Forum OSKKO - wątek

TEMAT: nauczanie indywidualne
strony: [ 1 ]
ElaM12-08-2002 13:08:57   [#01]
Od września będę miała ucznia któremu przysługuję nauczanie indywidualne (klasa 4 szkoły podstawowej). Proszę o informację o ilości tych godzin i na jakie przedmioty je rozłożyć. "Latałam" po stronach MEN-u i moja cierpliwość już się wyczerpała. Wiem że na Was mogę liczyć. :-)
Ewa z Rz12-08-2002 13:44:24   [#02]
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2001r.
w sprawie orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, oraz szczegółowych zasad kierowania do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania - (Dz.U. z 2001r. Nr 13, poz. 114)  
§ 13.
1.Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) ucznia, dyrektor szkoły lub placówki, do której uczęszcza uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania organizuje indywidualne nauczanie.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust.1, należy dołączyć orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania.
3. Zasady organizowania indywidualnego nauczania określają odrębne przepisy.
Te odrębne przepisy to:
ZARZĄDZENIE Nr 29
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ

z dnia 4 października 1993 r.
w sprawie zasad organizowania opieki nad uczniami niepełnosprawnymi, ich kształcenia w ogólnodostępnych i integracyjnych publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz organizacji kształcenia specjalnego.
(Dz. Urz. MEN Nr 9, poz. 36) 1
(Zmiana: Dz. U. z 2000 r. Nr 2, poz. 20)

Rozdział 2

Indywidualne nauczanie i wychowanie

§ 18. 1. Dzieciom i młodzieży z dysfunkcją narządu ruchu uniemożliwiającą lub utrudniającą uczęszczanie do szkoły lub przedszkola, przewlekle chorym i innym stale lub okresowo niezdolnym do nauki i wychowania w warunkach szkolnych i przedszkolnych można organizować indywidualne nauczanie i wychowanie.

2. Indywidualne nauczanie i wychowanie, którym okresowo objęto uczniów, z wyłączeniem posiadających orzeczenie kwalifikujące do odpowiedniej formy kształcenia specjalnego – nie jest formą kształcenia specjalnego.

3. Indywidualnym nauczaniem i wychowaniem mogą być objęte dzieci i młodzież, w stosunku do których publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna lub inna poradnia specjalistyczna orzekła taką formę kształcenia lub wychowania.

4. Dziecko objęte indywidualnym nauczaniem i wychowaniem pozostaje uczniem (wychowankiem) danej szkoły (przedszkola), która organizuje to nauczanie i wychowanie.

5. W przedszkolach i szkołach prowadzonych przez gminę organizacja nauczania indywidualnego następuje w porozumieniu z kuratorem oświaty.

6. Indywidualne nauczanie i wychowanie organizuje się w miejscu pobytu dziecka w szczególności: w domu rodzinnym dziecka, w rodzinie zastępczej, placówce opiekuńczo-wychowawczej a także w zakładzie opieki zdrowotnej i domu pomocy społecznej, jeżeli nie ma możliwości zapewnienia innej formy nauki. W szczególnie uzasadnionych przypadkach indywidualne nauczanie i wychowanie może być organizowane na terenie szkoły.

7. W indywidualnym nauczaniu i wychowaniu realizuje się program nauczania szkoły ogólnodostępnej (przedszkola) i dostosowuje się go do możliwości ucznia określonych przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub inną poradnię specjalistyczną, a w odniesieniu do dziecka upośledzonego umysłowo i niesłyszącego – odpowiedni program nauczania szkoły (przedszkola) specjalnej.

8. Tygodniowy wymiar zajęć indywidualnego nauczania i wychowania wynosi:

1) dla dzieci w wieku przedszkolnym – od 4 do 6 godzin,

2) dla uczniów klas I–III – od 4 do 8 godzin,

3) dla uczniów klas IV–V – od 6 do 10 godzin,

4) dla uczniów klas VI–VIII – od 8 do 12 godzin,

5) dla uczniów szkół ponadpodstawowych – od 12 do 16 godzin,

6) dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym – od 6 do 8 godzin bez względu na poziom nauczania i wychowania.

9. Tygodniowy wymiar zajęć indywidualnego nauczania i wychowania dla uczniów wymienionych w ust. 8 pkt 2–6 należy realizować co najmniej w ciągu 3 dni, a dla dzieci wymienionych w ust. 8 pkt 1 w ciągu 2 dni.

10. Indywidualne nauczanie i wychowanie ucznia w klasach I–III powierzać należy jednemu nauczycielowi, a w klasach IV–VIII, w miarę możliwości, kilku nauczycielom przedmiotów.

11. Dzieciom i młodzieży objętym indywidualnym nauczaniem i wychowaniem należy, w celu ich pełnego rozwoju oraz integracji ze środowiskiem rówieśników, organizować w miarę możliwości część zajęć w przedszkolu i szkole.

12. Przedszkole i szkoła prowadzące indywidualne nauczanie i wychowanie są zobowiązane, gdy uzasadnia to materialna sytuacja ucznia, do wypożyczania lub nieodpłatnego przekazania uczniowi podręczników oraz podstawowych pomocy naukowych i przyborów szkolnych potrzebnych do nauki.
beera12-08-2002 13:56:19   [#03]

no i zaczynają się schody...

fajny zapis w tym rozporządzeniu- "klas VI-VIII" Nie wiedzą, że reforma ;-))

Pojawi sie tu problem- jak przy takiej ilości godzin realizować podstawę programową? Podstawę programową jakich przedmiotów?

 Czyli kolejny sygnal na brak określonych procedur postępowania, czy standardów dotyczących  miejsca dzieci niepelnosprawnych w szkołach masowych

Ewa z Rz12-08-2002 14:03:25   [#04]

Asiu,

ZARZĄDZENIE jest z 93 roku, więc klasy IV - VIII należy czytać: Klasy IV-VI SP i klasy gimnazjum...
A że powinny być nowe przepisy, to jasne i co z tego? Tylu rzeczy brakuje, więc jedna więcej różnicy nie robi...

A podstawę programową z dzieckiem chorym tylko somatycznie da się zrobić, gorzej z innymi... Zwróć uwagę, że w przypadku upośledzenia godzin jest jeszcze mniej!
beera12-08-2002 14:14:15   [#05]

:-)

No przeciez wiem, że tak nalezy czytać :-))

Ale zapis  w obowiązującym w sześcioletnich podstawówkach jest zabawny :-) Ale racja- co się będziem o szczegóły ;-))))

Swoja drogą, dzieci uposledzone umyslowo rzeczywiście nie mają szans, żeby poddawać je  pełnym dzialaniom edukacyjnym szkoły- brak czasu- co jest tragedią

Ale i z dzieckiem upośledzonym tylko ruchowo moze byc problem przy takiej ilosci godzin- sama wiesz, ze zaczynaja się schody. 6 godzin w klasie IV ( bo często zdarza się minimum) w żaden sposob nie pozwala na realizacje podstawy programowej wszystkich przedmiotow. No i zaczynaja się pytania- z czego zrezygnować? Nie zawsze odpowiedzi są na korzyśc dziecka...

Karolina12-08-2002 14:29:34   [#06]

Paradoks - przecież jesli dziecko jest upośledzone umyslowo - to powinno sie mu w rozporządzeniu dać więcej godzin (i np z zastrzeżeniem o realizacji w pelnym wymiarze)- wiadomo - potrzebuje więcej czasu, metod, ktore wymagają nakladów ...itd...

To tak jakby w szkole ustalono 3-5 godzin języka polskiego tygodniowo w klasie. Wjednej szkole będą realizowac 3 w innej 5 - jak będzie wyglądało porównanie realizacji przerobionego materiału?

Tak - dziecko niepełnosprawne tylko ruchowo (no ale np z zaburzoną mową) ma problemy z komunikacja werbalną - ale przeklęty test cudem przeszło i ma normę intelktualną. To u tego dziecka potrzeba więcej czasu na realizację podstawy progrmowej - z prostej przyczyny - problemy z porozumieniem się

Pisać aż zacząć strach jakie to pokomplikowane.

ElaM12-08-2002 15:10:48   [#07]
Dzięki za odpowiedzi, ale dalej mam zagwozdkę na jakie przedmioty TO rozłożyć. Pozdrawiam.
beera12-08-2002 15:20:38   [#08]

No wlasnie...

I tej zagwozdki nie da się rozsadnie zniwelować :-(

Co bys nie zrobila- dobrze nie będzie.

BeataD12-08-2002 16:01:36   [#09]

     Jeśli chodzi o przedmioty, to tłucze mi się po głowie (nie jestem w pracy, więc nie sprawdzę dziś), że gdzieś zapisano o ewentualnym zwolnieniu dziecka z przedmiotów artystycznych. Kilka lat temu (w uzgodnieniu z rodzicami) tak właśnie zrobiłam przeznaczając wszystkie godziny na pozostałe przedmioty.

    Jednak na pewno zadecydować musisz w oparciu o sytuację dziecka (dobrze jest kosultować z rodzicami).

beera12-08-2002 19:22:29   [#10]

No tak...

Beata..ale nawet na matematykę, polski, przyrodę, język te sześc godzin to jakby malo- nie?

I jak to jutro sprawdzisz, skoro mamy plotkowac na kawie?

!

Marek N12-08-2002 19:45:48   [#11]

Kurka!?!?

Gdzie ta kawa ?!?
BeataD12-08-2002 20:41:13   [#12]

Moje nauczycielki twierdzą (a szkoła pod względem nauczania indywidualnego nietypowa, bo mam troje stałych z nauczaniem i co roku z jedno z czasowym), że taka liczba godzin wystarcza. Z jednym dzieckiem pracuje sie po prostu inaczej (i chyba szybciej). Niektóre przedmioty można "połączyć" to znaczy do organu napisać, że powiedzmy historia co drugi tydzień, a ustalić, że będzie w każdym tygodniu w wymiarze połowy lekcji. Kłopot z wyliczaniem, jeśli dziecko uczy kilku nauczycieli. W mojej szkole zwykle polonista uczy również historii (zresztą do obu ma kwalifikacje), a matematyk -przyrody. W ten sposób każdy z nich sam reguluje, czego jest więcej. Choć problem rozdzielenia miedzy nich tych sześciu godzin pozostaje.

Kawa, Marku, na słodkiej ulicy Miodowej. Zapraszam.(Blondi):-)))

Marek N12-08-2002 22:53:50   [#13]

Beato ;-)

Dzięki za zaproszenie, chętnie skorzystam :-)

Tylko te słodkości kojarzą mi się z pułapką na misie. Ale co tam, raz się żyje  ;-))

zdzisław13-08-2002 23:35:48   [#14]

jakie przedmioty?

Na wszystkie, a przede wszystkim na wiodące. "Michałki" mogą realizować również nauczyciele uczący przedmiotów wiodących. Ja na niektóre przedmioty dawałem nawet po 1 godz. na miesiąc.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]