Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Porządny porządek sierpniowej r.p.
strony: [ 1 ]
Fred21-08-2005 12:05:55   [#01]

Myślę nad sprawną organizacją pracy rady pedagogicznej (zespołów nauczycieli), którą miałoby zainicjować sierpniowe zebranie. Zaplanowałem je na najbliższą środę. Może byśmy wspólnie zaplanowali porządek sierpniowego zebrania? Każdy mógłby coś od siebie wnieść, od innych wybrać, o czymś przypomnieć.. Ok.?

Fred21-08-2005 13:07:46   [#02]

Pewnie siedzicie gdzieś przy piwie nad wodą albo pitrasicie obiad.:-)

Rozporządzenie z 23 kwietnia 2004 r. o nadzorze pedagogicznym kazało nam stworzyć raport. Prawdopodobnie w większości szkół zadanie to było odwlekane na ostatnią chwilę. Myślę sobie, że diabła warta taka robota, że dobrze byłoby tak zaplanować i zorganizować pracę nauczycieli, by materiały do raportu były wypracowywane w ciągu roku, by móc je w czerwcu złożyć do kupy i wysłać do odpowiednich adresatów.

O czym to ja myślę?..  Myślę, że par. 5 cyt. wyżej rozporządzenia jest strasznie mętny, przynajmniej dla mnie. Myślę więc, jak go rozjaśnić, by przyjemnie sprawować zalecony nadzór pedagogiczny, mierzyć jakość pracy szkoły, tworzyć raport. Myślę, jak połączyć standardy i wskaźniki z wypracowywaniem przez nauczycieli dokumentów programowych takich jak:

  1. Program wychowawczy.
  2. Program profilaktyki.
  3. Roczny program rozwoju szkoły.
  4. Roczny plan nadzoru pedagogicznego itd., tak by suma sumarum powstał "Wewnątrzszkolny system zapewniania jakości".

 

Przedstawiam niżej porządek sierpniowego zebrania, ale w wersji roboczej. Nie wspominam w nim o pt.. 2 i 3, bo są to zadania dyrektora.

 

  1. Otwarcie zebrania – powitanie nauczycieli, wychowawców oraz przedstawienie nowo zatrudnionych nauczycieli.
  2. Zapoznanie z porządkiem zebrania oraz jego przyjęcie.
  3. Przyjęcie protokołów z posiedzeń rady pedagogicznej z dnia:....
  4. Powołanie protokolantów.
  5. Przypomnienie zasadniczych kwestii określonych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego (...).
  6. Zapoznanie z wytycznymi kuratora oświaty.
  7. Zapoznanie z przydziałem stałych prac i zajęć nauczycieli w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
  8. Zasięgnięcie opinii rady pedagogicznej w związku z przydziałem czynności, o których mowa w pkt.7.

(tu przerwa - kawa, herbata i ciastka;-)

 

  1. Zapoznanie z kalendarzem roku szkolnego oraz świąt i imprez wewnątrzszkolnych i miejskich.
  2. Powołanie zespołów nauczycieli:

 

a)      powołanie zespołów wychowawców - ilość tych zespołów będzie równa liczbie poziomów klasowych, czyli w przypadku mojego zespołu szkół (od zerówek po klasy III gimnazjum) 10 zespołów wychowawców;

 

Zadanie zespołu opracowanie na podstawie „Programu wychowawczego szkoły”, będącego jednym z wielu dokumentów składających się na „Program Szkoły”, zakresu działań wychowawczych i profilaktycznych na nowy rok szkolny.

Działania wychowawcze planowane będą również w oparciu o kalendarz roku szkolnego oraz ewaluację zakresu działań wychowawczych realizowanych w poprzednim roku szkolnym.

Podstawą opracowania przez zespoły wychowawców działań profilaktycznych ma być m.in. roczny plan działań profilaktycznych dla poszczególnych etapów edukacyjnych, o którym mowa w pkt.11  d)

 

W trakcie planowania zakresu działań wychowawczych przez zespoły wychowawców pojawią się, w stosunku do ubiegłego roku nowe, nowe elementy. Mają być pomocne w mierzeniu jakości pracy szkoły. Przedstawiam nieprzemyślany jeszcze do końca wzór tabeli:

Przed tabelą: obszar.........., standard.................

 

kolumna 1 - L.p.,

kolumna 2 - wskaźnik (zmodyfikowany wskaźnik menowski i kuratoryjny ze standardów obszaru III,

kolumna 3 - Zadania służące osiągnięciu standardu w kontekście wskaźnika,

kolumna 4 - termin realizacji zadania

kolumna 5 - nauczyciele odpowiedzialni za realizację zadania,

kolumna 6 - dowody świadczące o osiągnięciu standardu w kontekście wskaźnika,

kolumna 7 - sposób badania (technika, narzędzia diagnostyczne), wzór narzędzia/nr

kolumna 8 - analizy z przeprowadzonych badań/załącznik do narzędzia nr...

kolumna 9 -  termin badania.

 

Przykład zmodyfikowanego wskaźnika:

Brzmienie menowskie:

1)Szkoła lub placówka posiada program wychowawczy i program profilaktyki, zgodnie z przepisami prawa.

2)Przyjęte przez szkołę lub placówkę wartości wychowawcze, zawarte w programie wychowawczym, są uzgodnione z rodzicami i przez nich akceptowane.

Brzmienie zmodyfikowane:

1)wychowawcy (zespół wychowawców) posiadają opracowany zakres działań wychowawczych i profilaktycznych.

2) Przyjęte przez wychowawcę (zespół) wartości wychowawcze są zgodne z PWS, uzgodnione z rodzicami uczniów danej klasy i przez nich akceptowane.

 

Koncepcja ta zakłada połączenie „planu działań wychowawczych z jednoczesnym pomiarem”.

 

Powstanie dokumentu pt. „Zakres działań wychowawczych zespołu wychowawców klasy „x” pociąga za sobą konieczność stworzenia planu (harmonogramu) pracy zespołu wychowawców.

 

b) powołanie zespołów przedmiotowych (międzyprzedmiotowych) - ilość tych zespołów może być równa ilości zajęć edukacyjnych albo i nie. Myślę, że w przypadku mojego zespołu szkół, wzorem roku ubiegłego, powstaną następujące zespoły:

Ø     zespół nr 1: n-le "zerówek", n-le  kształcenia zintegrowanego oraz wychowawcy świetlicy;

Ø     zespół nr 2: n-le języka polskiego, historii i społ., historii oraz sztuki (plastyki, muzyki);

Ø      zespół nr 3: n-le przyrody, biologii, geografii i chemii;

Ø     zespół nr 3: n-le matematyki, fizyki, informatyki, techniki;

Ø      zespół nr 4: n-le języków obcych;

Ø      zespół nr 5: n-le wychowania fizycznego;

Ø      zespół nr 6: n-le religii;

 

Zadanie zespołów:

Ø     opracowanie wg podobnej tabeli jak dla zespołów wychowawców zadań wg zmodyfikowanych i wybiórczo potraktowanych wskaźników menowskich i kuratoryjnych w kontekście obszaru III. Zmodyfikowane standardy i wskaźniki menowskiego i kuratoryjnego autorstwa zamierzamy nazywać wewnątrzszkolnymi;

Ø      opracowanie (zmodyfikowanie) wymagań edukacyjnych i WSO w części dotyczącej „warunków i trybu uzyskiwania oceny wyższej od przewidywanej”

(zmiana miałaby spowodować efektywność nauki niemal do ostatniego tygodnia roku szkolnego – nie jest to łatwe zadanie)

 

Powstanie dokumentu pt. „Zakres działań dydaktycznych zespołu przedmiotowego nauczycieli …………..” pociąga za sobą konieczność stworzenia planu (harmonogramu) pracy zespołu przedmiotowego.

 

 

b)   powołanie zespołu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego – pedagog, pedagog specjalny, psycholog, nauczyciele dodatkowi w oddziałach integracyjnych, nauczyciele prowadzący zajęcia w oddziałach integracyjnych, specjaliści prowadzący zajęcia rewalidacyjne.

 

Zadanie zespołuopracowanie zadań (zgodnie z par.5, ust.2 Rozporządzenia MENiS z 18 stycznia 2005), tj.:

 

"1)  rozpoznanie potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie;

2)  współorganizowanie zajęć edukacyjnych i pracy wychowawczej w formach integracyjnych, w szczególności:

a)  wybór lub opracowanie programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania,

b)  dostosowanie realizacji programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie,

c)  w zależności od indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, wspólnie z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne, opracowują dla każdego ucznia i realizują:

Ø     indywidualne programy edukacyjne określające zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów,

Ø     rodzaj zajęć rewalidacyjnych lub zajęć socjoterapeutycznych prowadzonych z uczniem,

3)  uczestniczą w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli;

4)   prowadzą zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia socjoterapeutyczne;

5)  udzielają pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne w doborze metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi oraz niedostosowanymi społecznie;

6)  prowadzą lub organizują różnego rodzaju formy pomocy pedagogicznej i psychologicznej dla dziecka i jego rodziny".

 

c)  powołanie zespołu ds. wdrażania Szkolnego Programu Profilaktyki: pedagog oraz przewodniczący zespołów wychowawców.

 

w ubiegłym roku powstał Szkolny Program Profilaktyki, w którym zawarte są główne długofalowe cele związane z profilaktyką. Zadaniem zespołu jest opracowanie w oparciu o Szkolny Program Profilaktyki oraz na podstawie ewaluacji programów profilaktycznych za poprzedni rok szkolny rocznego planu działań profilaktycznych dla poszczególnych etapów edukacyjnych na następny rok szkolny.

 

d)  Powołanie zespołu ds. interwencji zespół taki powstał w roku ubiegłym; członkowie zespołu uczestniczyli w odpowiednim szkoleniu, po którym zostały opracowane procedury postępowania w sytuacjach wymagających interwencji w sytuacji zagrożenia. Dokument jest dobrze opracowany, jednakże funkcjonuje nie najlepsze rozumienie pojęcia „zagrożenia” i „interwencji”. Interwencja pojawiała się wtedy, gdy zagrożenie wydało już „gorzki owoc”. Interwencja powinna uprzedzać zjawisko, ażeby ”nie stało się jutro”. Potrzebne jest zatem wypracowanie systemu obiegu informacji pomiędzy wychowawcą a zespołem ds. interwencji. Co należy uczynić? Sadzę, że konieczne są systematyczne zebrania  zespołów edukacyjnych z udziałem przedstawicieli zespołu interwencyjnego.

 

e)   powołanie zespołów edukacyjnych - nauczyciele prowadzący zajęcia edukacyjne w poziomie klasowym (w szkole wielociągowej)

 

Zadanie zespołu – analiza sytuacji dydaktyczno-wychowawczej oraz przeciwdziałanie zagrożeniom.

 

Uświadomienie, że praca wychowawcza w danej grupie uczniów to nie tylko zadanie wychowawcy tej grupy uczniów, nie tylko informowanie go o problemach, ale wspólne działania poprzedzone rzetelną analizą. Problemem będzie tu przełamanie mentalności, że w szkole spędzam tylko tyle czasu, ile mam lekcji. Są to zadania spoza obowiązkowego tygodniowego pensum n-la.

 

Problem natury organizacyjnej – nauczyciele prowadzą zajęcia w różnej liczbie oddziałów, od kilku oddziałów w przypadku polonistów, matematyków do kilkunastu oddziałów w przypadku biologów, chemików, plastyków, itd. Jaka powinna być częstotliwość spotkań wszelakich zespołów? Kompromis tkwi w świadomości i sztuce organizacyjnej.

 

f)   Powołanie zespołu ds. monitorowania bezpieczeństwa uczniów i pracowników: dyrektor, pedagog, pielęgniarka, inspektor bhp., społeczny inspektor pracy, n-l wychowania fizycznego, n-l techniki, sekretarz szkoły, woźna, kucharka, konserwator.

 

12. Powołanie, na wniosek zespołów, przewodniczących zespołów.

13. Zapoznanie z harmonogramem realizacji zadań.

a)  Zespół ds. wdrażania szkolnego programu profilaktyki – opracowuje roczne zadania bezpośrednio po zebraniu rady pedagogicznej,

b)  Pozostałe zespoły po zebraniu spotykają się w wybranych salach lekcyjnych w celu przemyślenia zadań,

c)  25-26 sierpnia – praca zespołów wychowawców oraz zespołów nauczycieli: wychowania fizycznego i religii;

d)  29-30 sierpnia – praca zespołów przedmiotowych;

e)  31.08 – 01.09 – praca zespołu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, zespołu ds. interwencji, zespołu ds. monitorowania bezpieczeństwa uczniów i pracowników;

f)   05 – 08.09 – spływają w wersji elektronicznej wypracowane dokumenty.

g)  12 – 14 .09 – zebrania z rodzicami i zebranie rady rodziców uczniów celu zapoznania i zaopiniowania właściwych dokumentów,

h)  15.09 – Plenarne posiedzenie Rady Pedagogicznej zatwierdzające i opiniujące właściwe dokumenty.

 

  1. Sprawy różne:
Gaba21-08-2005 13:15:45   [#03]

a art. 64?

Fred21-08-2005 13:22:07   [#04]

Siedem dni:

dzień 1- skladanie dokumentacji na początku wakacji
dzień 2 - konferencja w przeddzien posiedzenia r.p.
25, 26, 29, 30, 31 sierpnia = 5 dni

łącznie - 7 dni ;-))

Fred21-08-2005 13:34:33   [#05]

erata

kolumna 2 - wskaźnik (zmodyfikowany wskaźnik menowski i kuratoryjny ze standardów obszaru IV (słownie: czwartego;-)

Gaba21-08-2005 14:17:25   [#06]

;-)

Magosia21-08-2005 15:54:26   [#07]

Fred - na gorąco

Jestem pod wrażeniem - to pozytyw;-)

Ale zanim wniosę konstruktywne uwagi - refleksja, tak właśnie na gorąco , przy niedzieli.

Trzy lata temu (może to już cztery??) zawzięłam się na dopięcie na ostatni guzik mierzenie jakości. w szkole - też mam duży zespół, pewno trochę mniej skomplikowany niż Ty, bo bez integracyjnych.

I powołałam kilka głównych zepołów, które potem się samorzutnie podzieliły na podgrupy i ludzie cały rok ważyli i mierzyli i porobili raporty, że do dzisiaj mogę się wykazywać...

Tylko, na czerwcowej radzie konkluzja,że myśmy cały czas mierzyli...gdzieś uciekło uczenie i wychowywanie.

I tu jest pies pogrzebany.

Jestem w stanie optracować wszystko. Każdy harmonogram , działanie i tak dalej . Boję się jednak przez zbytnią formalizację zabić po prostu naszej podstawowej roboty.

Nie zrozum mnie źle. Też lubię mieć poukladane i wiedzieć kto , za co. Tylko każdy plan , harmonogram pociągnie za sobą konieczność sprawozdania, raportu et cetra...tak się chyba napędza ta nasza machina.

Ale nadal jestem pod wrażeniem Twojego dążenia do profesjonalizmu.

Zwłaszcza,że właśnie kończę raport...i zastanawiam się.. A może już mi się nawet zastanawiać nie chce. Wiem, że wyjątkowo nieprofesjonalnie do tego podeszłam...tak sobie się oceniam .

Gaba21-08-2005 16:52:16   [#08]
... bo "od samego mierzenia nic nie rośnie" J. Potworowski
Magosia21-08-2005 17:17:02   [#09]

Zgadzam się ;-)

Jeszcze orać, siać,  plewić, podlewać trzeba :-)

I mieć czas na rozmowy i indywidualne głaski :-)

Fred - przepraszam, jeśli na manowce troszkę sprowadzam, już uciekam.

zgredek21-08-2005 17:22:54   [#10]

magosia - nie uciekaj, bo uciekniesz, a Twoje uciekanie mi się nie podoba:-(

a Fred takie fajne rzeczy popisał, że trzeba te fajne rzeczy pokonsultować

AnJa21-08-2005 17:56:19   [#11]
1. z powodu p.6 porządku harmonogram psi na drążkach ponieśli - spotkanie z KO mamy 25 sierpnia

2."od samego mierzenia nic nie rośnie" ??? zalezy kto, komu, co i w jakiej sytuacji mierzy:-)

3. Fred- od początku wakacji Twoja skrzynka mailowa nie chce ze mną gadać - zmieniłes ją, czy jakiej antywirusy u Ciebie czy u mnie blokują?
fredi21-08-2005 21:00:53   [#12]
nie wariujcie !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Magosia21-08-2005 22:53:44   [#13]

Sorki - próbuję nie wariować , choć to trudne

biorąc pod uwagę , to , co robię;-(

Żeby się zrehabilitować -przeczytalam bardzo uważnie i nadal jestem pod wrażeniem .
Na dzisiej to bym tylko formalnie dorzuciła, żeby nie wyjść ,że nic nie dodam : do punktu 1 - informacje i gratulacje nauczycielom, którzy wyższy stopień uzyskali.

Czy zespół ds profilaktyki i ds interwencji  i wsparcie pp nie powielają zakresu działania?? Obszar działań dosyć podobny wydaje mi się ?

 Z problemem spotkań i czau pracy zespołów edukacyjnych borykam się bez pomysłu na rozwiązanie- praca w szkole do 18, poza tym jeden na przykła plastyk we wszystkich oddziałach. Nawet w sobotę część ludzi pracuje na zajęciach dodatkowych (mają inny wolny dzień)- ale w normalne dni i godziny to nawet sali brak na spotkanie robocze. :-(((

Gaba22-08-2005 04:34:23   [#14]

jasne, Małgosia - u mnie też mały sukces tylko kilka klas do 17.00 - to sie nazywa poprawa. Rady będą o 17.00 i w rekolekcje i w inne dnie.

co do kaway i herbaty - ciastka stawiaja dyplomowani i mianowani, prawda?

 

Mnie sie bardzo podoba to, co napisał Fred, ja muszę jeszcze raport przeczytać ok. 110 stron. Myślę, że będzie ciekawie.

AnJa22-08-2005 08:05:06   [#15]
Na RP będziesz toto czytała????

To daj potem ludziom ze 3 dni extra wolnego.
Gaba22-08-2005 08:19:01   [#16]

tak... będę się popdniecać... zakatuję grono, odegram się wreszcie po wsze czasy na wiecznych gadułach. Niech mają - niech im wskaźniki wibrują w uszach, niech cyfry skaczą, niech żebrzą łaski, a co, a jak - a pocóżżesz myśmy to robili... tak dla jaj?

Niech słuchaja, jak jakoś(!) rośnie.

;-)

 

Ps. e nie, ja tylko zartowałam, poczytam tylko fragmenty i wnioski, takie ciekawsze bardziej, dramatyczne  filmy akcji... melodramatów nie przeczytam, coś ty.

AnJa22-08-2005 08:20:52   [#17]
skseruj i daj wychowawcom

nie dzieciom na wychowawczych też poczytają - nie musisz dzieciom, ale robiąc to prekursorem neouspołeczniania będziesz
AnJa22-08-2005 08:25:22   [#18]
Fred - poczytałem sobie.

Fajne jest.

Uwaga techniczna tylko - to z p. 11 (tabele) to chyba na igłówce trzeba, drukować.

No, chyba, że masz laserówkę na A3:-)
Fred22-08-2005 09:43:17   [#19]

Nie zaglądałem wczoraj do kompa, bo miałem małe podsumowanie jakości wykonanych przez mnie prac wokół domu w czasie wakacji. ;-))

Dzięki za uwagi. Potem się odezwę.

AnJa, nie wiem czemu moja skrzynka mailowa nie chce gadać z Tobą;-)) Żadnych anty-AnJi nie instalowałem;-))

Spadam, bo mam przetarg.

wiwka23-08-2006 21:11:13   [#20]

Fred

jestem pod wrażeniem przygotowanym przez Ciebie porzadkiem konferencji. Jeszcze o tym nie myślałam.
Ja jednak dodałabym pkt 9. Analiza wyników sprawdzianu/egzaminu zewnętrznego.

Co prawda w sierpniu powinniśmy otrzymac raport z OKE, aby po analizie wyników opracować program naprawczy i uwzględnić to w planach pracy zespołów przedmiotowych, raportu nie ma  ale pewnie będzie. Ostatecznie w tym roku wszystko jakoś  w zwolnionym tempie jeśli chodzi o CKE i OKE. Codziennie sprawdzam czy są podane terminy sprawdzianu/egzaminów zewnętrznych i...nic.
wiwka23-08-2006 21:17:44   [#21]
...przygotowanego przez Ciebie porządku..... jakoś nie po polsku wyszło, ale tak to jest jak się pisze i rozmawia przez telefon.
Fred23-08-2006 21:19:28   [#22]

ale..to wątek sprzed roku..

porządny porządek po ewaulacji się trochę zdewaluował ;-)

Magosia23-08-2006 21:20:35   [#23]

E, tam:-)

drobna korekta:-)

W tamtym roku skorzystałam - dzieki:-))))))

Pozdrawiam :-)

beera23-08-2006 21:25:00   [#24]

wątek kultowy

:)))

Fred23-08-2006 21:28:16   [#25]

cześć

Tobie - asia :-)

beera23-08-2006 21:29:30   [#26]

:)

............

( nawet w gorących tematach go umieścilam jako taki właśnie:)

zgredek23-08-2006 21:29:59   [#27]

o, Fred:-)

dawno Cię nie widziałam:-)

wiwka23-08-2006 21:31:42   [#28]

Asiu

Właśnie dzięki Tobie  trafiłam na ten wątek. Dla "nowego" jest super.
beera23-08-2006 21:35:51   [#29]

:)

o!!!!

ha! fajnie wiedzieć, ze się przydaje, to co tu robimy wespół wzespół:)))

Ewa 1323-08-2006 21:38:37   [#30]
na płycie CD dodanej do pewnego miesięcznika oświatowego też jest podany scenariusz rady ped. wraz z wzorami uchwał
beera23-08-2006 21:51:17   [#31]

wzory uchwał mamy najlepsze od Antoniego Jezowskiego i Leszka Zaleśnego

:))

wiwka23-08-2006 21:52:24   [#32]

Ewo

czy tytuł tego miesięcznika mógłby być ujawniony?
Ewa 1323-08-2006 21:59:34   [#33]

nie wiem, czy można .. ale choć pierwszą część Dyrektor.... wiadomo czego... ten numer sierpniowy jest naprawdę dobry.... sama go sobie zamówiłam.... zestawienie obowiązujących aktów prawnych, zadania dyrektora (z podanymi pp), zestawienie kto za co odpowiada - MEN, KO,OP (z podanymi pp), dezyzje administracyjne dyrektora, rejestr szkolnych dokumentów, szkolne procedury, uprawnienia organów szkoły (z podanymi pp). Ten numer jest naprawdę dobry... 

 ile jutro nie będzie zmiany wszystkich pp

wiwka23-08-2006 22:02:15   [#34]

Ewo

Dziękuję.
Taka podpowiedź mi wystarczy.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]