Agnieszka Panicz
 

DOKUMENTACJA  OBOWIĄZUJĄCA  NAUCZYCIELI UBIEGAJĄCYCH  SIĘ

  O  STOPNIE  AWANSU  ZAWODOWEGO

  wersja - plik Word do pobrania:           

 

I. CZĘŚĆ DOKUMENTACJI:

            Dokumentacja nauczyciela załączona do wniosku o podjęcie kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego obejmuje:

 

1.         Wniosek o wszczęcie postępowania z podaniem:

w        imienia i nazwiska,

w        specjalności (funkcji)

w        nazwy szkoły,

w        dokładnego adresu,

w        podpisany własnoręcznie przez wnioskodawcę.

 

Wniosek należy skierować do organu powołującego komisję kwalifikacyjną lub egzaminacyjną:

1.      nauczyciel stażysta do dyrektora szkoły lub placówki,

2.      nauczyciel kontraktowy do organu prowadzącego szkołę lub placówkę,

3.      nauczyciel mianowany do organu sprawującego nadzór pedagogiczny,

2.         Dokumenty potwierdzające posiadanie kwalifikacji zawodowych lub poświadczone kopie tych dokumentów.

3.         Akt nadania stopnia awansu zawodowego (załącza nauczyciel kontraktowy i mianowany, gdyż nauczyciel stażysta nie posiada jeszcze żadnego aktu nadania stopnia awansu zawodowego).

4.         Zaświadczenie dyrektora szkoły o wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz zajmowanym przez niego stanowisku w okresie stażu (w przypadku odbywania stażu równocześnie w dwóch szkołach zaświadczenia z obu szkół) .

5.         Zatwierdzony plan rozwoju oraz sprawozdanie z jego realizacji.

6.         Ocenę dorobku zawodowego za okres stażu.

7.         Dokumentacja potwierdzająca spełnienie wymagań określonych w rozporządzeniu MEN z dn. 3 sierpnia 2000r. na poszczególne stopnie awansu zawodowego.

 

Do wniosku może nauczyciel dołączyć inną dokumentację świadczącą o jego osiągnięciach zawodowych.

 

 

II. CZĘŚĆ DOKUMENTACJI

Dokumentacja potwierdzająca spełnienie wymagań na stopień nauczyciela KONTRAKTOWEGO:

 

           Propozycja porządkowania dokumentacji

(awans zawodowy nauczyciela stażysty na stopień  nauczyciela kontraktowego)

 

ZADANIA DO REALIZACJI

PROPONOWANY RODZAJ DOKUMENTACJI

Wykazanie umiejętności prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację podstawowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż - § 3 ust.2 pkt 1.

§         Dokumentacja opisująca prowadzone zajęcia pozalekcyjne.

§         Scenariusze lekcji, konspekty.

§         Scenariusze zorganizowanych konkursów, imprez klasowych, szkolnych i wycieczek.

§         Opracowane przez siebie środki dydaktyczne, pomoce dydaktyczne (testy, foliogramy, plansze, karty pracy itp.).

§         Przygotowane gazetki ścienne (zdjęcia, kserokopie).

§         Bibliografia przeczytanych pozycji metodycznych, pedagogicznych, psychologicznych i in. wraz z krótkimi recenzjami

Posiadanie wiedzy z zakresu problemów środowiska uczniów i wychowanków, w stopniu umożliwiającym współprace z tym środowiskiem –  § 3 ust.2 pkt 2.

§         Harmonogram spotkań z rodzicami

§         Scenariusze spotkań z rodzicami

§         Opis, zestaw fotografii ukazujących pracę nauczyciela z rodzicami uczniów

Umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć - § 3 ust.2 pkt 3.

 


 

 

§         Kontrakt dotyczący współpracy z opiekunem stażu.

§         Harmonogram obserwowanych zajęć dydaktycznych, wychowawczych.

§         Refleksje na temat obserwowanych zajęć (notatnik).

§         Harmonogram spotkań z innymi nauczycielami i pracownikami szkoły np. pedagog szk. ,kierownik pracowni szkolnych, kierownik internatu, sekretarz szkoły itp.

§         Rejestr odbytych „hospitacji”.

§         Listy obecności w trakcie lekcji koleżeńskich.

§         Scenariusze, konspekty przeprowadzonych zajęć.

§         Arkusz samooceny pracy nauczyciela i ucznia.

 

Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż  – § 3 ust.2 pkt 4.

 

 

§         Analiza dokumentów szkoły.

§         Potwierdzenie znajomości dokumentów szkolnych.

§         Zaświadczenia potwierdzające pracę w komisjach, zespołach nauczycielskich.

§         Regulamin pracowni przygotowany przez nauczyciela stażystę.

§         Potwierdzenie udziału w szkoleniowych radach pedagogicznych.

Inna dokumentacja świadcząca o osiągnięciach zawodowych - §7  ust. 3

 

§         Nagrody dyrektora, kuratora, ministra, prezydenta.

§         Szczególne osiągnięcia uczniów na olimpiadach i konkursach.

 

 

 

Dokumentacja potwierdzająca spełnienie wymagań na stopień nauczyciela MIANOWANEGO :

 

           Propozycja porządkowania dokumentacji

(awans nauczyciela kontraktowego odbywającego staż na nauczyciela mianowanego)

 

 

ZADANIA DO REALIZACJI

PROPONOWANY RODZAJ DOKUMENTACJI

 

Umiejętność organizacji i doskonalenia własnego warsztatu pracy, analizowania i dokumentowania własnych działań, a także oceniania skuteczności i dokonywania stosownych korekt w tym działaniu  - & 4 ust.2 pkt 1.

§         Potwierdzone kopie zaświadczeń o ukończeniu różnych form doskonalenia -świadectwa kursów kwalifikacyjnych, studiów podyplomowych, warsztatów, karty doskonalenia zawodowego

      (potwierdzenia uczestnictwa w

      spotkaniach metodycznych lub WDN).

§         Kontrakt dotyczący współpracy z opiekunem stażu.

§         Harmonogram hospitacji lekcji, karty obserwacji, ewaluacje.

§         Podziękowania za lekcje pokazowe, warsztaty.

§         Wypełniona i zanalizowana karta samooceny przez nauczyciela kontraktowego.

§         Scenariusze lekcji, konspekty.

§         Narzędzia pomiaru dydaktycznego, diagnostyczne wraz z  ich analizą.

§         Opracowane przez siebie środki dydaktyczne, (testy, foliogramy, plansze, karty pracy itp.).

§         Program wychowawczy klasy z uwagami na temat jego realizacji (monitoring), wnioskami wprowadzonymi zmianami i wynikami ewaluacji.

§         Przedmiotowy System Oceniania z uwagami na temat jego realizacji (monitoring), wnioskami wprowadzonymi zmianami i wynikami ewaluacji.

§         Potwierdzenie współpracy z doradcą metodycznym – zakres, tematyka, korzyści ze współpracy;

 

Umiejętność uwzględniania w swojej pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych - & 4 ust.2 pkt 2.

 

§         Program wychowawcy klasy, plan pracy wychowawczej / profilaktycznej.

§         Programy współpracy z PPP, PCK itp.

§         Kasety, zdjęcia, scenariusze, konspekty zajęć profilaktycznych, integracyjnych, poruszających problemy społeczne i cywilizacyjne.

§         Potwierdzenia współpracy z instytucjami działającymi na rzecz pomocy społecznej, edukacji i in. np. PPP, OPS, Policja, PCPR, z wychowawcami klas, pedagogiem itp.

§         Dokumentacja udziału w posiedzeniach odpowiednich komisji reprezentacji samorządu terytorialnego (zaproszenie, notatki, wyciąg z protokolarza...)

§         Organizacja konkurów, imprez proekologicznych, prozdrowotnych., środowiskowych.

§         Opisy działań integrujących rodziców w środowisku szkolnym.

§         Sprawozdania z wywiadów środowiskowych.

§         Zaświadczenie o ukończeniu kursu przygotowującego do działań profilaktycznych.

 

Uczestnictwo w realizacji zadań ogólnoszkolnych, edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu oraz specyfiki typu i rodzaju szkoły

- & 4 ust.2 pkt 3.

 


 

 

§         Potwierdzenie uczestnictwa w zespołach wychowawczych i przedmiotowych.

§         Kopie opracowanych dokumentów wypracowanych przy aktywnym udziale nauczyciela.

§         Dokumentacja opisująca prowadzone zajęcia pozalekcyjne.

§         Sprawozdania, notatki , zdjęcia z zorganizowanych imprez  klasowych, ogólnoszkolnych, środowiskowych, rejonowych itp.

§         Potwierdzenie o przygotowywaniu uczniów do konkursów i olimpiady, osiągnięcia; scenariusze jasełek lub innych przedstawień.

 

 

Umiejętność wykorzystywania w swojej pracy technologii komputerowej i informacyjnej - & 4 ust.2 pkt 4.

§         Dokumentacja przygotowana za pomocą komputera.

§         Przykładowe narzędzia pracy (testy, foliogramy, scenariusze lekcji itp.)

§         Własna witryna lub strona internetowa.

§         Scenariusze zajęć z wykorzystaniem technologii komputerowej.

§         Gazetki , wystawy.

§         Własny program komputerowy.

§         Zaświadczenie o ukończeniu kursu komputerowego.

 

 

Znajomość zagadnień z psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych problemów oświatowych, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie specyfiki zadań realizowanych przez nauczyciela

- & 4 ust.2 pkt 5.

§         Udokumentowane kontakty z PPP.

§         Potwierdzenie współpracy z pedagogiem lub psychologiem szkolnym.

§         Recenzje, notatki wybranych pozycji literatury.

§         Rejestr bibliograficzny literatury związanej z danĄ problematyką.

§         Scenariusze zajęć, spotkań z rodzicami.

§         Opis przykładowej sytuacji wychowawczej , dydaktycznej w klasie rozwiązanej przez nauczyciela.

§         Własne artykuły w prasie oświatowej, Internecie – potwierdzenia.

 

Znajomość przepisów dotyczących systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż, oraz umiejętność posługiwania się tymi przepisami

- & 4 ust.2 pkt 6.

§         Potwierdzenie udziału w szkoleniowych radach pedagogicznych lub szkoleniach

      informacyjnych na temat prawa

      oświatowego.

§         Potwierdzenie opiekuna stażu o wspólnym analizowaniu konkretnych ustaw, rozporządzeń.

§         Opis wykorzystywania przepisów dotyczących prawa oświatowego.

§         Potwierdzenia znajomości aktów prawnych.

§         Analiza dokumentów prawnych funkcjonujących w szkole.

§         Kopie dokumentów opracowanych na podstawie określonych aktów prawnych.

§         Opis problemu rozwiązanego z wykorzystaniem odpowiednich przepisów prawa, uzupełniony załącznikami z dokumentacji szkoły dotyczącej przytoczonej sytuacji.

§         Scenariusz spotkania z rodzicami poświęcony np. szklonemu systemowi oceniania, prawom dziecka itp.

 

Inna dokumentacja świadcząca o osiągnięciach zawodowych - §7  ust. 3

 

§         Nagrody dyrektora, kuratora, ministra, prezydenta.

§         Szczególne osiągnięcia uczniów na olimpiadach i konkursach.

 

 

 

Dokumentacja potwierdzająca spełnienie wymagań na stopień nauczyciela DYPLOMOWANEGO:

 

           Propozycja porządkowania dokumentacji

(awans nauczyciela mianowanego odbywającego staż na nauczyciela dyplomowanego)

 

 

ZADANIA DO REALIZACJI

PROPONOWANY RODZAJ DOKUMENTACJI

Opracowanie i wdrażanie przedsięwzięć  i programów na rzecz doskonalenia swojej pracy i podwyższania jakości pracy szkoły

- & 5 ust. 2 pkt. 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

&  należy sporządzić opis i analizę realizacji

      wymagań w opracowaniu i wdrożeniu np.

¯ programów:

§   rozwoju szkoły

§   autorskich

§   przedmiotowych     

§   wychowawczych szkoły lub klasy

§   profilaktycznych

§   socjalizacyjnych

§   terapeutycznych      

§   zielonych szkół

§   kół zainteresowań   

§   ścieżek edukacyjnych

§   zajęć integracyjnych           

§   programy pracy z uczniami mającymi

   trudności w nauce, uczniami zdolnymi;

¯  projektów:

§   konkursów szkolnych i międzyszkolnych

realizowanych na poziomie miasta /gminy /województwa

§     prozdrowotnego   

§     ekologicznego

§     sportowego          

§     profilaktycznego ( innych)

¯ ponadto;

§         tworzenie autorskich materiałów edukacyjnych

§         WSO, narzędzia diagnostyczne i

      ewaluacyjne  badające jakość pracy szkoły,

      nauczyciela, ucznia, zestaw narzędzi

      badawczych dotyczących badania

      wybranych obszarów szkoły,

§         opracowanie i wdrożenie autorskiego

      systemu oceniania;

§         wdrażanie innowacji pedagogicznych;

§         prowadzenie klas autorskich;

§         ewaluacja programu wychowawczego szkoły;

§         przygotowanie uczniów do konkursów międzyszkolnych, olimpiad, konkursów ogólnopolskich;

(należy opisać wdrażanie co najmniej jednego programu i jednego przedsięwzięcia)

 

Wykorzystanie i doskonalenie umiejętności stosowania technologii komputerowej i informacyjnej - & 5 ust. 2 pkt. 1

 

&  należy sporządzić opis i analizę

       uczestnictwa w realizowanych działaniach:

§      udział w formach doskonalenia związanych  z wdrażaniem technologii komputerowej i informatycznej - zaświadczenia;

§      scenariusze zajęć prowadzonych z wykorzystaniem komputera, programów komputerowych uczniów innych nośników przekazu, wnioski uczniów ich realizacji;

§      prace uczniów wykonane za pomocą komputera na lekcji przedmiotu;

§      zestaw pomocy dydaktycznych;

§      wykorzystanie Internetu w dydaktyce;

§      opracowanie kroniki szkoły ( inne)

 

 Umiejętność dzielenia się swoją wiedzą  i doświadczeniem z innymi pracownikami szkoły - & 5 ust. 2 pkt. 2       

 

 

&  należy sporządzić opis i analizę

       umiejętności dotyczących:

§         wystąpień na posiedzeniach rady pedagogicznej szkoleniowej (scenariusz szkolenia, tematyka, cele szczegółowe, przebieg, wykorzystane materiały, pomoce, lista obecności, arkusz ewaluacyjny, wnioski poewaluacyjne)

§         referaty dla rodziców, podpisy, arkusz ewaluacyjny, wnioski

§         opis opracowania i udostępnienia scenariuszy zajęć, imprez, uroczystości, kart pracy, testów, pomocy dydaktycznych (na każdym podpisy nauczycieli korzystających, bibliotekarza)

§         scenariusze lekcji otwartych, koleżeńskich, dla stażystów (listy obecności, opis rozmowy po przeprowadzeniu zajęć, arkusz pohospitacyjny lekcji prowadzonej przez stażystę)

§         pełnienie funkcji lidera zespołu przedmiotowego lub zespołu wychowawców – plan działań, sprawozdania,

§         pełnienie funkcji opiekuna stażu;

§         scenariusze zajęć współprowadzonych z innymi nauczycielami

(dzielenie się wiedzą dotyczy wyłącznie pracowników własnej szkoły, we wszystkich dokumentach wskazane jest powoływanie się na literaturę, dokumenty, źródła)

Dokumentacja potwierdzająca realizację co najmniej czterech z  następujących zadań

-  § 5 ust 2 pkt 3

 

Opracowanie i wdrożenie programu dotyczącego działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich

- §5 ust. 2 pkt.3a .

 

&  należy sporządzić pisemne sprawozdanie

      dotyczące :

§         przygotowanego i wdrożonego programu (edukacyjnego, wychowawczego,

      profilaktycznego) wpisaneg do szkolnego

      zestawu programów po zaopiniowaniu przez

      nauczyciela tej samej specjalności i przyjęte

      uchwałą RP do realizacji 

§         analiza i ewaluacja stosowanego programu ;

     (nie mogą się powtórzyć programy umieszczone

      w dziale -  & 5 ust. 2 pkt. 1 )

§      opis i propozycja rozwiązania sytuacji wychowawczej , dydaktycznej w klasie;

 

Opracowanie co najmniej dwóch publikacji, referatów lub innych materiałów związanych z wykonywaną pracą

- §5 ust. 2 pkt.3b .

 

&  należy sporządzić pisemne sprawozdanie

      dotyczące opracowania publikacji:

§         opracowanie co najmniej 2 publikacji, referatów lub innych materiałów; ich opublikowanie w prasie pedagogicznej, lokalnej lub innej - należy przedstawić w całości,  miejsce publikacji, miejsce wygłoszenia referatu,

§         umieszczenie materiałów w portalach edukacyjnych lub w Internecie - publikacje na stronach internetowych – potwierdzenie;

§         referaty wygłoszone na przykład na radach pedagogicznych lub na spotkaniach zespołu samokształceniowego

(tematyka publikacji jest dowolna, artykuł może dotyczyć np. własnych spostrzeżeń dotyczących życia szkoły)

§         dokumentowanie innych materiałów związanych z wykonywaną pracą (warsztatów, szkoleń, referatów, scenariusze zajęć);

Prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, lub działań związanych z wewnątrzszkolnym doskonaleniem zawodowym

- §5 ust. 2 pkt.3c.

 

&  należy sporządzić pisemne sprawozdanie

      dotyczące realizacji zadań podjętych na

       rzecz szkoły:

§         pełnienia funkcji opiekuna stażu,

§         współautorstwo w tworzeniu dokumentów szkolnych,

§         lekcje pokazowe, imprezy klasowe lub szkolne z udziałem rodziców, nauczycieli, władz,

§         scenariusze zajęć prowadzonych dla nauczycieli stażystów, kontraktowych - harmonogram/rejestr prowadzonych zajęć;

§         opracowanie materiałów edukacyjnych;

§         udział w formach WDN;

Aktywna i systematyczna współpraca ze strukturami samorządowymi lub innymi organizacjami działającymi na rzecz edukacji, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich

-§5 ust. 2 pkt.3d.

 

&  należy sporządzić pisemne sprawozdanie

      dotyczące sposobów i efektów współpracy:

§         potwierdzenia współpracy z instytucjami działającymi na rzecz pomocy społecznej, edukacji i in. np. Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Polskim Czerwonym Krzyżem, Policją,  samorządem gminy, kościołem, z pedagogiem, psychologiem, wychowawcami klas, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie itp.,

§         współpraca z kuratorami sądowymi, sądami;

§         współpraca z zagranicą;

§         organizacja i prowadzenie imprez międzyszkolnych/miejskich/powiatowych;

 

Wykonywanie zadań egzaminatora ,eksperta - §5 ust. 2 pkt.3e .

 

 

&  należy sporządzić pisemne sprawozdanie

      dotyczące pełnienia funkcji:

§         ukończenie kursu dla egzaminatorów,

§         potwierdzona kopia wpisu na listę ekspertów, rzeczoznawców;

§         potwierdzenia udziału w pracy komisji;

 

Pełnienie funkcji doradcy metodycznego, uzyskanie kwalifikacji edukatora lub trenera terapeuty - §5 ust. 2 pkt.3f.

 

&  należy sporządzić pisemne sprawozdanie

      dotyczące pełnienia funkcji :

§         ukończenie kursu kwalifikacyjnego nadającego kwalifikacje edukatora lub trenera terapeuty;

§         zaświadczenie o pełnieniu funkcji i sprawozdanie z wykonywanych zadań jako doradca metodyczny, edukator, trener terapeuta;

§         wykaz zespołów samokształceniowych, kursów, warsztatów – zorganizowanych, prowadzonych - potwierdzenia,

§         zapoznawanie nauczycieli z ofertą wydawnicza;

§         wykaz innych działań – potwierdzenia;

 

Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji zawodowych, umożliwiających poszerzenie zakresu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z zadaniami szkoły

- §5 ust. 2 pkt.3g .

 

&  należy sporządzić pisemne sprawozdanie

      dotyczące uzyskania kwalifikacji:

§         dyplomy, zaświadczenia ukończenia studiów podyplomowych, kursów kwalifikacyjnych

(w sprawozdaniu należy wykazać, że dodatkowe kwalifikacje są wykorzystywane)

Wykonywanie samodzielnie lub we współpracy z zespołem innych zadań na rzecz edukacji, pomocy społecznej, postępowania w sprawach nieletnich lub uzyskanie znaczących osiągnięć w pracy zawodowej - §5 ust. 2 pkt.3h .

 

 

&  należy sporządzić pisemne sprawozdanie

      dotyczące wykonywania innych zadań:

§         organizacja pomocy dla uczniów, akcji charytatywnych, wycieczek, zajęcia dobrowolne dla uczniów,  olimpiady,     konkursy;

§         zaświadczenie o pełnieniu

      funkcji, prowadzeniu działań : praca z

      samorządem uczniowskim,

§         stworzenie fundacji;

§         praca w fundacjach i stowarzyszeniach;

§         projekty edukacyjne skierowane do szerszego grona odbiorców – programy edukacyjne i profilaktyczne;

§         realizacja zadań edukacyjnych przez fundacje, zrzeszenia, stowarzyszenia;

Umiejętności rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych i wychowawczych – § 5 ust.2, pkt.4i.

 

 

&  należy sporządzić pisemne sprawozdanie

      dotyczące  rozpoznawania i rozwiązywania

      problemów edukacyjnych,wychowawczych:

§         opis i analiza co najmniej dwóch przypadków rozwiązywania problemów

    (nazwiska uczniów   powinny być utajnione)

Inna dokumentacja świadcząca o osiągnięciach zawodowych - §7  ust. 3 .

 

&  należy sporządzić pisemne sprawozdanie

      dotyczące innych osiągnięć zawodowych :

§         nagrody dyrektora, kuratora, ministra, prezydenta; medal KEN;

§         podziękowania za udział w olimpiadach i konkursach o szerszym zasięgu terytorialnym szczególne osiągnięcia uczniów na olimpiadach i konkursach;

§         zaświadczenia z udziału w szkoleniach, kursach, warsztatach, osiągnięcia zawodowe, mogą być osiągnięcia z okresu przed stażem;

 

 

 

 

 Opracowała:

mgr Agnieszka Panicz

wicedyrektor ds. wychowawczych

ZSP nr 2 w Chojnie

 

.