Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Dysfunkcje a egzamin dojrzałości...
strony: [ 1 ]
JarTul25-11-2002 21:53:27   [#01]
  1. Które dysfunkcje powinny być brane pod uwagę przy ustalaniu oceny z części pisemnej egzaminu dojrzałości?
  2. Jakie przepisy te kwestie regulują?
  3. Do kiedy uczeń klasy maturalnej powinien przedłożyc stosowne zaświadczenie?
  4. Czy na pracy maturalnej uczeń może (powinien) nanieść oznaczenia wskazujące, że jest to praca ucznia ze stwierdzoną dysfunkcją?
Majka25-11-2002 23:33:02   [#02]

j.polski

1. Na pewno orzeczenie z państwowej poradni o dysortografii.

2. A było takie ministerialne :-) Znowu nie pamiętam, gdzie :-)

3. Do końca października klasy egzaminacyjnej.

4. Przed maturą wydłubuje się z uczniowskich akt kopię zaświadczenia. Pod nazwiskiem uczeń zaznacza, że dysfunkcyjny (różni nauczyciele sprawdzają). Kopię dopina się potem do pracy.

JarTul26-11-2002 20:19:12   [#03]

Proszę o dalsze

rozwinięcie wątku.
maeljas26-11-2002 21:17:48   [#04]
reguluje te sprawy rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania ect. - dotyczy to dyslektyków, dysortografkiów i dysgrafików

nie mam go pod ręką - jutro mogę podać dokładne namiary

opinia musi być z poradni publicznej lub niepublicznej posiadającej uprawnienia publicznej - wydana najpóźniej do 30 września na rok przed egzaminem.

Opinia powinna zawierać dokładne informacje na temat - jakie błędy popełnia uczeń - czyli powinny być wypisane przykłady blędów np. " uczeń popełnia błędy typowo ortograficzne" lub " uczeń opuszcza znaki diakrytycze" ( to do dyslektyków i dysortografików) - i tylko te błędy nie powinny być brane przy ocenianiu.

Dysgraficy mogą korzystać na egzaminie z maszyny do pisania, komputera (jako maszyny do pisania) lub mogą dyktować pracę komisji ( raczej awykonalne)



Na ten temat wypowiadała się jakaś kobieta z MENiSu - niestety też mam to w szkole - jutro postaram się to Ci przesłać.

My honorujemy opinie wydane jeszcze w szkole podstawowej.
Dobrze się stało, że ministerswto określiło termin składania opinii -
skończy się urodzaj na dysortografików w klasie maturalnej - bywało, że donoszono opinie w dniu matur.
Jacek W27-11-2002 13:02:52   [#05]

Z www.ko.rzeszow.pl:

Informacja

 

EGZAMIN DOJRZAŁOŚCI W ROKU SZKOLNYM 2002/ 2003
ODPOWIEDZI, STANOWISKA, INTERPRETACJE, KOMUNIKATY

...
5. W elementach kodu prac absolwentów z dysfunkcjami nie należy stosować żadnych dodatkowych oznaczeń, a postępować zgodnie z przyjętą procedurą w tym zakresie.
Przewodniczący PKE powinien dołączyć do pracy egzaminacyjnej kopię charakterystyki dysfunkcji ucznia z utajnionymi personaliami przed przekazaniem prac egzaminatorom do poprawy.
annah27-11-2002 18:20:02   [#06]

a co zrobić z maturzystami z innymi dysfunkcjami: np. zaburzeniami mowy, słuchu czy wzroku? rozwojowymi?

czy należy o tym informować jakiś organ, np. KO czy OKE?

czy dla uczniów muszę przygotować jakieś specjalne warunki? gdzie znajdę wiadomości o tym?

Jacek W28-11-2002 11:33:11   [#07]

Z załącznika nr 1 do Rozp. MEN z dnia 21 marca 2001 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (późniejsze zmiany tego akurat nie dotyczyły)

§ 10.

Absolwenci niepełnosprawni przystępują do egzaminu dojrzałości w powszechnie obowiązującym terminie. W uzasadnionych przypadkach, przewodniczący komisji wyraża zgodę na przeprowadzenie części pisemnej i części ustnej egzaminu dojrzałości w wydzielonej sali lub w domu absolwenta, ustalając warunki i sposób przeprowadzenia egzaminu odpowiednie do możliwości mówienia, pisania i poruszania się absolwenta.

(http://www.men.waw.pl/prawo/rozp_91/zal_1.htm)

maria z kalisza28-11-2002 13:57:04   [#08]

dysortografia

nie mogę znależć daty 30 września jako ostatecznej do składania zaświadczenia
o dysgrafii i dysortografii.
Leszek29-11-2002 20:11:42   [#09]

O starej maturze (która jest realizowana ) obowiązuje tylko to co zapisał  Jacek W.

Pozostałe terminy wymieniane (np. 30 września itd) dotyczą nowej matury, która ma zaistnieć od 2005 r.

Zatem obecnie o stopniu uznawalności np. opinii lub orzeczeń PPP decyduje Przewodniczący Państwowej Komisji Egzaminacyjnej

(dyr. szkoły).

Pozdrawiam

JarTul30-11-2002 12:15:56   [#10]

Leszku...

Czy można uznać z niepełnosprawność?
A nawet jeżeli tak, to rozprządzenie mówi tylko o tym, że : "(...) przewodniczący komisji wyraża zgodę na przeprowadzenie części pisemnej i części ustnej egzaminu dojrzałości w wydzielonej sali lub w domu absolwenta, ustalając warunki i sposób przeprowadzenia egzaminu odpowiednie do możliwości mówienia, pisania (...)".
Zatem o warunkach przeprowadzania egzaminu, a nic nie mówi o tym, że należy brać pod uwagę przy ocenianiu prac orzeczenia poradni (oczywiście nie mówi, też, że nie można - ale czy w tej sytuacji można stosować zasadę, że co nie jest zabronione jest dozwolone?).
Potrzebne by tutaj było jasne - choć o to trudno ;-))) - stanowisko, a najlepiej rozporządzenie MENiS w tej sprawie (jakie dysfunkcje, zaświadczenia z jakich poradni, do kiedy wystawione i do kiedy dostarczone do szkoły).

JarTul30-11-2002 12:16:50   [#11]

Oczywiście zabrakło:

Czy można uznać za niepełnosprawność dysfunkcję?
Leszek30-11-2002 13:32:43   [#12]

I dobrze, że to nie było określone ściśle odgórnie, tylko zostawiono do decyzji Przewodniczącemu komisji.  Zatem Ty decydujesz czy wziąć to pod uwagę.

Spotkałem się kiedyś z wysypem (oj był to urodzaj...) opinii poradni pp przed samym egzaminem dojrzałości.

Decyduj sam, kierując się rozsądkiem (kombinujących uczniów - a raczej w tej sprawie ich rodziców - łatwo namierzysz).

Pozdrawiam

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]