Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Projekt rozporzadzenia o nadzorze z dn. 21.09.2006 ...
strony: [ 1 ][ 2 ]
jestem01-10-2006 08:17:45   [#51]
i ja też i to bardzo będę wzięczna
luska01-10-2006 08:18:02   [#52]
I ja poproszę - jutro posiedzenie mam może coś skomentuję.
elrym01-10-2006 09:12:57   [#53]
jeżeli i ja mogę prosić (chociaż wiem,że prosi się świnia, a ludzie to rodzą dzieci :))),dzięki z góry Dobrzy Ludzie
Fakir201-10-2006 11:21:01   [#54]

Poszło do wszystkich

którzy o to prosili - przepraszam, że dopiero teraz...

Alfred01-10-2006 13:18:58   [#55]

§ 1

Projekt - 25.09.2006 r.
Godz. 15.00

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

z dnia 23 kwietnia 2004 r.

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o :

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o :

1)     ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty;

1)  ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;

Bez zmian

2)     szkole -  należy przez to rozumieć publiczne i niepubliczne przedszkola i szkoły wymienione w art. 2 pkt. 1 i 2 oraz w art. 5 ust. 3b, pkt.1a ustawy;

2)  szkole - należy przez to rozumieć publiczne i niepubliczne przedszkola i szkoły wymienione w art. 2 pkt 1 i 2 ustawy;

Doprecyzowanie

3)     placówce - należy przez to rozumieć publiczne i niepubliczne placówki wymienione w art. 2 pkt. 3-5, 7 i 10 ustawy, a także publiczne i niepubliczne placówki doskonalenia nauczycieli;

3)  placówce - należy przez to rozumieć publiczne i niepubliczne placówki wymienione w art. 2 pkt 3 - 5, 7 i 10 ustawy, a także publiczne i niepubliczne placówki doskonalenia nauczycieli;

Bez zmian

4)     hospitacji - należy przez to rozumieć prowadzenie bezpośredniej obserwacji realizowania przez nauczycieli statutowych zadań szkoły lub placówki, w szczególności zajęć prowadzonych z uczniami, a także czynności hospitacyjnych dyrektora i innych nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze w szkole lub placówce;

 

9)     hospitacji - należy przez to rozumieć formę nadzoru pedagogicznego, polegającą na prowadzeniu bezpośredniej obserwacji realizowania przez nauczycieli statutowych zadań szkoły lub placówki, w szczególności zajęć prowadzonych z uczniami, a także czynności hospitacyjnych dyrektora i innych nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze w szkole lub placówce;

10) hospitacji diagnozującej - należy przez to rozumieć hospitację, której celem jest ocena rezultatów procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego, na podstawie bezpośredniej obserwacji umiejętności, postaw i prezentowanej wiedzy uczniów;

Nie ma hospitacji diagnozującej. Cieszy mnie to.

Czemu cieszy mnie to?

Rozbicie „hospitacji” na hospitację „zwykłą” i diagnozującą wprowadza sztuczny podział, powoduje kompletne zagmatwanie.

Definicja hospitacji diagnozującej sprowadza się do oceny rezultatów procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego.

Patrząc na szkołę z „lotu ptaka”, a więc niejako globalnie, to z pewnością przebiegający w niej proces jest:
- i dydaktyczny,
- i wychowawczy,
- i opiekuńczy
,
jednakże inna jest proporcja poszczególnych „składników” procesu na „zwykłej” lekcji „przedmiotowej”, inny na godzinie wychowawczej, jeszcze inny na zajęciach pozalekcyjnych, na wycieczkach, akademiach, itp. Pojęcie „opieki” daleko wykracza zarówno poza ramy zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych i wszystkich innych, których nie sposób tu wymienić.

Tymczasem hospitacja diagnozująca to ocena rezultatów owego procesu, na podstawie (co podkreślam) bezpośredniej obserwacji:
- umiejętności,
- postaw,
- prezentowanej wiedzy uczniów.

Kiedy mogę bezpośrednio obserwować? Oczywiście hospitując zajęcia prowadzone z uczniami, a więc: zajęcia lekcyjne, pozalekcyjne i wszystkie inne, których nie sposób tu wymienić.

W trakcie bezpośredniej obserwacji umiejętności, postaw i prezentowanej wiedzy uczniów (w ramach tych różnych zajęć) należało, zgodnie z definicją „hospitacji diagnozującej” dokonać oceny rezultatów procesu:
-dydaktycznego,
-wychowawczego,
-opiekuńczego.

A więc hospitację diagnozującą:

-  procesu dydaktycznego (umiejętności, postaw i prezentowanej wiedzy) należałoby dokonywać przede wszystkim na zajęciach lekcyjnych („przedmiotowych”),
- procesu wychowawczego (umiejętności, postaw i prezentowanej wiedzy) przede wszystkim w trakcie innych zajęć, „których nie sposób tu wymienić,
- procesu opiekuńczego również w formach daleko wykraczających poza ramy różnych zajęć.

„Stare” rozporządzenie, definiując pojęcie „hospitacji diagnozującej”, nie mówi o procesie dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczym, lecz o procesie dydaktycznym, wychowawczym i opiekuńczym.

W moim przekonaniu są to po prostu statutowe zadania szkoły, które określają pojęcie „zwykłej” hospitacji.

Wnioski:

1.      Hospitacja „zwykła” miałaby się koncentrować na bezpośredniej obserwacji nauczyciela w kontekście realizowania przez niego zadań statutowych szkoły.

2.      Hospitacja diagnozująca miałaby się koncentrować na bezpośredniej obserwacji ucznia i dokonania oceny rezultatów całego procesu na tle zadań statutowych szkoły.

Niewątpliwie jest w tym jakaś (tkwiąca na poziomie naukowym) logika, lecz dla większości osób nieczytelna. Pojęcie hospitacji diagnozującej, w moim odczuciu, jest niczym innym jak tylko zbędną nazwą relacji, jaka zawiązuje się w trakcie „zwykłej” hospitacji pomiędzy stroną hospitującą i hospitowaną. Relację tę, tj. cel hospitacji, określam sam.

Pojęcie hospitacji diagnozującej nadawałoby się do słowniczka pojęć z zakresu „anatomii hospitacji” (na szczęście takiego nie ma), a nie do słowniczka pojęć aktu prawnego.

Niewątpliwie jednak wprowadzenie tego pojęcia uruchomiło twórczy finansowo rynek wydawniczy. Posłuszeństwo nasze wobec bezsensownych poczynań teoretyków jest zasmucające, ale też pouczające.

 

5)     wizytacji - należy przez to rozumieć zespół niezbędnych czynności wykonywanych przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad szkołami i placówkami w celu ustalenia diagnozy w zakresie efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki oraz jej dyrektora w okresie co najwyżej pięciu lat szkolnych oraz sformułowania oceny jakości tej pracy w formie wniosków i zaleceń;

4)     mierzeniu jakości pracy szkół i placówek - należy przez to rozumieć zespół zorganizowanych i systematycznych działań organów sprawujących nadzór pedagogiczny, służących ocenie stanu, warunków i efektów pracy dydaktycznej, wychowawczej
i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek, a także ocenie postępu w tym zakresie;

 

5)     zewnętrznym mierzeniu jakości - należy przez to rozumieć mierzenie jakości pracy szkół i placówek prowadzone przez kuratora oświaty oraz inne organy sprawujące nadzór pedagogiczny, z wyjątkiem dyrektora szkoły lub placówki;

 

6)     wewnętrznym mierzeniu jakości - należy przez to rozumieć mierzenie jakości pracy szkoły lub placówki prowadzone przez dyrektora szkoły lub placówki;

 

7)     ewaluacji - należy przez to rozumieć ocenę przydatności i skuteczności podejmowanych działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w odniesieniu do założonych celów, służącą doskonaleniu tych działań;

 

8)     monitorowaniu - należy przez to rozumieć systematyczne i zorganizowane obserwowanie osiąganej jakości pracy szkół i placówek;

 

11)  wewnątrzszkolnym systemie zapewniania jakości - należy przez to rozumieć zespół zorganizowanych, powiązanych ze sobą i spójnych działań podejmowanych przez dyrektora szkoły lub placówki, inne organy szkoły lub placówki oraz nauczycieli, niezbędnych do zapewnienia wysokiej jakości pracy szkoły lub placówki, w szczególności działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;

Mam nadzieję, że wiedza i umiejętności, jaką zdobył kuratoryjny nadzór pedagogiczny w zakresie metod i technik, które w „starym” rozporządzeniu dotyczą mierzenia jakości, nie zostaną wykorzystane w trakcie tzw. wizytacji.

 

Mam nadzieję, że dyrektor szkoły (placówki), planując i organizując nadzór (póki co „pedagogiczny”) nie będzie musiał przedstawić wizytatorowi stert diagnoz, analiz, ankiet itp., by uzasadnić kształt swego planu nadzoru pedagogicznego.

 

Innymi słowy – mam nadzieję, że to co w prawej kolumnie, nie znajdzie się w praktyce w kolumnie lewej.

6)     instruktażu – należy przez to rozumieć wskazanie nadzorowanemu podmiotowi przez organ go nadzorujący zgodnego z przepisami prawa trybu postępowania w konkretnej sprawie.

 

Nie widzę w tym zapisie nic nielogicznego

 

13) sprawdzianie - należy przez to rozumieć sprawdzian, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy;

Pozdrawiam
Fred

Anka K01-10-2006 13:27:37   [#56]
Czy można liczyć na podesłanie projektu? Dziękuję:)))
Gaba01-10-2006 13:31:59   [#57]

)     instruktażu – należy przez to rozumieć wskazanie nadzorowanemu podmiotowi przez organ go nadzorujący zgodnego z przepisami prawa trybu postępowania w konkretnej sprawie.

 

Nie widzę w tym zapisie nic nielogicznego

i tak też  nie widzę braku logiki, skądże znowu, jest logika jak wół.

- nie odpowiada mi styl, bo jestem podmiotem, a nie msarkaczem do isntuowania, umiem sporo, obawiam sie, że czasami... - nic już nie będę mówic, bo staram się nie mówić, bo gadac do ściany nie zamierzam, a nikt nie zamierza mnie słuchać.

- nie odpowiada mi filozofia instruowania mnie...

- nie odpowiada mi wrażliwość...  i uczelnie na słowo, mnie ono kłuje - mam wyczulone ucho na wolność i podmiotowość nauczyciela i... dyrektora. Instruowanie (instruktaż) to przekazanie (narzucenie?) algorytmu postępowania.

Instruktaż zawiera człon instrumentalny - jak masz uczyć do wolności, emancypacyjnie, gdy jestes traktowany inaczej...

ankate01-10-2006 13:35:50   [#58]

 

No własnie:

"Mam nadzieję, że wiedza i umiejętności, jaką zdobył kuratoryjny nadzór pedagogiczny w zakresie metod i technik, które w „starym” rozporządzeniu dotyczą mierzenia jakości, nie zostaną wykorzystane w trakcie tzw. wizytacji".

Myślę, że to nierealne, żeby tak się nie stało, nie wierze że dyrektor szkoły nie będzie musiał przedstawić wizytatorowi stert diagnoz, analiz, ankiet itp., by uzasadnić kształt swego planu nadzoru pedagogicznego.

 

Myślę, że przez te kilka lat to się tak zakorzeniło, że dyrektor będzie gromadził te papiery, a wizytator będzie ich wymagał... Ale to tylko takie moje czarnowidztwo...

Nno bo co zrobią dyrektor i wizytator z nadmiarem wiedzy i umiejętności w tym zakresie. Dyrektor będzie chciał się wykazać przed wizytatorem, a wizytatot przed kuratorem itd...

AnJa01-10-2006 13:37:55   [#59]
gaba- może i rozumiesz

ale sporo nauczycieli nie rozumie(nie wie, nie umie) np. jak prowadzić dziennik - czyli juz nie ględzisz o tym jak dziennik ma wyglądać a udzielasz instruktażu w ramach sprawowanego nadzoru
Małgoś01-10-2006 13:39:35   [#60]

Gaba, zapomnij ;-(

teraz będziesz ...funkcjonariuszem, a funkcjonariusz wypełnia polecenia i realizuje instrukcje przełożonego

Spocznij! Odmaszerować!

Gaba01-10-2006 13:42:51   [#61]

Andrzej, ja nie mówię o elementarzu, gdzie chcę po prostu zwolnic po roku, gdy tzw. dziewczyna od dzieci dalej bredzi i nie może pojąć podstaw, że dziennik to nie podstawka pod kawę, a arkusze ocen to nie notatki własne z wykładu...

;-)))

Takiej to nawet instruktaż pod pręgirzem nie pomoże. I słynne - pani dyrektro, to pani nie potrafi wpłynąć... - no nie nie umie, za dorosłego głuptasa nie odpowiadam, a... ;-)))

Gaba01-10-2006 13:44:46   [#62]

O, Małgoś, dokładnie - baczność... to jest to, ja warchoł szlachecki... mam chyba problem, zawsze miałam ze zginaniem karku.

Szukam edukacji równoległej, od dawana mysle, że sie po prostu nie nadaję.

Fakir201-10-2006 13:46:46   [#63]

Pisałem już, że coś mi śmierdzi...

I niestety - gdy czytam te wypowiedzi - śmierdzi mi coraz bardziej...

Małgoś - błąd!

Nie będzie "spocznij"...

bogda401-10-2006 13:52:40   [#64]

Anka

 uważasz,że dyrektor nadal  będzie musiał przedstawić wizytatorowi sterty diagnoz, analiz, ankiet itp., by uzasadnić kształt swego planu nadzoru pedagogicznego

 to ja też mam takie same obawy.Już tak ekstremalnie daleko zaszły czynności związane z " mierzeniem" że mam wrażenie że niektórzy dyrektorzy całkowicie się temu oddali.I nie będą mogli / chcieli/pracować inaczej.Wymiana? ;-)

.............

 A ja się nie zgadzam z tamtym rozporządzeniem ...ze względów finansowych.Wszystkie badania jakie prowadziłam-i mówię to głośno i dobitnie-robiłam za własną kasę.Nikt mi nie dał na papier do komputera, na tusz itp. techniczne sprawy, zliczałam dane często w wolnym , weekendowo-feryjnym czasie.Miałam często wrażenie, że wykonuje kawał nikomu niepotrzebnej roboty.Te raporty po kilkanaście, gdzie tam! kilkadziesiąt stron wkładane do szuflady...i żadnego przełożenia na jakość szkoły.

.....

Dlatego poczułam ulgę jak poznałam nowe rozporządzenie.

Małgoś01-10-2006 13:59:09   [#65]

Fakir2

owszem będzie "spocznij"

...tuz przed "wykonać!" :-(

Gaba01-10-2006 14:01:39   [#66]

myślę, że może nie być spocznij - będzie baczność, biegiem marsz wykonac, jak trafi.

Jestem za normalizacją, nie lubię woluntaryzmu, który wprowadziła Łybacka, ale praca z ludxmi wymaga twardości i miękkości,a nie sztywności.

elrym01-10-2006 14:41:27   [#67]
czyli - jednym słowem elastyczności(?), tylko kogo?(czego?= dopełniacz :)))
Gaba01-10-2006 16:32:00   [#68]

nie pomyliłam się...

Julian Kornhauser

"LEKCJA O PRZYIMKU"

Ptaszek siedzi w klatce.
Ptaszek wychodzi z klatki.
Ptaszek chodzi po klatce.
Ptaszek fruwa nad klatką.
Ptaszek wchodzi do klatki.
Ptaszek bije skrzydłami o klatkę.
Ptaszek siedzi przed klatką.
Ptaszek siedzi przy klatce.
Ptaszek trzyma łapki na klatce.
Ptaszek wychodzi za klatkę.
Biedny ptaszek.
Konto zapomniane02-10-2006 20:55:45   [#69]
Joasiu dziękuję pięknie
joljol02-10-2006 21:55:23   [#70]
dzieki za projekt
hania03-10-2006 16:48:54   [#71]
Konferencja prasowa Pana Romana Giertycha, wicepremiera, Ministra Edukacji Narodowej, dotycząca projektu rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego
(03.10.2006 r.)

Zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego

Dnia 3 października 2006 roku podczas konferencji prasowej Minister Edukacji Narodowej Roman Giertych, przedstawił nowo powołaną Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, dr hab. Sylwię Sysko-Romańczuk, a także poinformował o wysłaniu do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego

W konferencji wziął udział także Wiceminister Edukacji Narodowej Mirosław Orzechowski.

Minister poinformował, że od dnia dzisiejszego swoje obowiązki w Ministerstwie Edukacji Narodowej obejmuje Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Sylwia Sysko-Romańczuk. W resorcie będzie odpowiadała za sprawy ekonomiczne między innymi za zwiększenie absorpcji środków unijnych, czyli doprowadzenie do lepszej organizacji pracy w zakresie funduszy europejskich.

Jako poinformował Minister Roman Giertych projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego został dziś wysłany do konsultacji społecznych i międzyresortowych. Proponowane zmiany mają na celu zlikwidowanie biurokracji, poprzez wyeliminowanie mierzenia jakości szkół i placówek, jako formuły sprawowania nadzoru pedagogicznego. Zbiurokratyzowane procedury pochłaniają dużo czasu nauczycielom i dyrektorom. Chodzi o to, aby od szkół nie żądać tych informacji, które są dostępne w bazach danych np. SIO, lub w danych opracowywanych przez CKE. Powielanie tego typu informacji w formie różnego rodzaju protokołu czy formularzy jest marnowaniem czasu nauczyciela, czasu, który powinien być poświęcony dzieciom i młodzieży. Rozporządzenie eliminuje różnego rodzaju konkursy, kursy płatne, które polskiej szkole nie są potrzebne i z punktu widzenia nadzoru oświatowego nie mają znaczenia.
Jeżeli konsultacje przebiegną pomyślnie w październiku będzie podpisane rozporządzenie, które znosi taką formułę mierzenia jakości.

Konto zapomniane03-10-2006 17:12:15   [#72]

projekt rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym z dnia 21.09.200

Bardzo proszę o przesłanie na mojego maila projektu rozporządzenia o nadzorze pedag. z dnia 21.09.2006r. Nie mam dostępu do plików. Z góry dziękuję i pozdrawiam.
Fakir203-10-2006 17:18:58   [#73]

- - -

Grap - poszło :)
hania03-10-2006 18:37:15   [#74]
"Rozporządzenie eliminuje różnego rodzaju konkursy, kursy płatne, które polskiej szkole nie są potrzebne i z punktu widzenia nadzoru oświatowego nie mają znaczenia."  - o jakichś konkursach i kursach płatnych było w poprzednim rozp???????
bogna03-10-2006 18:57:46   [#75]

http://www.gazetaprawna.pl/wydarzenia/?news=eGP20061003124120323

Minister edukacji zapowiedział, że jeśli konsultacje przebiegną pomyślnie jeszcze w październiku, nowelizacja rozporządzenia zostanie podpisana i w ten sposób "zniesiona będzie forma ucisku".

renusia03-10-2006 19:14:23   [#76]

proszę :)))

Fakirku2 czy i ja ,zapóźniona trochę, mogę prosić o projekt rozporządzenia o nadzorze ????
rzewa03-10-2006 19:18:12   [#77]
http://www.oskko.edu.pl/forum/thread.php?t=18043#fbk
Marek Pleśniar03-10-2006 19:22:21   [#78]

o to to

prosimy o pisanie tam http://www.oskko.edu.pl/forum/thread.php?t=18043#fbk

przeklejcie też merytoryczne wypowiedzi, proszę:-)

AnJa03-10-2006 19:23:28   [#79]
o - i to mnie martwi nieco - że zostalismy z ucisku wyzwoleni

Car Aleksander II w 1864 ostatnich polskich chłopów w Królestwie z ucisku wyzwolił, a MEN w 2006 nauczycieli w tymże samym Królestwie i jego okolicach.

Od czasów uwłaszczenia zaczeły się, zdaniem części historyków  wsi, największe problemy polskiego chłopstwa: bezrobocie, pijaństwo, migracje wewnetrzne i zewnętrzne, rozprężenie moralne, rozbicie rodziny.

A bezrobocia i migracji na razie w naszym zawodzie prawie nie mamy...
ReniaB04-10-2006 07:22:55   [#80]

Poroszę

też o przesłanie projektu.

Szczerze mówiąc tego się właśnie spodziewałam. Tylko laik może założyć że uda mu się szybko i dobrze zmienić rozporządzenie decydujące o tak skomplikowanej materii. Im dłużej próbuję zmierzyć się z problemami mierzenia i nadzoru tym więcej szacunku mam dla tych zagadnień i niestety więcej wątpliwości.

ReniaB04-10-2006 07:29:33   [#81]

mój adres

bursa2.lublin@interia.pl
bogna04-10-2006 08:10:50   [#82]

Konsultacja OSKKO

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia.....006 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz.

Zamieszczamy:

tekst projektu

ww. tekst do pobrania w wersji WORD

i tutaj konsultacja

Konsultacja OSKKO - Rozporządzenie o nadzorze pedagogicznym

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ][ 2 ]