Podstawa prawna/
praktyka |
Opis zagadnienia |
Uwagi/propozycje |
ustawa o systemie
oświaty
Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm |
Funkcjonujące zasady
wyboru Rad Rodziców określone w art. 53 ustawy uniemożliwiają
stabilne działanie, są przeregulowane. Obecne coroczne dokonywanie
wyborów jest dużym utrudnieniem w planowaniu długookresowej
współpracy szkoły z kolegialnym organem szkoły, uniemożliwia
wdrożenie się rodziców do pełnienia ich funkcji. Zdecydowanie
skuteczniejszym rozwiązaniem byłaby określona w regulaminie
kadencyjność Rady Rodziców od 1 roku do 3 lat oraz zasady
przeprowadzenia wyborów uzupełniających. |
Proponujemy zmianę
zapisów podkreślających autonomiczność rady rodziców jako
społecznego organu kolegialnego szkoły poprzez:
- skreślenie a art. 53 ust. 3 zdania drugiego;
- przeredagowanie art. 53 ust. 4, tak by przyjął brzmienie:
4. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym
określa w szczególności:
1) skład, czas trwania kadencji, wewnętrzną strukturę i tryb pracy
rady rodziców szkoły lub placówki;
2) skład, czas trwania kadencji, wewnętrzną strukturę i tryb pracy
rad oddziałowych rodziców w szkołach lub placówkach;
3) termin i szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad rodziców
oraz rad oddziałowych, odpowiednio szkoły lub placówki. |
ustawa o systemie
oświaty
Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm. |
Wykonywanie zadań
dotyczących realizacji pomocy socjalnej w formie nierzeczowej dla
uczniów nie powinno być przekazywane szkole. Szkoła nie posiada
odpowiednich zasobów ludzkich, by realizować dodatkowe zadania.
|
Proponujemy
jednoznacznie zapisać w przepisach, że szkoła nie może realizować
zadań z zakresu finansowej formy pomocy socjalnej. |
ustawa o systemie
oświaty
Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm. |
art. 36a ust. 6 określa
skład komisji konkursowej na dyrektora szkoły. Wszystkie związki
decydują, nawet te, których nie ma w szkole. |
Proponujemy by w skład
komisji wchodzili przedstawiciele tylko tych związków zawodowych,
które mają członków w danej szkole |
ustawa o systemie
oświaty
Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm. |
Organy prowadzące szkoły
często wymagają przy składaniu projektu arkusza organizacji opinii
rady pedagogicznej i w konsekwencji podobnie w przypadku składania
aneksu do arkusza. Naszym zdaniem zapis art. 41 ust. 2 pkt. 1 ustawy
nie upoważnia rady pedagogicznej do opiniowania projektu arkusza
organizacji szkoły, bowiem organizacja pracy szkoły nie jest tożsama
z projektem arkusza organizacji, który składa dyrektor do końca
kwietnia lub z kolejnym aneksem. |
Wnioskujemy by
ministerstwo zajęło stanowisko w przedstawianej sprawie. |
ustawa o systemie
oświaty
Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm. |
Ten akt prawny o
zasadniczym znaczeniu dla edukacji, a więc i dla każdego organu
prowadzącego i każdego dyrektora szkoły, jest już tak obszerny i
nieczytelny, że nawet prawnicy mają problem z czytaniem przepisów
tam zapisanych. W czystej postaci ustawa ta ma ponad 170 stron!
Jednak część regulacji znajduje się w tekstach samoistnych
zmieniających ustawę, a to oznacza znaczne poszerzenie objętości
tego aktu. |
Postulujemy w trybie
pilnym rozpocząć prace nad nową ustawą porządkującą system oświaty w
państwie, kładąc nacisk na przejrzystość i zwięzłość zapisów. |
System Informacji
Oświatowej |
System Informacji
Oświatowej w nowym wydaniu – jest programem niedopracowanym,
zawieszającym ze zdecydowanie niedostatecznym wsparciem technicznym.
Jego obsługa pochłania bardzo dużo czasu, mimo upływu czasu nadal ma
cechy słabo zaawansowanej wersji testowej. Miał usprawnić pracę
szkół i zmniejszyć biurokrację - tak się nie stało. |
Postulujemy w trybie
pilnym podjąć efektywne działania usprawniające działania systemu.
|
Karta Nauczyciela
Dz. U z 2014 r. poz. 191 ze zm.
a praktyka |
art. 6a ust. 7 W trakcie
dokonywania oceny pracy dyrektora organ prowadzący często zwraca się
do rady pedagogicznej o wyrażenie opinii o pracy dyrektora. Rada
pedagogiczna nie ma umocowania prawnego by taka opinię wydać. |
Wnioskujemy by
ministerstwo zajęło stanowisko w przedstawianej sprawie. |
Roz. MEN z dnia 18
sierpnia 2015 r.
Dz. U. poz. 1249 |
Następny obowiązek
biurokratyczny nałożony na szkoły bez względu na specyfikę
środowiska i realia funkcjonowania placówek. Opracowanie diagnozy
(papier) oraz wybranie przez nauczyciela/wychowawcę formy realizacji
zadań wskazanych w rozporządzeniu w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły
(papier) w wielu szkołach niczego nie wniesie, poza koniecznością
posiadania następnego segregatora.
§ 6. 1. Szkoła i
placówka, przy prowadzeniu działalności, o której mowa odpowiednio w
§ 2-5, współpracuje z jednostkami samorządu terytorialnego,
poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami
specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, podmiotami
realizującymi świadczenia zdrowotne z zakresu podstawowej opieki
zdrowotnej, opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień,
wojewódzkimi i powiatowymi stacjami sanitarno-epidemiologicznymi,
Policją, pracodawcami, a także podmiotami, o których mowa w art. 5
ust. 3 ustawy, oraz podmiotami, o których mowa w art. 2a ustawy o
systemie oświaty, w szczególności przy opracowaniu diagnozy w
zakresie występujących w środowisku szkolnym czynników chroniących
oraz czynników ryzyka, o których mowa odpowiednio w ust. 3 i 4,
dotyczącej uczniów lub wychowanków, rodziców lub opiekunów,
nauczycieli, wychowawców i innych pracowników szkoły lub placówki.
2. Podstawę do
podejmowania działalności, o której mowa odpowiednio w § 2-5,
stanowi opracowywana w każdym roku szkolnym diagnoza, o której mowa
w ust. 1.
3. Przez czynniki
chroniące należy rozumieć indywidualne cechy i zachowania uczniów
lub wychowanków, cechy środowiska społecznego i efekty ich
wzajemnego oddziaływania, których występowanie wzmacnia ogólny
potencjał zdrowotny ucznia lub wychowanka i zwiększa jego odporność
na działanie czynników ryzyka, o których mowa w ust. 4.
4. Przez czynniki
ryzyka należy rozumieć indywidualne cechy i zachowania uczniów lub
wychowanków, cechy środowiska społecznego i efekty ich wzajemnego
oddziaływania, które wiążą się z wysokim prawdopodobieństwem
wystąpienia zachowań ryzykownych stanowiących zagrożenie dla ich
prawidłowego rozwoju, zdrowia, bezpieczeństwa lub funkcjonowania
społecznego.
oraz
8. W oparciu o
diagnozę, o której mowa w § 6 ust. 1, nauczyciel lub wychowawca w
uzgodnieniu z dyrektorem szkoły lub placówki wybiera formę, w której
realizuje działalność, o której mowa w § 1, uwzględniając
wykorzystanie aktywnych metod pracy. |
Proponujemy:
1. wykreślić ustęp 2 z § 6
2. ustęp 8 w § 6 przyjmuje brzmienie, np.: nauczyciel/wychowawca
uwzględnia zapisy programu wychowawczego i programu profilaktyki
planując pracę dydaktyczno-wychowawczą. |
Roz. MEN z dnia 28
sierpnia 2014 r.
Dz. U. poz. 1157
oraz
Roz. MEN z dnia 18
września 2008r. w sprawie orzeczeń i opinii (...)
Dz. U. Nr 173, poz. 1072 |
Zgodnie z
rozporządzeniem w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego
przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania
dzieci i młodzieży godziny uzgodnione z organem prowadzącym
przeznacza się na zorganizowanie wszystkich (!) zajęć obowiązkowych
wynikających ze szkolnego planu nauczania dla danej klasy.
Realizacja powinna się odbywać w kontakcie indywidualnym uczeń-
nauczyciel, ale jednocześnie należy wykonać zalecenia zawarte w
orzeczeniu.
Praktyka pokazuje, że
zalecenia zawarte w orzeczeniach z poradni są sformułowane tak, że
nie można ich zrealizować zgodnie z prawem. Przykłady:
- "objęcie ucznia nauczaniem indywidualnym w oddzielnym
pomieszczeniu w szkole, natomiast zajęcia artystyczne i wychowanie
fizyczne z grupą rówieśniczą",
-“przedmioty wiodące realizowane w nauczaniu indywidualnym w
odrębnym pomieszczeniu w szkole, pozostałe przedmioty z klasą”.
Wiąże się to, z
błędnym, naszym zdaniem, powielaniem w orzeczeniu wydawanym przez
poradnie na podstawie rozporządzenia w sprawie orzeczeń i opinii
wydawanych przez zespoły orzekające..., zaleceń lekarza z
zaświadczenia o stanie zdrowia. Lekarz określa w nim m.in.:
§ 6. ust. 4 pkt 4 - rozporządzenia z 18 września 2008 r.; zakres, w
jakim uczeń, któremu stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do
szkoły, może brać udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych,
organizowanych z oddziałem w szkole lub indywidualnie w odrębnym
pomieszczeniu w szkole. Wpisanie wprost do orzeczenia zaleceń
wskazanych przez lekarza w zaświadczeniu nie jest zgodne z zapisami
rozporządzenia w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego
przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania
dzieci i młodzieży, w którym określono, że:
§ 7. 1. W indywidualnym nauczaniu realizuje się obowiązkowe zajęcia
edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania danego typu i
rodzaju szkoły, dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
Jeśli lekarz określi
w zaświadczeniu, że uczeń na wf, plastykę i muzykę uczęszcza z
grupą, a indywidualnie na pozostałe zajęcia obowiązkowe i zespół
orzekający umieści te zalecania w orzeczeniu, to zorganizowanie
nauczania indywidualnego w taki sposób, będzie sprzeczne z zapisami
rozporządzenia w sprawie nauczania indywidualnego |
Wnioskujemy, by
ministerstwo zajęło stanowisko w przedstawionej sprawie oraz
przeprowadziło akcje informacyjne dla poradni
psychologiczno-pedagogicznych. Mamy nadal informacje od dyrektorów
szkół, że w orzeczeniach pojawiają się zalecenia uniemożliwiające
pełną realizację zapisów rozporządzenia w sprawie nauczania
indywidualnego. |
Roz. MEN z dnia 21 maja
2001 r.
Dz. U. Nr 61, poz. 624 ze zm. |
Istotnym jest wydanie
aktualnego rozporządzenia o ramowych statutach , w związku z tym,
należy dokończyć procedowane od 2010 roku rozporządzenie w sprawie
ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.
„Ustawa 7 - latkowa” z dnia 29 grudnia 2015 r. stwierdza wprawdzie,
że: „ dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 60
ust. 2 ustawy o systemie oświaty zachowują moc do dnia wejścia w
życie nowych przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art.
60 ust. 2 ustawy o systemie oświaty, w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą, nie dłużej jednak niż do dnia 1 września 2019 r.
Jednak pilne i
konieczne jest uregulowanie tej kwestii ze względu na rangę statutu
szkoły. |
Ramowy statut jest
ważnym dokumentem regulującym prawo wewnątrzszkolne, zawiera istotne
zapisy regulujące działania i funkcjonowanie szkoły. Wiąże się z tym
między innymi np. konieczność dookreślenia w prawie, że klasa
integracyjna może być tworzona bez określenia dolnej granicy jej
liczebności.
Postulujemy również,
by klasę integracyjną można było utworzyć już w przypadku pojawienia
się 1 ucznia z orzeczeniem. |
Roz. MEN z dnia 29
sierpnia 2014 r.
Dz. U. z 2014 r. poz. 1170 ze zm. |
§ 13. rozporządzenia w
sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji;
3. Do dziennika innych zajęć wpisuje się w porządku alfabetycznym
nazwiska i imiona odpowiednio dzieci, uczniów, słuchaczy lub
wychowanków oraz oddział, do którego uczęszczają, adresy poczty
elektronicznej rodziców i numery ich telefonów, jeżeli je posiadają,
indywidualny program pracy z dzieckiem, uczniem, słuchaczem lub
wychowankiem, a w przypadku zajęć grupowych - program pracy grupy,
tygodniowy plan zajęć, daty i czas trwania oraz tematy
przeprowadzonych zajęć, ocenę postępów i wnioski dotyczące dalszej
pracy z dzieckiem, uczniem, słuchaczem lub wychowankiem oraz
odnotowuje się obecność dzieci, uczniów, słuchaczy lub wychowanków
na zajęciach. Przeprowadzenie zajęć nauczyciel potwierdza podpisem,
z zastrzeżeniem § 22 ust. 5.
5. Jeżeli w zakresie zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2
ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, nauczyciel
realizuje zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów lub słuchaczy,
do dziennika innych zajęć wpisuje się imiona i nazwiska uczniów lub
słuchaczy, daty i tematy przeprowadzonych zajęć, liczbę godzin tych
zajęć oraz odnotowuje się obecność uczniów lub słuchaczy.
Przeprowadzenie zajęć nauczyciel potwierdza podpisem, z
zastrzeżeniem § 22 ust. 5.
Niezrozumiałe jest
różnicowanie wymagań dotyczących prowadzenia dokumentacji w tej
samej kategorii zajęć – „inne zajęcia”.
Dziennik do zajęć
polegających np. na udzielaniu pomocy dzieciom w odrabianiu prac
domowych (na każdym spotkaniu może być inna grupa, inne dziecko)
należy do grupy zajęć opisanych w ust. 3, czyli wymaga m.in.
programu pracy, oceny postępów, wniosków do dalszej pracy...
Dane dotyczące
rodziców dziecka/ucznia znajdują się w dzienniku klasowym i
przenoszenie ich do innych dzienników jest czynnością zbędną.
Programy pracy nadal
będą pisane, o ile wynika to z obowiązków z zakresu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej. W dokumentacji ucznia objętego ppp
będzie także umieszczana informacja o jego postępach i wnioskach do
dalszej pracy. |
Proponujemy, by zapis w
rozporządzeniu brzmiał: 3. Do dziennika innych zajęć wpisuje się
imiona i nazwiska uczniów lub słuchaczy oraz oddział, do którego
uczęszczają, daty i tematy przeprowadzonych zajęć, liczbę godzin
tych zajęć oraz odnotowuje się obecność uczniów lub słuchaczy.
Uzasadnienie:
Dokumentacja dotycząca udzielanej uczniowi pomocy
psychologiczno-pedagogicznej czyli; plan pracy, ocena osiągnięć,
wnioski do dalszej pracy powinny być gromadzone w indywidualnej
teczce ucznia - zgodnie z § 20 rozporządzenia.
Pozostałe dane, które
należy wpisywać do dziennika innych zajęć są umieszczone w dzienniku
lekcyjnym i nie ma potrzeby ich powielania. |
Roz. MEN z dnia 7 lutego
2012 r.
Dz. U. poz. 204 ze zm. |
Nauczanie 2 języków
obcych w gimnazjum dla dzieci obcokrajowców, które zupełnie nie
mówią po polsku, powoduje efekt taki, że uczniowie ci uczą się 3
języków obcych. Stanowi to dla uczniów znaczące utrudnienie i
sprawia duże kłopoty. |
Proponujemy by dzieci
obcokrajowców były na wniosek rodziców zwolnione z nauki drugiego
języka i zwolnione z egzaminu, z części humanistycznej. |
Roz. MEN z dnia 1 marca
2013 r.
Dz. U. z 2013 r., poz.393) |
Dyrektor szkoły, nie
może zatwierdzić planu rozwoju zawodowego nauczyciela, jeśli jest
niedobry, niepoprawny, nieporadny, niezgodny ze specyfiką pracy
danej szkoły, placówki itp.
Zgodnie z § 3 ust. 3
i 4 rozporządzenia dyrektor zatwierdza plan rozwoju w terminie 30
dni od dnia rozpoczęcia zajęć albo zwraca go nauczycielowi do
poprawy ze wskazaniem, w formie pisemnej, zakresu niezbędnych zmian.
Nauczyciel jest obowiązany niezwłocznie poprawić projekt planu
rozwoju zawodowego zgodnie z zaleceniami dyrektora szkoły i ponownie
przedłożyć projekt dyrektorowi szkoły.
Przepisy
rozporządzenia nie wskazują konsekwencji dla nauczyciela, jeśli
nauczyciel nie poprawi projektu planu rozwoju zawodowego zgodnie ze
wskazaniami dyrektora. |
Proponujemy zmianę
brzmienia ust. 4 : 4. Nauczyciel jest obowiązany w terminie 7 dni
poprawić projekt planu rozwoju zawodowego zgodnie z zaleceniami
dyrektora szkoły i ponownie przedłożyć projekt dyrektorowi szkoły. W
przypadku, gdy ponownie złożony projekt nie uwzględnia zmian
określonych przez dyrektora lub został złożony po terminie, staż
ulega przerwaniu.
Uzasadnienie:
Wprowadzenie zapisu doprecyzuje obowiązki nauczyciela oraz określi
konsekwencje z mocy prawa w postaci braku możliwości odbywania
stażu, jeśli nauczyciel nie poprawi planu zgodnie ze wskazaniami
dyrektora. |
Roz. MEN z dnia 12
sierpnia 1999 r.
Dz. U. z 2014 r. poz. 395 |
W rozporządzeniu w
sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących
wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i
odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie
prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych
w podstawie programowej kształcenia ogólnego istnieje absurdalny
zapis dotyczący edukacji seksualnej uczniów upośledzonych umysłowo.
|
Proponujemy dodać zapis
wyłączający uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i
znacznym z fakultatywnych zajęć WDŻR i wpisać treści o seksualności
człowieka itd. do podstawy programowej dla tych uczniów. |
Roz. MEN z dnia 12 maja
2011 r.
Dz. U. Nr 109, poz. 631
oraz
Roz. MEN z dnia 24
lipca 2015 r.
Dz. U. poz. 1113 |
Zgodnie z obecnym
brzmieniem przepisów rozporządzenia w sprawie warunków organizowania
kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych
niedostosowaniem społecznym uczeń niepełnosprawny w szkole
ponadgimnazjalnej ma prawo chodzić do szkoły do 24 roku życia (§ 4 )
, ale z internatu ma prawo korzystać, zgodnie z § 27 ust. 2
rozporządzenia w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania
placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych
placówkach(...) … nie dłużej niż do ukończenia 23 roku życia. |
Proponujemy usunąć
niespójność pomiędzy dwoma rozporządzeniami i jednoznacznie zapisać,
że dopóki uczeń niepełnosprawny chodzi do szkoły ma prawo korzystać
z internatu |
Roz. MENiS z dnia 31
grudnia 2002 r.
Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 ze zm.
oraz
Roz. MENiS z dnia 18
kwietnia 2002r.
Dz. U. Nr 46, poz. 432 ze zm. |
Zgodnie z § 18
rozporządzenia o bhp można zawiesić zajęcia na czas oznaczony bez
ich odpracowania, ale praktyka organu prowadzącego jest bardzo różna
i często nakazują szkołom odrobienie zajęć. Tam, gdzie ustawodawca
widział konieczność odpracowania jest to wprost zapisane w akcie
prawnym, np w w § 5 ust. 4 rozporządzenie w sprawie organizacji roku
szkolnego - W szczególnie uzasadnionych przypadkach […] może, za
zgodą organu prowadzącego, ustalić inne dodatkowe dni wolne od zajęć
dydaktyczno-wychowawczych, pod warunkiem zrealizowania zajęć
przypadających w te dni w wyznaczone soboty. |
Proponujemy: w
rozporządzeniu o bhp w szkole jednoznacznie określić, że w przypadku
zdarzenia losowego decyzję o odprawowaniu zajęć podejmuje się
wyłącznie w przypadku zagrożenia realizacji podstawy programowej
(zagrożenie realizacji minimalnej liczby godzin wynikającej z
przepisów o ramowych planach nauczania). |
Roz. MENiS z dnia 31
grudnia 2002 r.
Dz. U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm. |
Rozporządzenie określa
postępowanie w przypadku powzięcia wiadomości przez pracowników
szkoły o wypadku osób pozostających pod opieką szkoły nakazując
udzielenie pomocy medycznej poszkodowanemu, powiadomienie
odpowiednich osób oraz organów, zabezpieczenie miejsca wypadku i
rozpoczęcie pracy przez zespół powypadkowy oraz prowadzenie rejestru
wypadków. W praktyce szkolnej dochodzi do wielu zdarzeń w postaci
skaleczeń, otarć, stłuczeń, itp., które zgodnie z rozporządzeniem
należy traktować jak wypadek i postępować zgodnie z brzmieniem
rozporządzenia
§ 41. 1. O każdym
wypadku zawiadamia się niezwłocznie:
1) rodziców (opiekunów) poszkodowanego;
2) pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy;
3) społecznego inspektora pracy;
4) organ prowadzący szkołę lub placówkę;
5) radę rodziców. oraz sporządzać protokół powypadkowy. |
Proponujemy: Zmienić
zapisy rozporządzenia w celu określenia jakiego rodzaju wypadki
należy odnotowywać i sporządzać protokół powypadkowy. |
|
Obecnie treści doradztwa
zawodowego realizowane są w ramach godzin wychowawczych, a powinny
być jednym z ważniejszych elementów realizowanego planu
dydaktycznego w szkołach podstawowych, gimnazjach i
ponadgimnazjalnych. Skąd uczniowie mają wiedzieć, jaki mają
potencjał i jaką ścieżkę kariery wybrać? |
Proponujemy zapisać
konieczność zatrudnienia doradcy zawodowego. |
Kurator Oświaty –
ankietowanie szkół |
Po raz kolejny zwracamy
uwagę na praktykę niektórych Kuratorów Oświaty polegającą na
kierowaniu do szkół dużej liczby ankiet, bez wskazania celu
prowadzenia tych badań, a także bez możliwości poznania wyników
ankietowania.
Każda ankieta wymaga
wpisania pełnych danych identyfikacyjnych szkoły, choć dane te są w
posiadaniu kuratorium.
W większości
przypadków wszystkie szkoły są zobowiązane do wypełniania danych
identyfikacyjnych, nawet jeśli merytorycznie ankieta ich nie
dotyczy. Ponadto, w przypadku zespołów szkół ankiety wypełnić trzeba
dla każdej szkoły w zespole osobno. |
Proponujemy, by
zobowiązać Kuratora Oświaty do wykonywania tylko tych badań, które
są niezbędne w ramach prowadzonego nadzoru oraz do udzielania
szkołom informacji zwrotnej na temat wyników każdego badania, w
którym szkoła brała udział. Niezbędnym jest także, by szkoły,
których konkretne zagadnienie wskazane w ankiecie nie dotyczy, nie
musiały wypełniać danych identyfikacyjnych szkoły, a tylko wysyłały
informację zwrotną „nie dotyczy”, np. z platformy SEO. |