Forum OSKKO - wątek

TEMAT: dobry przykład
strony: [ 1 ]
Marek z Rzeszowa02-09-2002 00:47:17   [#01]

Wezwałem do umieszczania pełnych tekstów na Forum.
Muszę dać dobry przykład. Od kwietnia 2001 rozsyłam wszem i wobec swoją koncepcję na konkurs. Poniżej przedstawiam ją publicznie. Oczywiście nie jest ani specjalnie oryginalna ani "rewelacyjna". Ale z pewnością może stanowić punkt wyjścia do własnej koncepcji.

cz.1

Program Funkcjonowania i Rozwoju

Szkoły Podstawowej Nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia

w latach 2001 - 2006

 

Autor: Marek Widurek, dnia 17 kwietnia 2001r.

 

 

WSTĘP

 

Kształt prezentowanego tu „Programu Funkcjonowania i Rozwoju...” zdeterminował fakt, że w przypadku wygrania przeze mnie konkursu na Dyrektora Szkoły Podstawowej Nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia poniższy dokument będzie stanowił podstawę do tworzenia przez Szkołę nowego Programu Szkoły. Stąd też jego obszerność i układ.

„Program...”  składa się z kilku części. W części pierwszej prezentuję aktualny stan prawny i pozycję dyrektora w szkole. Część druga i trzecia, to misja i wizja - bardzo modne ostatnio pojęcia. Pojęcia, bez których trudno jednak wyobrazić sobie pracę współczesnego managera. Później omawiam aktualną sytuację w szkole, jej słabe i mocne strony, zagrożenia i szanse. Następne części opisują sposoby, dzięki którym będę chciał zrealizować swoje zamierzenia. Mam nadzieję, że uda mi się wprowadzić do zarządzania szkołą nową filozofię zawartą w TQM, czyli zarządzaniu przez jakość.

 

I. Kompetencje Dyrektora Szkoły.

 

Miejsce i rolę dyrektora szkoły określają odpowiednie przepisy prawa oświatowego. Podstawowy akt prawny – Ustawa O Systemie Oświaty z 1991 roku formułuje je w kategoriach kompetencji. Wymienione tu są takie kompetencje jak:

-         kierowanie działalnością szkoły i reprezentowanie jej na zewnątrz;

-         sprawowanie nadzoru pedagogicznego;

-         sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie im warunków do harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez działania prozdrowotne;

-         realizację uchwał rady pedagogicznej; zarządzanie budżetem szkoły;

-         zatrudnianie i zwalnianie pracowników; wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych;

-         przewodniczenie radzie pedagogicznej;

-         pełnienie roli przedstawiciela administracji publicznej.

Nieco inaczej formułuje status dyrektora Karta Nauczyciela. Skupia się przede wszystkim na zadaniach dyrektora jako kierownika zakładu pracy. Mówi się o tym, że dyrektor:

-         jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły;

-         odpowiada za poziom dydaktyczny i wychowawczy placówki;

-         zobligowany jest do tworzenia warunków do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy uczniów i wychowanków oraz zapewnienia pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i doskonaleniu zawodowym;

-         powinien zapewnić, w miarę możliwości, odpowiednie warunki organizacyjne do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych szkoły.

 

II. Misja Szkoły

 

Kierując organizacją tak złożoną i delikatną zarazem (ze względu na podmiot, jakim jest dziecko) niezbędna jest świadomość misji, którą realizować powinna szkoła. Misja szkoły jest zbiorem wartości, jakie łączą nauczycieli i pracowników, wokół których skupiają się ich zbiorowe działania. Określa ona sens istnienia szkoły, wizje rozwoju, cel jaki zamierza osiągnąć w długookresowym działaniu oraz wartości uznawane przez nauczycieli i pracowników, wyznaczające funkcje i role jaką szkoła ma spełnić w stosunku do uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników oraz innych uczestników środowiska zewnętrznego.

Sformułowanie misji jest zadaniem dyrektora szkoły, ponieważ wyznacza ona główne kierunki i sposoby działania szkoły oraz przyczynia się do integrowania z nią wszystkich zainteresowanych i związanych z jej rozwojem.

Moim zdaniem Misją Szkoły jest zapewnienie warunków do takiego kształcenia umiejętności i postaw uczniów, aby potrafili wykorzystać je w dalszym etapie nauki i byli wrażliwi na potrzeby drugiego człowieka i środowiska.

Szkoła powinna wspomagać rozwój osobowy ucznia we wszystkich wymiarach: intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym. Uświadamiać uczniom cel nauki szkolnej, sens ich wysiłku, który ma służyć lepszemu przygotowaniu do podjęcia dalszej nauki czy pracy zawodowej oraz czynnemu udziałowi w życiu publicznym. Rozwijać dociekliwość poznawczą ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie. Uczyć szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego. Kształtować postawy patriotyczne w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego. Kształtować prawidłowe postawy obywatelskie. Kształtować szlachetne postawy życiowe: humanizm, szacunek dla drugiego człowieka, dla jego poglądów, zachowań i przekonań. Przygotować do rozpoznawania wartości moralnych, hierarchizacji i możliwości dokonywania wyborów. Kształtować postawy prorodzinne i prozdrowotne. Kształcić i wychować obywateli Europy XXI  wieku. W nauczaniu i wychowaniu - respektując chrześcijański system wartości - za podstawę przyjmować uniwersalne zasady etyki.

 

III. Wizja Szkoły

 

Wizja - obraz pożądanej przyszłości, pozytywny, porywający za każdym razem tak samo, gdy przywołać go z pamięci - myśl przewodnia naprowadzająca na prawidłowy kurs, ułatwiająca lawirowanie pomiędzy sprawami o różnej wadze i randze, pilnymi, lecz tylko trochę ważnymi lub zupełnie niewartymi uwagi. Wizja Szkoły jest określona przez jej Misję. Niniejszy „Program Funkcjonowania i Rozwoju...” jest głównie opisem mojej Wizji Szkoły Nr 25 w Rzeszowie i sposobów jej realizacji.

·                           Szkoła Podstawowa Nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia to szkoła wychowująca, którą tworzą nauczyciele, uczniowie i rodzice. Każde dziecko ma zapewnione warunki rozwoju umiejętności i postaw, które są niezbędne w dalszym etapie nauki i kształtują wrażliwość na potrzeby drugiego człowieka i środowiska. Sprzyja temu mała liczebność klas szkolnych i preferowane aktywne metody pracy.

·                           Jest szkołą bezpieczną i przyjazną dla ucznia, aktywną, w której uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności, bawią się, pracują i odnoszą sukcesy.

·                           Wzorowo i ciekawie zorganizowana i wyposażona, stanowi atrakcyjne miejsce pracy dla nauczycieli, a dla uczniów jest miejscem, w którym przebywają chętnie.

·                           Znakomicie wykształcona kadra pedagogiczna, pełna energii i inicjatywy, oddana szkole sprawia, że z roku na rok szkoła wzbogaca i uatrakcyjnia swoją ofertę oświatową.

·                           Szkoła jest elementem społeczności informatycznej. Jest silnie zorientowana na edukację informatyczną i medialną. Komputery są obecne w całej szkole, nie tylko w pracowniach internetowych.

·                           Podejmowane przez szkołę działania umożliwiają uczniom odkrywanie świata i ich miejsca w świecie w sposób niekonwencjonalny, wieloaspektowy i twórczy, tworząc zintegrowany obraz rzeczywistości. Realizację tego zapewnia funkcjonowanie klas autorskich, indywidualne podejście do każdego dziecka oraz przyjazna atmosfera oparta na wzajemnej akceptacji. Innowacje pedagogiczne skierowane są głównie na integrację międzyprzedmiotową i nauczanie blokowe.

·                           Swoje zadania realizuje w ścisłym współdziałaniu z szeroko rozumianym środowiskiem lokalnym oraz instytucjami wspomagającymi. Szkoła osadzona w środowisku, użyteczna dla niego.

·                           Jednolite prawo wewnątrzszkolne (system oceniania uwzględniający zaangażowanie i wkład pracy ucznia Szkoła wspiera rozwój ucznia; jasny i spójny program wychowawczy poprzez konsekwentnie realizowany system oddziaływań kształtuje pożądane zachowania, u podstaw których znajdują się powszechnie akceptowane zasady moralne).

·                           Bezpieczne warunki rozwoju psychicznego i fizycznego oraz duża różnorodność zajęć pozalekcyjnych sprawiają, że uczeń jest zadowolony i ma satysfakcję z pobytu w szkole.

·                           Nietypowa dla instytucji oświatowej aranżacja wnętrz z dużą ilością zieleni pogłębiają uczucie bezpieczeństwa i sprawiają, że uczeń chętnie tu przebywa.

·                           Osiągane sukcesy w pracy dydaktyczno-wychowawczej są wynikiem zaangażowania wysoko wykwalifikowanej, doświadczonej i kompetentnej kadry pedagogicznej, świadomej realizowanej misji i otwartej na potrzeby ucznia. Współdziała ona ze środowiskiem rodzinnym dziecka w zakresie wychowania i różnych sfer rozwoju podejmując inicjatywy integrujące środowisko lokalne i współpracując z instytucjami i organizacjami, których działania statutowe są zbieżne lub zbliżone.

·                           Rodzice aktywnie uczestniczą w życiu szkoły. Są partnerami we wszystkich podejmowanych działaniach. Współtworzą prawo szkolne i programy, wspomagają ich realizację oraz prezentują osiągnięcia. Na ich życzenie organizowane są nowe formy zajęć, w tym nauka języków obcych.

·                           Przedstawiciele wszystkich środowisk szkolnych mają prawo decydowania o obliczu szkoły i podejmowanych inicjatywach poprzez skupiające ich autonomiczne organizacje wewnątrzszkolne.

·                           Realizacja zadań szkoły możliwa jest dzięki odpowiedniej bazie materialnej: doskonale wyposażonym pracowniom, nowoczesnym pomocom dydaktycznym, dostępowi do współczesnych źródeł wiedzy i poznania.

 

IV. Aktualna sytuacja szkoły (tradycja i dzień dzisiejszy)

 

1.      Ogólna informacja o Szkole.

Działalność Szkoły Podstawowej Nr 25 w Rzeszowie rozpoczęła się 2 września 1983 roku. W jedynym, oddanym wówczas pawilonie, urządzono 12 sal lekcyjnych, bibliotekę, gabinet pedagoga, gabinet higieny szkolnej, świetlicę, pokój nauczycielski, sekretariat. W roku szkolnym 1984/85 oddano do użytku następny pawilon, w którym mieściło się 10 sal lekcyjnych oraz segment gospodarczy ze stołówką, świetlicą, biblioteką i pomieszczeniami administracyjnymi. Rozszerzono również naukę na klasy IV-VI. Inwestycja została zakończona po wybudowaniu dwóch pawilonów nauczania początkowego (w roku szkolnym 1985/86) oraz pawilonu sportowego - rok szkolny 1986/7. Nie udało się, mimo wielu wysiłków, zrealizować ostatniej fazy projektu tj. krytej pływalni.

2.      Baza szkolna.

Obiekt Szkoły, choć w pełni wykończony, został wykonany w pośpiechu i niezbyt starannie. Do dzisiaj borykamy się z niewłaściwie wykonaną kanalizacją, sypiącymi się i odpadającymi posadzkami czy wadliwą izolacją termiczną ścian. W latach dziewięćdziesiątych dokonano w Szkole szeregu remontów i usprawnień. Zostały wymalowane wszystkie sale lekcyjne i korytarze, wykonano dodatkowe ściany przy wejściach do Szkoły, urządzono aulę szkolną ze sceną, wymieniono wykładzinę podłogową w większości sal, dokonano remontu dachów. Zainstalowano centralę telefoniczną, wyremontowano radiowęzeł szkolny, w każdej klasie uruchomiono gniazdko telewizji satelitarnej, wykonano sieć telewizji szkolnej. Szkoła wzbogaciła się o wiele magnetowidów, kolorowych telewizorów i inny sprzęt audiowizualny. Na bieżąco dokonuje się napraw urządzeń kuchennych i zakupów pomocy dydaktycznych oraz częściowo dokonuje się wymiany zużytych już mebli szkolnych.

Pracownia komputerowa przeszła ewolucję od komputerów TIMEX, przez Commodore C-64, do IBM PC. Obecnie w szkole funkcjonują dwie pracownie internetowe a w szkolnej sieci komputerowej znajduje się 25 komputerów (w trzech podsieciach: dla administracji i dla każdej z pracowni). Istotne jest to, że od końca lat osiemdziesiątych w naszej szkole uczymy informatyki jako przedmiotu nauczania oraz prowadzimy wiele zajęć pozalekcyjnych. Efektem tych zabiegów są osiągnięcia naszych uczniów w konkursach komputerowych

Większość środków przeznaczonych na zakup pomocy i sprzętu pochodziła z działalności gospodarczej prowadzonej przez Szkołę oraz z dotacji sponsorów. Należy tu wymienić przede wszystkim wynajem pomieszczeń szkolnych różnym instytucjom i firmom, organizację kursów języków obcych, sprzedaż obiadów na wynos, usługi kserograficzne. Bardzo pomogli nam rodzice - to oni wymalowali większość sal lekcyjnych, środki Rady Rodziców wydatnie wzbogaciły możliwości remontowe Szkoły.

3.      Kadra szkoły

W Szkole pracuje dwóch nauczycieli doradców metodycznych oraz kilkunastu nauczycieli opiekujących się praktykami studenckimi. Zespoły samokształceniowe nauczycieli poszczególnych przedmiotów opracowują wzorcowe konspekty lekcji, rozkłady materiału. Prowadzone są lekcje pokazowe dla nauczycieli z naszej szkoły oraz dla nauczycieli innych szkół. Na 73 czynnych nauczycieli 36 posiada I lub II stopień specjalizacji. 56 nauczycieli złożyło wniosek o rozpoczęcie stażu na nauczyciela dyplomowanego a 24 osoby mają skrócony do 9 miesięcy staż. W szkole prowadziliśmy projekt finansowany przez CODN pt. „Przyjazna szkoła, czyli nauczyciel wychowawcą”. Dzięki temu 45 nauczycieli z SP 25 mogło uczestniczyć w znakomicie prowadzonych przez najlepszych w kraju fachowców zajęciach.

4.      Innowacje, praca z uczniem zdolnym, zajęcia pozalekcyjne

Szkoła Podstawowa Nr 25 w Rzeszowie jest szkołą nowoczesną. Posiada kadrę o wysokich kwalifikacjach, zaangażowaną w pracę z młodzieżą oraz dobrze wyposażone w sprzęt i środki dydaktyczne pracownie przedmiotowe. Dzieci i młodzież miała zawsze możliwość uczestnictwa w pracach organizacji szkolnych, zespołów wyrównawczych, kół przedmiotowych i zainteresowań. Bardzo często nauczyciele wykonują tę pracę nieodpłatnie. Ważny jest tu także wkład Rady Rodziców oraz władz miasta Rzeszowa, które finansowały najlepsze kółka przedmiotowe. W Szkole przywiązuje się ogromną wagę do pracy z uczniami zdolnymi.

Szczególną opieką otaczamy wybitnie uzdolnioną młodzież - promowanie poza normalnym tokiem czy indywidualny tok nauczania. Wielu naszych uczniów zostało stypendystami Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. W 1997 roku w rankingu ogłaszanym przez czasopismo Płomyczek Szkoła znalazła się na 42 miejscu w Polsce. Od 1994 roku w Szkole Podstawowej Nr 25 w Rzeszowie realizowane są innowacje pedagogiczne. Do tej pory zrealizowano 61 innowacji.

W Szkole wiele uwagi poświęca się rozwojowi i pogłębianiu zainteresowań plastycznych uczniów, rozbudzaniu wrażliwości na piękno i sztukę. Działalność plastyczna jest bardzo popularna wśród dzieci i młodzieży naszej Szkoły. Pod kierunkiem nauczycieli uczniowie przygotowują prace na konkursy o różnej tematyce. O wysokim poziomie tych prac świadczą nagrody i wyróżnienia na szczeblu miejskim, wojewódzkim i krajowym. Rozwijamy w Szkole zainteresowania muzyczne i teatralne. Do stałych form pracy z dziećmi i młodzieżą należy organizowanie przedstawień teatralnych i widowisk słowno-muzycznych. Dwa razy w roku odbywają się premiery w szkolnym Teatrze „Przewiązka”. Regularnie wydawane są szkolne gazety: „Świetlik” i „Figielek”. Te osiągnięcia są efektem systematycznej pracy nauczycieli muzyki, języka polskiego i nauczania początkowego oraz wychowawców świetlicy, prowadzonej również poza system klasowym, w ramach programu edukacji teatralnej i współpracy z placówkami kulturalnymi z terenu miasta Rzeszowa.

Od wielu lat padały różne propozycje nadania Szkole imienia. Nie było wśród nich takiej, która by satysfakcjonowała wszystkich. Dopiero wniosek zgłoszony przez księży katechetów, którzy stali się pełnoprawnymi członkami Rady Pedagogicznej został zaakceptowany przez społeczność szkolną. W październiku 1991 roku Rada Pedagogiczna podjęła uchwałę o ubieganiu się przez Szkołę o nadanie imienia Prymasa Tysiąclecia Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Podobne uchwały podjęły: Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski. 24 czerwca 1993 roku Szkole nadano imię „Prymasa Tysiąclecia”. Od tego czasu stała się SP 25 szkołą z wyraźnie nakreślonym obliczem w pracy wychowawczej zogniskowanej wokół postaci Patrona Prymasa Tysiąclecia.

Marek z Rzeszowa02-09-2002 00:52:02   [#02]

cz.2

Gimnastyką korekcyjną, prowadzoną we wzorcowej sali gimnastycznej, objęto wszystkie dzieci klas początkowych wymagające opieki oraz dużą grupę dzieci starszych. Szkoła prowadzi świetlicę, która zapewnia opiekę nad dziećmi oraz prowadzi bardzo ciekawą działalność wychowawczą. Zespół taneczny, przedstawienia teatralne, wystawy i konkursy plastyczne, wydawanie gazetki świetlicowej „Świetlik”, to tylko niektóre formy pracy świetlicy.

Od 1985 roku Szkoła prowadzi akcje wypoczynku letniego i zimowego dzieci. Tradycją stała się Akcja „Zima w 25” obejmująca corocznie od 500 do 700 dzieci. Dzięki posiadanemu zapleczu organizuje się szereg ciekawych zajęć dla dzieci w okresie ferii letnich i zimowych - zabawy, konkursy, turnieje, zawody sportowe, gry komputerowe, projekcje filmowe i video, eksperymentalne, intensywne kursy językowe, zabawy karnawałowe. W konkursach organizowanych przez MEN na najlepszego organizatora wypoczynku od czterech lat zajmujemy I miejsce w województwie rzeszowskim. Współorganizatorem wypoczynku są drużyny harcerskie działające na terenie Szkoły oraz Klub SKS Piast 25. Obozy letnie i biwaki są stałym elementem ich pracy. Od kilku lat szkoła prowadzi działalność krajoznawczo-turystyczną. Organizowane są rajdy, zloty a przede wszystkim obozy wędrowne.

W Szkole Podstawowej Nr 25 w Rzeszowie od października 1992 roku działa 7 Harcerska Drużyna Wodna. 7 HDW liczy 30 osób. Jest drużyną zrzeszającą młodzież szkoły podstawowej oraz uczennice i uczniów ze szkół ponadpodstawowych (wychowanków drużyny - absolwentów SP 25). 7 HDW jest drużyną o profilu wodniackim obejmującą swymi zainteresowaniami wszelkie sporty wodne: żeglarstwo, motorowodniactwo, nurkowanie swobodne, narciarstwo wodne. Prowadzona jest również działalność w zakresie ratownictwa wodnego.

W Szkole funkcjonuje Uczniowski Klub Sportowy „Piast 25”, który ma kilka sekcji (łucznictwo, kolarstwo, piłka nożna, tenis stołowy) oraz wiele osiągnięć (szczególnie w sekcji łuczniczej - drużyna dziewcząt uczestniczy w rozgrywkach I ligi seniorek!).

5. Działalność w zakresie opieki, projekty i programy profilaktyczne

Ze względu na bardzo zróżnicowane i trudne środowisko Szkoła kładzie wielki nacisk na sprawy wychowawcze i opiekuńcze oraz pomoc dzieciom z niepowodzeniami dydaktycznymi. Duża ilość dzieci z rodzin patologicznych spowodowała konieczność wzmożenia oddziaływań wychowawczych i szukania metod przeciwdziałania zagrożeniom stąd płynącym. W Szkole urządzono gabinet terapii pedagogicznej, stałą formą pracy jest rozwiązywanie trudnych problemów wychowawczych przez zespoły wychowawcze pracujące w poszczególnych grupach wiekowych. Dużą wagę przywiązuje się w do pogłębiania wiedzy pedagogicznej i psychologicznej nauczycieli oraz wychowawców. Nauczyciele i wychowawcy regularnie uczestniczą we wszystkich formach doskonalenia w tym zakresie organizowanych przez zakłady kształcenia i doskonalenia nauczycieli. Dla dzieci, które napotykają na trudności w nauce organizuje się zespoły dydaktyczno-wyrównawcze i korekcyjno-kompensacyjne. We współpracy z Ośrodkiem Pomocy Psychologicznej organizowano grupy terapeutyczno-integracyjne dla uczniów klas siódmych. Przez 2 lata (1995-97) funkcjonował program „Program polepszenia warunków rodzin z marginesu społecznego dzielnicy Baranówka 4” finansowany ze środków Phare. Główna część tego programu realizowana była w szkole. Były to spotkania nauczycieli i rodziców służące lepszej pracy wychowawczej, spotkania mieszkańców jednego bloku w celu integracji środowiska, bezpłatne porady lekarzy, prawników, psychologów, pedagogów; wyposażenie sali rehabilitacyjnej i teatralnej, finansowanie wycieczek oraz wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci z rodzin ubogich.

Od roku 2000 realizujemy finansowany ze środków rzeszowskiego funduszu antyalkoholowego szkolny program profilaktyki uzależnień pt. „Pozytywny styl życia w Dwudziestcepiątce czyli twórczy młody człowiek” – program obejmował dzieci potrzebujące pomocy, dla których zorganizowano zajęcia pozalekcyjne m. in. gimnastyka korekcyjna, zajęcia komputerowe, plastyczne, taneczne, teatralne, socjoterapeutyczne itp.

Od 2001 roku realizujemy finansowany przez Polską Fundację dzieci i Młodzieży projekt „Dwudziestkapiątka - świetlica terapeutyczna”. Na projekt ten składa się szereg działań:

zajęcia z dziećmi i młodzieżą - zajęcia klubowe (klub ekologiczny, klub komputerowy, klub turystyczny, grupy twórcze (plastyczna, teatralna, fotograficzna), zajęcia reedukacyjne, interwencje kryzysowe dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli, zajęcia grupowe prowadzone metodą społeczności terapeutycznej, praca indywidualna z dziećmi i młodzieżą, przeprowadzenie naboru do grupy socjoterapeutycznej i rozpoczęcie zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci; praca z liderami i wolontariuszami młodzieżowymi, zajęcia szkoleniowe dla liderów młodzieżowych i wolontariuszy, warsztaty komunikacji i budowy zaufania, warsztaty pracy z grupa, warsztaty doradztwa; praca z zespołem merytorycznym świetlicy, spotkanie zespołu merytorycznego świetlicy. Ustalenie tygodniowego rozkładu zajęć dla dzieci, planu pracy z rodzicami, liderami młodzieżowymi, konsultacje indywidualne i grupowe oraz superwizja dla osób prowadzących zajęcia z dziećmi, w tym narady zespołu merytorycznego; praca z rodzicami dzieci objętych opieką świetlicy, grupa spotkaniowa o charakterze treningu umiejętności wychowawczych dla rodziców, grupa wsparcia dla rodziców.

6.      Wymiana międzynarodowa

Szkoła Podstawowa nr 25 w Rzeszowie realizuje program Unii Europejskiej SOCRATES-COMENIUS. Zadaniem programu SOCRATES jest rozszerzenie współpracy europejskiej w dziedzinie edukacji. Celem jest kreowanie europejskiego wymiaru w nauczaniu, powiększaniu kręgu osobistych doświadczeń o wiedzę na temat innych krajów Europy, rozwinięcie poczucia jedności z Europą oraz wspomaganie procesów przystosowania się do nowych warunków społecznych i ekonomicznych w perspektywie nowej zjednoczonej Europy.

            Historia naszego programu sięga nieco wcześniej. Podczas realizacji programu Phare zostały nawiązano współpracę z wolontariuszem Unii Europejskiej - Pedrem Brandao, który umożliwił nam kontakty ze szkołami w Portugalii, Hiszpanii i na Węgrzech. Współpracujemy ze szkołami: ESCOLA BASICA w ESTOMBAR (Portugalia), VIRGEN DE LA CUESTA w MIRANDA DEL CASTANAR (Hiszpania) oraz DR. SZENT-GYORGYI ALBERT ALTALANOS ES SZAKISKOLA w Budapeszcie. Tematem projektu są „Legendy, tradycje i kultura Kraju Ojczystego środkiem do wzajemnego poznania się”. Program został zaakceptowany przez wszystkie agencje narodowe Socratesa krajów partnerskich. Liderem jest szkoła w Portugalii. Tam też odbyła się w listopadzie 1999 roku pierwsza wizyta robocza wszystkich koordynatorów programu. W programie uczestniczy 183 uczniów, w tym 29 uczniów naszej szkoły. Są to głównie uczniowie klasy 6a i 6b. Niemniej jednak w projekcie współpracują chętni i kreatywni uczniowie począwszy od klas pierwszych po pozostałe szóste. Uczniowie bezpośrednio zaangażowani w projekt realizują innowację pedagogiczną - „Klasa językowo-informatyczna z autorskim programem nauczania informatyki” zatwierdzoną przez Podkarpackie Kuratorium Oświaty. Zorganizowaliśmy wymianę uczniów z partnerską szkołą w Budapeszcie. Od 25 do 29 września 2000r. gościliśmy grupę węgierskich uczniów. Nasi węgierscy partnerzy mieszkali w domach uczniów. Dzięki temu zarówno polscy uczniowie jak i węgierscy mogli ćwiczyć język angielski oraz poznawać się nawzajem. Dzieci z Budapesztu poznały historię Rzeszowa, zabytki Rzeszowa, zwiedziły zamek w Łańcucie. W dniach od 9-13 października 2000 polscy uczniowie wyjechali z rewizytą do Budapesztu. Węgrzy przyjęli swoich partnerów bardzo gościnnie. Zapewnili zakwaterowanie, wyżywienie i opiekę w swoich domach. Przygotowali bogaty program zwiedzania. Wymiana szkolna spełniła zamierzone cele. Zarówno polska jak i węgierska strona wyraziły zadowolenie i chęć dalszej współpracy.

7.      Zmiany organizacyjne spowodowane powstaniem Gimnazjum oraz spadkiem liczby uczniów.

Od 1990 roku utrzymuje się spadkowa tendencja ilości uczniów w szkole. Zmniejsza się ilość oddziałów. Spadło zatrudnienie nauczycieli, administracji i obsługi. Jest to efekt postępującego niżu demograficznego. Reforma Edukacji wprowadziła dodatkowy element powodujący zmniejszenie się ilości dzieci, oddziałów i nauczycieli w naszej szkole. Nasza Szkoła stała się szkołą sześcioklasową. A oto liczby, które ilustrują powyższe fakty:

 

Rok szkolny

Ilość uczniów

Ilość

Nauczycieli

Pracownicy administracji i obsługi

Ilość

oddziałów

1983/84

754

32

9

29

1984/85

1400

76

15

46

1985/86

1700

115

34

59

1986/87

2050

138

46

67

1987/88

2400

143

51

72

1988/89

2350

143

51

74

1989/90

2300

139

51

75

1990/91

2250

140

51

73

1991/92

2180

127

48

74

1992/93

1930

131

46

66

1993/94

1784

129

46

64

1994/95

1693

129

46

64

1995/96

1596

127

41

63

1996/97

1467

115

35

59

1997/98

1360

114

30

Marek z Rzeszowa02-09-2002 00:54:14   [#03]

cz.3

1.      Obszar dydaktyczny:

a)      nowy kształt innowacji pedagogicznych – w klasach I-III kierunek na nauczanie zintegrowane, w klasach IV-VI pełna realizacja ścieżek edukacyjnych:

-        Edukacja prozdrowotna,

-        Edukacja ekologiczna,

-        Edukacja czytelnicza i medialna,

-        Wychowanie do życia w społeczeństwie:

·  Wychowanie do życia w rodzinie

·  Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie

·  Wychowanie patriotyczne i obywatelskie

b)      przygotowanie do egzaminów zewnętrznych (sprawdzianu OKE) – poprzez kształcenie umiejętności kluczowych (umiejętność własnego kształcenia, skuteczne porozumiewanie się, współdziałanie w zespole, twórcze rozwiązywanie problemów, różne źródła informacji – technologia informacyjna, zastosowanie wiedzy w praktyce, techniki negocjacji - rozwiązywanie konfliktów, problemy społeczne),

c)     motywowanie do permanentnego doskonalenia zawodowego kadry nauczycielskiej, racjonalizacja zatrudnienia - przekwalifikowanie nauczycieli przedmiotów, które w wyniku reformy znalazły się poza szkołą podstawową na nauczanie przedmiotów poszukiwanych (języki obce, informatyka),

d)     przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym poprzez wykorzystanie w procesie nauczania - uczenia się technologii informatycznych.

2. Obszar wychowawczy i opiekuńczy:

a)          przygotowanie każdego ucznia do roli odpowiedzialnego członka społeczeństwa, biorącego czynny udział w jego przemianach i rozwoju.

b)          rozwój demokracji w szkole – zwiększenie roli Samorządu Uczniowskiego, wzajemne przestrzeganie praw i obowiązków,

c)          poszanowanie tradycji – udział w miejskich obchodach uroczystości państwowych, przygotowywanie uroczystości szkolnych, utworzenie szkolnego muzeum - izby tradycji,

d)          kontynuacja wymiany zagranicznej – objęcie wymianą nowych roczników dzieci, realizacja nowego programu związane z wprowadzaniem waluty europejskiej Euro,

e)          praca z Patronem Szkoły – przygotowanie do nadania Szkole Sztandaru,

f)            kontynuacja i rozwój realizacji programów profilaktycznych,

g)          zmiana środka ciężkości oddziaływań wychowawczych z walki z patologiami na rozwiązywanie uczniowskich problemów i pomoc w sytuacjach trudnych (wraz z odejściem starszych roczników patologie wyraźnie się zmarginalizowały).

3. Obszar administracyjno-gospodarczy: 

a)          racjonalizacja wydatków szkolnych poprzez oddzielenie liczników energetycznych od Gimnazjum nr 11 (spowoduje realne wyliczenie kosztów działalności, nada sens oszczędzaniu energii), 

b)          pełna komputeryzacja szkoły:

-    biblioteka szkolna – multimedialnym centrum informacji,

-    pokój nauczycielski miejsce gromadzenia i wymiany informacji,

-    klasa szkolna - właściwe miejsce dla komputera w szkole – wspomaganie procesu dydaktycznego

c)          zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych do nowych przedmiotów (przyroda, sztuka) i realizacji ścieżek międzyprzedmiotowych,

d)          zreorganizowanie wewnętrznej informacji o szkole,

e)          budowanie zewnętrznego wizerunku Szkoły (public ralation - prasa, radio, tv),

f)            wymiana sprzętu sportowego (w większości zużytego),

g)          całkowita wymiana okien, generalny remont w szkolnych toaletach,

h)          remont urządzeń sportowych,

i)            aktywniejsze pozyskiwanie środków pozabudżetowych.

 

 

VI. Ewaluacja

1.      Sprawowanie nadzoru pedagogicznego poprzez wewnętrzne mierzenie jakości pracy szkoły (opracowanie wewnątrzszkolnego systemu mierzenia jakości pracy szkoły).

2.      Stworzenie kalendarza monitoringu kierowniczego wynikającego z wewnątrzszkolnego systemu tworzenia standardów jakości i mierzenia jakości (KSIĘGA JAKOŚCI PRACY SZKOŁY, próba osiągnięcia przez szkołę normy ISO 9000),

3.      Ustawiczne diagnozowanie procesu nauczania (stworzenie wewnątrzszkolnego systemu badań kompetencji ucznia),

 

 

 

Pragnąc zrealizować przedstawione przeze mnie cele, jestem świadomy, że nie dokonam tego sam. Swoimi działaniami i pomysłami chcę zaszczepić nauczycieli, uczniów i rodziców. Wspólnie doprowadzić do szkołę do sukcesu. Bardzo dużo zależy od kadry nauczycielskiej. Nauczyciele powinni być świadomi tego, jak bardzo wizerunek szkoły zależy od nich samych. To właśnie oni powinni nieustannie rozwijać się indywidualnie oraz uczestniczyć w różnych formach rozwoju zespołowego; uczestniczyć w zorganizowanych formach doskonalenia zawodowego; uprawiać refleksję i samoocenę; nieustannie poddawać swoją wiedzę renowacji dzięki różnym lekturom oraz przygotowywać się do wprowadzenia zmian; wykazywać gotowość uczenia się nowych umiejętności po to, aby sprostać pojawiającym się wyzwaniom a także powinni być kreatorami własnej drogi rozwoju.

Marek z Rzeszowa02-09-2002 00:58:16   [#04]

propozycja ftp

Proponuję umieszczać swoje prace w tym:

ftp://spiewnik:spiewnik2002@pf66.rzeszow.sdi.tpnet.pl/

miejscu.

Wystarczy otworzyć IE na tej stronie i  przenieść swoje pliki do katalogu "wymiana".

Będą dostępne dla wszystkich.

Marek

HenrykB03-09-2002 00:08:05   [#05]

Dzięki

Kto wie, kiedy to się przyda?!

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]