrazic opinię o wskazanej projektowanej zmianie. Niewątpliwie- powtórzę za Leszkiem konieczna jest tu wyraźna i jednoznaczna odpowiedź, czyli, także powtórzę za Leszkiem: Nasza odpowiedź Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, w odpowiedzi na pismo Ministra Edukacji Narodowej i Sportu Nr DKOS - 4030 - 300/02/03ZF w sprawie zaopiniowania projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, prezentuje następujące stanowisko: 1. Przedstawiona propozycja zmiany § 13 wyżej wymienionego rozporządzenia jest działaniem porządkującym dotychczasowy zapis. 2. Zgłoszony projekt pozwoli praktyczniej zastosować księgi arkuszy ocen w przypadku szkół dla dorosłych. 3. Proponujemy zmianę zapisu § 13 ust. 4 cytowanego projektu rozporządzenia zmieniającego: //§ 13.4. Na końcu ksiąg, o których mowa w ust. 2 i 3, umieszcza się adnotację: “Księga zawiera: a) .................... (podać liczbę) arkuszy ocen uczniów / słuchaczy od litery ... do litery ... , którzy ukończyli szkolę, b)................... (podać liczbę) arkuszy ocen uczniów / słuchaczy od litery ... do litery ... , którzy z różnych przyczyn opuścili szkołę". Adnotacje na końcu ksiąg opatruje się pieczęcią szkoły oraz pieczątką i podpisem dyrektora szkoły.// Powyższa propozycja dotyczy rozwiązania problemu istnienia szkół o bardzo dużej ilości oddziałów, zatem i uczniów jednego rocznika. I to w zasadzie byłoby wszystko w odpowiedzi na pytanie. Do tego możemy dołożyć pismo przewodnie . Tu się zamyka właściwa część naszych prac. Tak skonstruowane pismo można wysyłać bez obawy, że wywołamy jakąś niepotrzebna burzę. I w dodatku , co do tak brzmiącego pisma mamy zgodnośc :-) ................................ Pojawia się kolejna rzecz jednak. Mianowicie powodem dla projektowanej zmiany sa wyznaczniki istniejące TYLKO w szkołach dla dorosłych. W związku z tym w tym obszarze zmiana jest projektowana. Zdaniem natomiast większości tu piszących powody zasadne dla zmiany istnieją nie tylko w tym typie szkół ale także w każdym innym. WIĘKSZOŚCI to nie znaczy, wszystkich tu piszących. I większści piszących to nie znaczy wszystkich nas :-) Ale jednak większości :-) W związku z tymi różnicami przedstawię Wam dwa stanowiska. Pierwsze- propozycję pisma do MENISA wskazującą na potrzebę dokonania zmiany także w zapisie dotyczącym pozostałych szkół.( To rozwiązanie zyskało większą aprobatę) Drugie- powody do pozostawienia zapisu w brzmieniu dzisiejszym. i tak: 1. propozycja pisma do MENISA wskazującą na potrzebę dokonania zmiany także w zapisie dotyczącym pozostałych szkół. Analizując brzmienie przepisów rozporządzenie w części dotyczącej zakładania i prowadzenie Ksiąg arkuszy ocen Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, po dyskusji przeprowadzonej na internetowym forum Stowarzyszenia wyraża następujące wątpliwości" Podstawy dla projektowanej zmiany wynikajace zdaniem projektodawcy z problemów z prowadzeniem księgi arkuszy ocen w szkołach dla dorosłych istnieją zdaniem OSKKO w kazdym typie szkół. Zwracamy uwagę, że rozpiętośc wiekowa absolwentów, choć nie tak znaczna jak w szkołach dla dorosłych, istnieje w każdym typie szkół i może sięgać nawet do 5 lat. Związane jest to z możliwością wielokrotnego pozostawienia ucznia w klasie, możliwością odraczania ucznia ( w szczególnych przypadkach wielokrotną), możliwością przyspieszania obowiązku szkolnego, koniecznością przyjmowania do oddziałów innych niż wskazywałby wiek dziecka uczniów powracających z zagranicy . Rozpiętość wiekowa sięgać może tu kilku lat. OSKKO- poza tym jednym zasadniczym i będącym dla projektodawcy najważniejszym powodem dla projektowania zmiany , chciałoby zwrócić uwagę na inne, naszym zdaniem, nie mniej istotne: Mianowicie zapis projektu , w brzmieniu: Księga arkuszy ocen zawiera ułożone w porządku alfabetycznym arkusze ocen uczniów urodzonych w jednym roku, którzy ukończyli bądź opuścili szkołę. niesie za sobą określone niedogodności, i tak: powoduje, iż pojawiają się problemy z arkuszami ocen uczniów opuszczających szkołę w roku wcześniejszym niż rok ukończenia szkoły przez wszystkich uczniów urodzonych w tym samym roku, z zapisu wynika bowiem, że ich arkusze muszą oczekiwać na utworzenie księgi ocen równolatków. pojawia się problem w sytuacji przybycia do szkoły ucznia z rocznika, który w danej szkole już zakończył edukację ( na przyklad w innej szkole odroczonego, bądź pozostawianowego w jednej z klas) księga ocen dla jego rocznika już istnieje- jego arkusz jednak , w myśl, rozporządzenia w tejże księdze znaleźć się musi. Zważywszy powyższe OSKKO proponuje podjąć dyskusję nad powrotem w § 13.1. pkt 2 do brzmienia przepisów rozporządzenia sprzed zmiany z dnia 19 lutego 2002 tj: 1.Szkoła zakłada po zakończeniu każdego roku szkolnego księgę ocen. Księgę ocen stanowią oprawione wykazy tych uczniów wszystkich oddziałów oraz ich arkusze ocen, którzy w danym roku szkolnym ukończyli lub opuścili szkołę. Stronice księgi ocen należy ponumerować. 2. Do czasu założenia księgi ocen arkusze ocen wraz z wykazem uczniów sporządzonym zgodnie z wykazem zawartym w dzienniku lekcyjnym oraz protokołami egzaminów warunkujących klasyfikowanie i promowanie i pozostałą dokumentacją tych egzaminów przechowuje się oddzielnie dla każdego oddziału. 2.powody do pozostawienia zapisu w brzmieniu dzisiejszym. Tu mamy do czynienia z propozycja Adyy i poparciem dla tej propozycji Leszka Nie jest bezzasadnym żądanie, aby księgę ocen, niezaleznie od rodzaju i ilości trudnosci jakie niesie to rozwiazanie prowadzić zgodnie z nowym zapisem rozporządzenia w związku z dośc dużą łatwościa odnalezienie druków arkuszy po upływie dużej ilosci czasu. ......... w związku z tym, że zwrócona nam uwagę, że lepiej odpowiadać dość ściśle, nie odnosząc się do całego rozporządzenia zregnowałam tu z ważnych ( moim zdaniem) watpliwości zgloszonych przez Bognę i janazg. Obracamy się w temacie Ksiąg arkuszy ocen i tam może rzeczywiście pozostańmy. Na wskazanie,iż watpliwości mamy więcej pozostanie miejsce w piśmie przewodnim... ............... I kolejna rzecz- bardzo istotna Dlatego ją wygrubię :-) Ten moment jest przelomowy. Zdaje się, że mamy okazje pouczyc się na własnych błędach. Jesli tę naukę wyciagniemy, mamy szansę na lepszy dalszy ciąg. Musimy ustalic procedury postępowania w sytuacji podejmowania stanowiska, wyrażania pogladu, ustalania oceny. Wiadoma rzecz- jest zarząd. To na nim ciąży określony funkcją ciężar. Ale nie po to mamy net i możliwośc szybkiej i natychmiastowej komunikacji, aby działać jak jakaś zurzędniczona formacja. Jesli Leszku piszesz: Nie ja decyduję w jakiej formie wyjdzie opinia OSKKO. to ja mam dyskomfort. Chciałabym świadomości z współodpowiedzialności. Ale ta świadomośc nie moze wynikać tylko z moich deklaracji, tylko z rzeczywistości. Jakoś wierzę, że powoli dopracujemy się dobrych procedur postepowania . Wszystkich zainteresowanych wewnętrzna dyskusją na ich temat prosze o napisanie maila na adres: biuro.oskko@wp.pl . |