b) powołanie zespołów przedmiotowych (międzyprzedmiotowych) - ilość tych zespołów może być równa ilości zajęć edukacyjnych albo i nie. Myślę, że w przypadku mojego zespołu szkół, wzorem roku ubiegłego, powstaną następujące zespoły:
Ø zespół nr 1: n-le "zerówek", n-le kształcenia zintegrowanego oraz wychowawcy świetlicy;
Ø zespół nr 2: n-le języka polskiego, historii i społ., historii oraz sztuki (plastyki, muzyki);
Ø zespół nr 3: n-le przyrody, biologii, geografii i chemii;
Ø zespół nr 3: n-le matematyki, fizyki, informatyki, techniki;
Ø zespół nr 4: n-le języków obcych;
Ø zespół nr 5: n-le wychowania fizycznego;
Ø zespół nr 6: n-le religii;
Zadanie zespołów:
Ø opracowanie wg podobnej tabeli jak dla zespołów wychowawców zadań wg zmodyfikowanych i wybiórczo potraktowanych wskaźników menowskich i kuratoryjnych w kontekście obszaru III. Zmodyfikowane standardy i wskaźniki menowskiego i kuratoryjnego autorstwa zamierzamy nazywać wewnątrzszkolnymi;
Ø opracowanie (zmodyfikowanie) wymagań edukacyjnych i WSO w części dotyczącej „warunków i trybu uzyskiwania oceny wyższej od przewidywanej”
(zmiana miałaby spowodować efektywność nauki niemal do ostatniego tygodnia roku szkolnego – nie jest to łatwe zadanie)
Powstanie dokumentu pt. „Zakres działań dydaktycznych zespołu przedmiotowego nauczycieli …………..” pociąga za sobą konieczność stworzenia planu (harmonogramu) pracy zespołu przedmiotowego.
b) powołanie zespołu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego – pedagog, pedagog specjalny, psycholog, nauczyciele dodatkowi w oddziałach integracyjnych, nauczyciele prowadzący zajęcia w oddziałach integracyjnych, specjaliści prowadzący zajęcia rewalidacyjne.
Zadanie zespołu – opracowanie zadań (zgodnie z par.5, ust.2 Rozporządzenia MENiS z 18 stycznia 2005), tj.:
"1) rozpoznanie potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie;
2) współorganizowanie zajęć edukacyjnych i pracy wychowawczej w formach integracyjnych, w szczególności:
a) wybór lub opracowanie programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania,
b) dostosowanie realizacji programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie,
c) w zależności od indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, wspólnie z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne, opracowują dla każdego ucznia i realizują:
Ø indywidualne programy edukacyjne określające zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów,
Ø rodzaj zajęć rewalidacyjnych lub zajęć socjoterapeutycznych prowadzonych z uczniem,
3) uczestniczą w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli;
4) prowadzą zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia socjoterapeutyczne;
5) udzielają pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne w doborze metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi oraz niedostosowanymi społecznie;
6) prowadzą lub organizują różnego rodzaju formy pomocy pedagogicznej i psychologicznej dla dziecka i jego rodziny".
c) powołanie zespołu ds. wdrażania Szkolnego Programu Profilaktyki: pedagog oraz przewodniczący zespołów wychowawców.
w ubiegłym roku powstał Szkolny Program Profilaktyki, w którym zawarte są główne długofalowe cele związane z profilaktyką. Zadaniem zespołu jest opracowanie w oparciu o Szkolny Program Profilaktyki oraz na podstawie ewaluacji programów profilaktycznych za poprzedni rok szkolny rocznego planu działań profilaktycznych dla poszczególnych etapów edukacyjnych na następny rok szkolny.
d) Powołanie zespołu ds. interwencji – zespół taki powstał w roku ubiegłym; członkowie zespołu uczestniczyli w odpowiednim szkoleniu, po którym zostały opracowane procedury postępowania w sytuacjach wymagających interwencji w sytuacji zagrożenia. Dokument jest dobrze opracowany, jednakże funkcjonuje nie najlepsze rozumienie pojęcia „zagrożenia” i „interwencji”. Interwencja pojawiała się wtedy, gdy zagrożenie wydało już „gorzki owoc”. Interwencja powinna uprzedzać zjawisko, ażeby ”nie stało się jutro”. Potrzebne jest zatem wypracowanie systemu obiegu informacji pomiędzy wychowawcą a zespołem ds. interwencji. Co należy uczynić? Sadzę, że konieczne są systematyczne zebrania zespołów edukacyjnych z udziałem przedstawicieli zespołu interwencyjnego.
e) powołanie zespołów edukacyjnych - nauczyciele prowadzący zajęcia edukacyjne w poziomie klasowym (w szkole wielociągowej)
Zadanie zespołu – analiza sytuacji dydaktyczno-wychowawczej oraz przeciwdziałanie zagrożeniom.
Uświadomienie, że praca wychowawcza w danej grupie uczniów to nie tylko zadanie wychowawcy tej grupy uczniów, nie tylko informowanie go o problemach, ale wspólne działania poprzedzone rzetelną analizą. Problemem będzie tu przełamanie mentalności, że w szkole spędzam tylko tyle czasu, ile mam lekcji. Są to zadania spoza obowiązkowego tygodniowego pensum n-la.
Problem natury organizacyjnej – nauczyciele prowadzą zajęcia w różnej liczbie oddziałów, od kilku oddziałów w przypadku polonistów, matematyków do kilkunastu oddziałów w przypadku biologów, chemików, plastyków, itd. Jaka powinna być częstotliwość spotkań wszelakich zespołów? Kompromis tkwi w świadomości i sztuce organizacyjnej.
f) Powołanie zespołu ds. monitorowania bezpieczeństwa uczniów i pracowników: dyrektor, pedagog, pielęgniarka, inspektor bhp., społeczny inspektor pracy, n-l wychowania fizycznego, n-l techniki, sekretarz szkoły, woźna, kucharka, konserwator.
12. Powołanie, na wniosek zespołów, przewodniczących zespołów.
13. Zapoznanie z harmonogramem realizacji zadań.
a) Zespół ds. wdrażania szkolnego programu profilaktyki – opracowuje roczne zadania bezpośrednio po zebraniu rady pedagogicznej,
b) Pozostałe zespoły po zebraniu spotykają się w wybranych salach lekcyjnych w celu przemyślenia zadań,
c) 25-26 sierpnia – praca zespołów wychowawców oraz zespołów nauczycieli: wychowania fizycznego i religii;
d) 29-30 sierpnia – praca zespołów przedmiotowych;
e) 31.08 – 01.09 – praca zespołu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, zespołu ds. interwencji, zespołu ds. monitorowania bezpieczeństwa uczniów i pracowników;
f) 05 – 08.09 – spływają w wersji elektronicznej wypracowane dokumenty.
g) 12 – 14 .09 – zebrania z rodzicami i zebranie rady rodziców uczniów celu zapoznania i zaopiniowania właściwych dokumentów,
h) 15.09 – Plenarne posiedzenie Rady Pedagogicznej zatwierdzające i opiniujące właściwe dokumenty.
- Sprawy różne: